Aan en uit schakelaar (+oude discussie picco motor)

Hallo,

Hierbij een vraag over mijn 3,5cc picco motortje op mijn MT2. Hij is namelijk ontzettend lastig aan te krikken met de trekstarter; net alsof hij verzopen was. Ik heb de motor alleen niet laten verzuipen, omdat hij gewoon altijd lastig aan te trekken was, behalve wanneer hij al gedraaid had en dus warm was.

Nu heb ik hem ook kapot getrokken en uit elkaar gehaald en zag ik dit:

full


Er kwam een plas, dat rook naar nitro en smerig was door het zand, uit de trekstarter. Nou heb ik, volgens mij, op internet gelezen dat deze picco snel lekte, lekt die van mij nu en, zo ja, waar en is dit erg? Ik merkte ook al dat het spul uit het gat van de trekstarter kwam.

Weten jullie misschien ook waarom mijn trekstarter zo strak staat?

Alvast bedankt,

Sjoerd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je motor een keer uit elkaar moet en schoongemaakt moet worden.
Zoals je aan geeft gaat het wel soepel als hij warm is dus is er waarschijnlijk sprake van oude dikke olie dat is trouwens ook te zien aan die plas op de werkbank.
 
Ik heb de achterkant open gemaakt:

full


Zoals je ziet roestplekken. Op het systeem daarachter dat de kogels van de lager tegenhoudt aan de buitenkant zit ook roest.

De zuiger en piston zijn echter nog 100% roestvrij.

Ik merkte echter ook dat mijn vliegwiel redelijk loszat, waardoor hij doorslipte en de piston niet volledig meenam als je er aan draaide. Wat is het effect van een los vliegwiel op je motor?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De roest is het effect van de nitro in de methanol. Daarom bevelen ze ook afterrun olie aan maar of dat dit zou voorkomen weet ik niet.
De zuiger en piston zijn echter nog 100% roestvrij.
die zijn van aluminium en roesten dus (bijna) niet maar de lagers zijn van staal en kunnen slecht tegen nitro

Trekstarters zijn over het algemeen snel kapot en het is beter om een rotostart te hebben of nog veel beter een startbox die je motor aanslingert via je vliegwiel. Rotostart en trekstart maken gebruik van een onewaybearing die vaak kapot gaan.

Je vliegwiel moet vast zitten op je krukas anders gaat het niet goed.
 
maar... ontopic ;)

Aangezien je een savage hebt is een startbox geen optie, dus het wordt een nieuwe trekstart of een rotostart.
One-way bearings zijn inderdaad wat gevoelig dus zorg gewoon dat je er 1 op voorraad hebt.

Een beetje oxidatie op je krukas is geen ramp. gewoon wat afterrun erin nu hij toch open is en elke keer dat je de auto wat langer niet gebruikt afterrun gebruiken.
Brandstofkeus speelt hierbij ook een rol, maar die discussie is hier op het forum wel terug te vinden.

je vliegwiel zou goed vast moeten zitten, makkelijkst is met een "piston-stopper" op de plek waar je normaal de gloeiplug plaatst en dan de vliegwielmoer aandraaien.

Als je het idee hebt dat je carter lekt, kun je de O-ring van je backplate vervangen of je carter afdichten met carb sealant. (bij de modelbouwwinkel)
zie [URL="
[/URL]

Als je niet erg bedreven bent in het uit elkaar sleutelen van motortjes zou ik hem lekker in elkaar laten zitten en een paar keer goed doorspoelen met nitro.
Ook je (nu nog open) carter kun je daar even mee spoelen.
Als je dan de nitro waarmee je gespoeld hebt opvangt kun je zien of er zand in zit.
zo niet, dan zal het waarschijnlijk in je trekstarter hebben gezeten.

succes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Carb sealant is niet echt nodig.

je kunt ook een tube Valma vloeibare pakking halen.
kun je iets van 20 motoren mee doen en is een stuk goedkoper. Is een grote witte tube. Is ook bij veel bouwmarkten te vinden. en anders uiteraard bij een auto onderdelenboer.

374-437-thickbox.jpg
 
Goede tips! De vloeibare pakking zal ik zeker in mijn achterhoofd bewaren. Ik heb hem al goed uitgespoeld met WD-40 en daarna afterrun. Trekstarter doet het nog, maar moet ik alleen nog even goed opvouwen en bevestigen. Ik heb sowieso geen trek in een starterbox, dat is wat mij betreft ietsjes te prijzig, of rotostart, omdat ik daar slechte ervaringen mee heb.
 
@caretaker, bedankt.
Dat ik daar zelf nog nooit op ben gekomen. heb net weer 4 motortjes gesealed met team asso spul in 9gr tube haha.
 
Motoren hoeven in princip niet met vloeibare pakking bewerkt te worden. alles moet al luchtdicht afgesloten zijn met de rubberen O-ringen.
 
Dat zou inderdaad wel moeten ja. Alleen zijn er toch een paar merken die er bekend om staan toch te lekken. STS is er 1 van. Ik heb er zelf 1 gehad (die lekte) en kende een aantal mensen die er 1 hadden en enkele daarvan waren ook lek. Vooral bij de backplate.
 
Zojuist reed 'ie met m'n picco in het bos de sloot in, omdat de on en off schakelaar gewoon naar off schakelde :( Snel alle electronica eruit gehaald en in de rijst gestopt, de motor uit elkaar gehaald en met nitro en WD-40 schoongemaakt.

Toen ik hem weer in elkaar zette merkte ik dat hij aanliep toen de kop er al af was, dus er was geen compressie meer. Na wat gepuzzel bleek dat wanneer ik de sleeve een beetje naar boven haalde, dus wat je doet als je hem er eigenlijk uit wilt halen, hij niet meer aanliep. Als je hem dus weer een beetje naar beneden deed liep hij weer wel bovenin aan. Komt het vaak voor dat de sleeve en piston wat vast gaan zitten bovenaan? Ik zie geen krassen van de wrijving die er zou moeten zijn. Is het hierdoor wat anders?

Ik neem aan dat dit dan ook de oorzaak is van het vastzitten van de trekstarter als de piston op zijn hoogst is. Alvast bedankt.
 
Dat hoort, de bus verloopt conisch en zal in koude toestand de zuiger iets stroef op het bovenste punt voelen.
 
Oh ok, bedankt. Ik dacht dat dat niet hoorde, omdat mijn traxxas 2,5 dat niet had. Maar die was volgens mij ook wel aardig versleten.
 
Beste forumleden,

Ik heb al wat eerder in dit topic vermeld dat mijn on en off switch gewoon uitschakelde. Nu heb ik er een nieuwe switch voor in de plaats gedaan, maar gaat hij nog steeds gemiddeld 1 keer per rit ervandoor. Het probleem zit hem echt in de switch zelf, want hij staat steeds uitgeschakeld als hij ervandoor is gegaan.

De switch zit zoals hij altijd bij de MT2 vastzit, verticaal naar de zijkant gericht. Ik heb dan ook, als hij aanstaat, de switch zo staan dat hij naar boven moet gaan om uitgeschakeld te worden, zodat hij door harde knallen of door de zwaartekracht niet vanzelf naar beneden valt. Hard knallen kunnen het volgens mij ook niet zijn, want hij gaat er altijd vandoor als ik gewoon op een platte ondergrond rijd. Wie o wie heeft dit eerder meegemaakt. Ik kan eventueel mijn switch verplaatsen, maar ik ben dan bang dat hij er dan nog steeds vandoor gaat en hij weer in een sloot belandt of mensen/auto's raakt.

Met vriendelijke groeten,

Sjoerd
 
Je zou je switch kunnen verplaatsen of geheel niet meer gebruiken.
Dus je humppack meteen in je ontvanger pluggen. Dan heb je alvast 1 mogelijke veroorzaker uitgeschakelt.

Als je je schakelaar verplaatst zul je ook een stuk minder last hebben van het spontaan uitschakelen ervan. Gewoon ergens bovenop maken en er een siliconen hoesje omheen doen zodat hij niet vies kan worden.

En doe een elastiekje om je gas/rem servo heen zodat hij dichtgetrokken wordt als je stroom eraf gaat.
 
Back
Top