A854 Hr. Ms. Onversaagd (scratchbuild)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Luc Biemans, 4 apr 2011.

  1. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hallo allemaal,

    Nu de Hr. Ms. Tromp op een haar na klaar is en ook de blusboot Weser het ruime sop heeft gekozen is het tijd voor een volgend project.
    Na lang zoeken kwam ik op de Hr. Ms. Onversaagd uit. De Onversaagdklasse was een Nederlandse mijnenvegerklasse die zes schepen omvat : de Onversaagd, Onbevreesd, Onverdroten, Onvermoeid, Onvervaard en de Onverschrokken.
    De laatste is trouwens verbouwd en omgedoopt in de A856 Hr. Ms. Mercuur en als museumschip nog steeds te bezoeken (Museumschip Mercuur A856 - Home).

    Ik wil de mijne bouwen zoals ze indertijd aan Nederland is geleverd. Het schip is gebouwd door de Amerikaanse scheepswerf Astoria Marine en geleverd in het kader van het Mutual Defense Aid Program.
    zo dus :
    [​IMG]

    En dat levert dus direct wat problemen op want ook bij het NIMH in de Den Haag hadden ze niet veel foto's en de gekochte bouwtekeningen bij Defensie zijn van na de verbouwing dus veel details van haar verleden als mijnenveger staan er niet op.

    We beginnen bij het begin : de tekening (ja, ik heb ook nog een tekening van details en het dekkenplan maar daar zijn we nog lang niet)
    [​IMG]

    Het spantenplan vertaald en gecorrigeerd voor de huiddikte en samen met de kielbalk elkaar gezet.
    [​IMG]

    en de deklijn aangebracht samen met een afgeschuind latje aan de boeg om het verlijmen van de latjes te vergemakkelijken.
    [​IMG]

    Nu de beplanking en dat is wat ingewikkelder door de 2 lagen die de romp kent. Als je goed op de foto kijkt (van het echte schip natuurlijk :yes:) dan zie je duidelijk twee grote vlakken die verdiept zijn. Op zich niet ingewikkeld te maken maar omdat de romp ook nog met keeperweefsel en epoxy wordt bedekt is het wel zaak de randen scherp te houden.

    wordt vervolgd......
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Hoi Luc!

    Ziet er goed uit.
    En leuk stukje historie dat ik nog niet wist.

    Ik ben tijdje op de Alkmaar klasse bezig geweest.

    Succes met je project ik hou je in de gaten!:p:D
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Strakke bouwplank, scratchbouw omgekeerde romp volgens mij de enige goede methode om een rechte romp te krijgen :yes:
    Keperweefsel epoxy de juiste weg om een romp te maken, ook de niet RC modellen zouden er baat bij hebben, heb al tientalle rompen op het forum gevolgd met krimpscheurtjes nadat alles was gelakt :(
    Ga dit zeker volgen
     
  4. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Weekje verder

    Het duurde wat langer als gedacht maar hier de vorderingen tot nu.
    Eerst begonnen met de deklijn om vanuit dat punt te bepalen waar precies de dieper liggende vlakken moeten komen.
    Ik heb het zo opgelost maar had het achteraf misschien toch anders gedaan :
    Eerst afgetekend
    [​IMG]

    en toen het eerste deel ingezaagd
    [​IMG]

    Door het zo aan te pakken kan ik de dieper liggende planken precies in lijn krijgen met de rompvorm dat al gevormd wordt door de buitenste laag.
    Eerste plankje aangebracht
    [​IMG]

    En daarna wordt het makkelijker
    [​IMG]

    Het is wel een langzaam gedoe want je moet tekens weer wachten met de volgende laag tot de lijm droog is. Gelukkig heeft ook dit schip een bakboord en stuurboordzijde ;););)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Luc,

    Je vertelde er al in Zevenkamp over dit schip, maar nu heb ik er ook een beeld bij. Mooi brugdeel heeft dit schip. Bouw je deze in de 1:50 schaal?

    Groeten Paul
     
  6. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Yep ! Moet jij niet werken ??
    Ik zit nog thuis te herstellen en mag zo naar Amsterdam voor controle. 2 uutjes rijden voor een gesperk van 15 minuten (als het goed is tenminste)
     
  7. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Luc,

    Nee joh, ik ben al met vervroegd pensioen. Alweer thuis en weer meteen aan het modelbouwen geslagen?

    Groeten Paul
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Luc, heb even je foto geleend, is er een rede dat je je huidlatten op de zelfde plaatst laat eindigen ?
    Als je de huidlatten minstens een spant laat verspringen krijg je een steviger en beter strokend geheel ;)

    [​IMG]
     
  9. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
     
  10. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    De boeg

    Op aanraden van Paul(Hertog Hendrik) toch maar overgegaan tot het versterken van de boeg met een stukje messing van 1,5 mm dik. Eerst uit een plaat een reepje van 2 mm gezaagd en daarna de juiste kromming gegeven. [​IMG]

    Toen in de kielbalk (heet die nog steeds zo bij de boeg of is het dan de boegbalk :confused: ) met mijn dremeltje een inkeping gemaakt.
    [​IMG]

    Ook de beplanking schiet lekker op. Hier een detail waar je al goed een deel van het dieper gelegen vlak kan zien waar Isola2 (naam :confused: ) een vraag over stelt.
    [​IMG]

    O ja, en voor de slimmerds : de kielbalk, die loopt van boeg tot kont, is echt recht maar door de lichtinval lijkt het een beetje vreemd.:wink: Wees gerust, ook ik heb ze niet in mijn zak. En dan heb ik het over mijn ogen :yes::yes:

    En dan het volgende dilemma : de kont. Daar heb ik dus geen goede tekening van en ik ga niet verder met beplanken voordat ik die dicht heb. Dat wordt dus een dagje creatief met karton :(.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Da's nou niet echt een ramsteven

    Luc, 't glimt mooi.
    Maar . . . . . . . Ik denk dat het hout (vanwege het laminaat) minder snel indeukt dan dit stukje folie. Daar moet gewoon een plaat van minimaal 1 cm diep in. Wil je enig effect hebben:yes:
    En liefst aan de voorkand vertand. :yes::yes::yes:
     
  12. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Luc

    "met mijn dremeltje een inkeping gemaakt"
    Heb jij zo'n vaste hand of heb je er een foefje voor gebruikt??
     
  13. abtmodelschepen

    abtmodelschepen

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoy Luc,

    Je gaat wel als een raket, en nog mooi ook, alleen valt mij op de beplangking.
    Deed dit ook doch liet een plank(je) voor de helft op het spant, vervolgens de andere
    lengte er tegen aan. Later slijpte ik de romp vervolgens met met flieseilinne bekleden.
    Maakte stroken van5 cm breedt en stuikend tegen elkaar werkt beter als met een mat althans zo vond ik dat, elke keer die franje aan je vingertjes.
    Verder ziet het er al heel goed uit, en om eerlijk te zijn ben ik een beetje jaloers maar je weet wat de oorzaak is, hier heb ik me bij neergelegd. Heb nog iets op het oog maar vertel je dit wel ter plaatse wil namelijk je reactie zien.
    Verder succes en hoop je in Heemskerk weer te zien met zwager.
    Groet
    Aad
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Sorry, gewoon uit de hand gedaan met een slijpschijfje. Even goed concentreren en geen gedoe om je heen dan lukt het best aardig.
     
  15. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ik mag hier graag uitgebreid op terug komen maar ik mis nog de juiste afbeelding om een en ander te verduidelijken:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
    Dit leg ik nog wel uit....:yes::yes::yes:

    O ja, voordat we ongerust worden, :banana::banana::banana::banana::banana:
     
  16. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Luc,

    Ik weet niet wat de breedte/dikte van het messingstripje is, maar het hoeft ook geen ramboeg te worden zoals Han schreef. De boegvorm kan je in ieder geval op die manier ragscherp afwerken. Beter dan met hout. De messingstrip van de HH en de ZZ3 hebben een breedte van ongeveer 3 mm uit een plaat van 2 mm dikte.

    Succes met de bouw.

    Groeten Paul
     
  17. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Plaatjes gevonden !!!
    Ik denk dat Han meer van dit voor ogen heeft
    [​IMG]
    of zoiets :
    [​IMG]
    of
    [​IMG]

    Was eigenlijk op zoek naar een plaatje van een galei uit Asterix en Obelix met zo'n schitterende vuist die voor uit het schip steekt maar die staat helaas niet op internet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ondertussen natuurlijk wel serieus bezig geweest en op nog even op de opmerking van ABTmodelschepen terug te komen. Ik ben me er wel degelijk van bewust dat de latten moeten eindigen op een spant om voldoende stevigheid te krijgen. Waar ze dat niet doen is dat omdat ik op die plek de dieper gelegen vlakken moet maken én omdat de dieper liggende latten wel over de naastliggende spant gaan.
    Hier kan je goed zien hoe dat van voren eruit ziet
    [​IMG]

    en van opzij :
    [​IMG]

    Voor de duidelijkheid heb ik de vlakken geaccentueerd met potloodstrepen.

    Vandaag werken we weer aan de kont :rolling:

    :bye: Luc
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ik meende als dat bij de houten marineschepen
    De dubbele houten huidplaten.
    Kruislings over elkaar lagen
    Dus schuin van boven naar beneden en andersom ook zo dus
    mvg
    Frederik:D:D
     
  20. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Maskara ?

    De echte vraag is dus als volgt;
    Weet nou iemand waarom die romp zo een vlakverdeling had ?
    Was het misschien gewoon hollandsche zuinigheid.
    Dikke romp waar het binnenschip bescherming nodig had, dunne romp waar dit niet direct noodzakelijk was ?

    Oh ja, luc. De methode Burghoorn gebied dat je de strip op/in het polyester legt.
    Kom maar eens kijken naar de kimkielen op de Rotterdam.
    Die zijn ook van messing. En liggen er messcherp op.

    En inderdaad, da's wat ik bedoel met een ramsteven.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2011

Deel Deze Pagina