Aanbrengen exploitant nr op modellen

Bij ons op de club is het gewoon verplicht dat je een registratie nummer hebt. Geen nummer, niet vliegen.
Maar letten ze op hooftletters??
Ik heb hooftletters omdat ik dat netter vind staan.
Maar de rdw politie of wat dan ook zal het toch nooit controleren. Geloof er weinig van.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Als de politie of BOA's bij je staan en ze weten eenmaal van het bestaan af van het exploitantnummer en de vliegbewijzen, dan zullen ze er vast om gaan vragen. Maar ik verwacht niet dat ze elke drone of modelvlieger die ze tegenkomen gaan controleren, daar hebben ze helemaal geen tijd voor. Ze hebben vaak wel wat beters te doen.
 
Ach... ze controleren ook op kentekens tijdens de TT van Assen.... Dus ga er maar vanuit dat iedere club minstens één keer een controle krijgt...
 
bij ons op de club was een keuring al verplicht.
gewoon een ingangskeuring.
even een tweede bouwer die potentiële problemen opspoort.
om vast te leggen dat het toestel op een bepaald punt door 2 personen (eigenaar en keurmeester) is goedgekeurt, krijgt hij een clubnummer.
Dat wordt weer in het archief vastgelegd.

dan denk je misschien: waarom is dat nodig?
omdat je toch wel regelmatig potentieel gevaarlijke dingen eruit haalt.
zo had ik er laatst 1 van een mede keurmeester. 2e hands kist (maakt niet uit)
hij had alleen even niet verder gekeken waar de speling in de elevator vandaan kwam.
bleek dat de scharnieren zichzelf heel veel ruimte hadden gegeven, en ze zaten niet geplakt. alleen geborgd.

waarbij ik de reactie kreeg: ik lijm mijn scharnieren nooit...
nu hoor ik dit vaker bij wat oudere bouwers..
was dat vroegah normaal?
persoonlijk zou ik dat echt nooit van zn leven vertrouwen..

iig, ook bij mij haalt een keurmeester er nog wel eens wat uit.
gewoon ff een tweede verse blik. ziet dingen die je zelf had moeten zien :D



Dus in theorie zou er nooit een toestel op het veld mogen vliegen, zonder clubnummer.
en dat eigen RDW nummer is dan een kleine toevoeging op de toch al vrij handige informatie die in de kist aanwezig zou moeten zijn.
stel, het ding gaat er een keer vandoor, is het wel makkelijk dat iemand de eigenaar kan bellen waar hij opgehaald kan worden.
 
Qua volgbaarheid nummers: volgens mij is op het huidige moment meer het punt dat handhaving gewoon simpel en snel wat moet kunnen zien.
jouw brevetnummer, als je niet op een club vliegt.
en de nummers op de toestellen.

in hoeverre ze van plan zijn sancties vast te hangen aan verkeerde nummers?
want waarom zou ik een nummer hier van een foto overnemen, als je ook gewoon random 13 nummers/letters achter elkaar kunt plakken?
je zal een handhaver toch wel over de zeik moeten hebben voor diegene echt die moeite gaat nemen (als ze het al kunnen) het nummer te checken

maar aangezien de clubs wordt afgeraden alle leden met 1 clubnummer te laten vliegen, zal er best een verdere juridische achtergrond zijn..
 
  • Like
Reactions: Cnn
ze zaten niet geplakt. alleen geborgd.

waarbij ik de reactie kreeg: ik lijm mijn scharnieren nooit...
nu hoor ik dit vaker bij wat oudere bouwers..
was dat vroegah normaal?
persoonlijk zou ik dat echt nooit van zn leven vertrouwen..

Ik dus wel, sterker: Ik heb weinig vertrouwen in verlijmingen tussen "gladde kunststoffen" en hout. Dus dat is zinloos.
Uitsluitend de scharnieren die er specifiek voor bedoeld zijn (glasvezelscharnieren) verlijm ik. Met Epoxy. En die borg ik weer niet... De verlijming is tóch sterker (dergelijke scharnieren kunnen niet tegen de puntbelasting van een borgpen), dus dat is zinloos
 
Das dus het punt.
Ik snap het niet.
Dat je twijfels hebt aan de hechting kunststof/lijm/hout, ja. Dat wel
Maar er zitten gaten in het kunststof.
Ik heb de mijne altijd met epoxy erin gelijmt.
Door de gaten heen zit dat lijmgebeuren echt wel vast aan het hout
Vaster dan een sateprikker ooit zal doen.
En zelfs mijn eerste set scharnieren trek je het eind hout kapot. Nog steeds.

wat ik wel veel zie gebeuren, is dat het kunststof flext en buigt, het balsa opzij duwt.
Zodoende ook materiaalmoeheid in de hand werkt.
Bij mij gebeurt dit dan weer niet.. veel lijm.. balsa is wat harder op die plekken
 
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat het eerste half jaar niet of alleen oppervlakkig gecontroleerd gaat worden.
 
Ach, als dit "problemen" zijn, dan denk ik dat we met zijn allen verdomd weinig te klagen hebben...

Laat ik het zo zeggen: Ik vlieg sinds kort met zo'n nummer rond, en ik heb er helemaal NIKS van gemerkt dat mijn toestellen slechter, of zelfs maar "anders" vlogen...

Ik gebruik het stickertje om mijn vliegtuig te balanceren :D.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Back
Top