aa v.s. c cel

• Topicstarter Topicstarter Arlonzo
  • Startdatum Startdatum
A

Arlonzo

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb wat problemen met een zelfgemaakt 12v accupack van aa cellen voor een HBX x-missile pro bl.
Ik heb wat toppics doorgelezen en als ik het goed begrijp is een 3000 ma 12v accupack van "c cellen" niet hetzelfde als een 3000 ma 12v accupack van "aa cellen"?.
Even voor de zekerheid voor dat ik weer alles opnieuw ga solderen.

Vast bedankt.

Het zijn 3000 mAh (milliAmpereuur) cellen. Dit is een aanduiding voor de capaciteit van se cellen. Stroom sterkte wordt aangegeven in A (Ampere) of mA (milliAmpere).

Beide pakketten hebben een capaciteit van 3000 mAh en zijn wat dit betreft gelijk. Het grote verschil zit in de snelheid waarmee deze capaciteit afgegeven kan worden. Dat kunnen AA cellen niet zo goed. De stroomsterkte die AA cellen kunnen leveren is veel lager.

Dit komt door de andere opbouw van de cellen.

Bedankt voor de reactie, mischien zijn daarom aa cellen goedkoper dan c cellen.

Goede AA's Nimh kunnen 5A trekken, en desnoods meer. (Hoewel 2A gezonder zal zijn.)
Het zal met C cellen makkelijker/goedkoper zijn er dezelfde Mah in te steken.

Bij gelijke mah hebben C cellen dus minder te verduren bij zware belasting, en zijn goedkoper (als het goed is).
Bij hogere belastingen kunnen dus kennelijk C cellen meer Ampere afleveren dan AA's.
Het is dus vooral een afweging tussen gewicht, levensduur en prijs.

Ma is de stroomsterkte
Mah is de stroomsterkte die de batterij 1 uur kan leveren voordat ie leeg is. (Of het equivalent daarvan bij een andere periode )

Voor testdata over Nimh AA batterijen: Rechargeable AA battery shoot out
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=245951

Laatst bewerkt:
Back