Hallo ik heb advies nodig bij de keuze van een motor voor een fenestron aandrijving. Ben bezig met een schaalheli en weet niet zeker of ik het goed doet. ik ga de fenestron 700 size aandrijven met een eigen motor en esc. in de wandelgangen had ik vernomen dat de rpm van een fenestron 6-7 x het toerental is van de hoofdrotor. stelling: 2 blad main rotor 1700 rpm fenestron dan 11900 rpm Nu heb ik een motor liggen 4020-1100KV. en wil deze op 6S aansluiten. Volt x KV x 80% = rpm (max) 22,2 x 1100 x 0,8 = 19536 rpm. nu lijkt me dit niet goed, beetje hoog toeren. wie wil mij verder helpen?
Bij de EC-135 van vario staat rotortoerental 1350 rpm, en de fenestron 7500 rpm. Dit is dus ongeveer 5.5 keer en dan zou je op ongeveer 9400 rpm uitkomen. Ja dan draait jou motor 10.000 toeren teveel. Dan zul je dus een andere motor moeten zoeken.
Dat is nogal wat voor een 700 size schaalheli. 1300~1500 is gebruikelijker. Hoeveel toeren die Fenestron moet draaien, kan ik met geen mogelijkheid zeggen. Het enige wat ik weet, is dat voor een gegeven maat Fenestron, het toerental hoofdzakelijk afhankelijk is van het vlieggewicht, niet van het hoofdrotor toerental. Maar als je toch een onafhankelijke fenestron motor is, valt dat natuurlijk ook deels af te regelen, en dan zou ik denk ik toch een regelaar met governor functie kiezen, zodat je een constant gedrag hebt op de staart....
Had bij mij op de Blue Thunder, ook een fenestron zitten deze had een eigen motor ,en een regelaar van Hobbywing van 60 amp ,deze draaide op 4s. Fenestron draait een vast toerental ,en is niet gerelateerd aan de hoofdaandrijving.
ja ik heb het nu ook gezien gewicht afhankelijk 7Kg - 6500-7000rpm 12kg - 8500-9000 rpm stel max 12 kg rpm / volt * 80% = kv 9000 / 22,2 * 80% = 506 kv dus opzoek naar een 500-520-530 kv motor maakt het nog uit welk 4035 of 4535 align 850mx ?
Hoeveel vermogen heeft fenestron nodig? Kv zegt niets over max. vermogen van motor. Als een motor in delta is geschakeld, kun door ster-schakeling Kv verlagen met factor √3 = 1,7 a 1,8. Is bepaald geen hels karwei.
En Kv = spanning/toerentalonbelast. In een goede setup is toerentalbelast ongeveer 70-80% van toerentalonbelast. Met Kv en vermogen weet je dan genoeg om elektisch gezien een geschikte motor te vinden. Motordatabase met diverse keuze criteria Motor Data - test bench data for several hundred brushless motors.(sticky)
Ik weet het, ik ben een ouwe zeur maar wat hier staat klopt niet! Het moet als volgt zijn: Kv = rpm / volt * 80% Kv = 9000 / 22.2 * 80% = 506.De motor is dus niet 506kv maar de Kv van de motor is 506.Toegegeven ook heel veel verkopers (winkels) maken deze fout maar als wij het goed opschrijven en volhouden zullen zij het hopelijk ook goed gaan doen.
Ik ben de kluts kwijt. Als ik de fenestron 9500 rpm wil laten draaien welke motor moet ik dan? Wel op 6S
zie post van ernst. dus, bij 9500: Kv = 9500/(22,2 * 80%) Kv= 9500/17,76 Kv= 534,91 Afgerond 535. je moet dus een motor zoeken met een Kv van +/- 535. Dan moet je ff kijken wat voor vermogen in je heli ligt. hoeveel ampere zou de heli gaan trekken? daar 30% van, dat aantal amperes moet de motor redelijk makkelijk kunnen trekken. Nu scheelt het wel dat jouw fenestron pitch gestuurd is. als ik het goed zie. als het een tikkie harder draait (het Kv van de motor is een tik hoger), maakt dit voor het vlieggedrag niet zoveel uit. de accu is alleen een tik vlotter leeg. Maar het geeft je wel wat meer kracht op de staart, wat altijd prettig is.. zowieso kun je met de regelaar de motor altijd wat minder ver open sturen. Die Kv van 535 heb je nodig om op 100% gas die 9500 toeren te halen. stel, je pakt een motor met een Kv van 550, kun je de regelaar gewoon op 95% zetten om toch op je gewenste toerental te komen. zolang je de regelaar maar niet lager dan 75% gaat zetten. lager, en ze moeten veel gaan werken. daar worden ze warm van. stel, je neemt een regelaar met governor functie, wordt het makkelijker. dan stel je het zodanig af dat er 1 toerental uit komt, en dat blijft dan zo de gehele accu. maar, governor heeft vaak een tik ruimte nodig om te kunnen regelen, dan heeft hij dus een tik snellere motor nodig. vermoedelijk zul je tussen een Kv van 535 en 600 uit gaan komen. amperage moet je zelf ff kijken, ik heb geen flauw idee hoeveel stroom er door een 700 maat schaalheli gaat