Na vandaag bij baufort7 geweest te zijn voor een F3A clinic lijkt het me handig een draadje te maken met de meest opvallende punten, zodat iedereen zijn voordeel hiermee kan doen.
Op deze manier kunnen we na elke clinic dit draadje aanvullen met tips voor het vliegen en vliegtuig afstelling.
30-3-2013 Baufort7
punten voor vliegtuig afstelling
1) rolroeren recht afstellen.
Bij een vliegtuig met een symetrisch vleugelprofiel moet de uitslag van de roeren omhoog en omlaag gelijk zijn. en natuurlijk links en rechts ook gelijk. Dit kan je nameten door met een liniaal vanaf het hoekje van de vleugel naar het puntje van het rolroer te meten. of met een gradenboogje :
http://www.ms-technic.de/Bilder/Ruder-Einstelllehre/IMG_7076.jpg
http://www.rbckits.com/shop/index.php?_a=viewProd&productId=751
2) uitslag en expo
Voor een vliegtuig om kunstvlucht mee te doen is het het beste om met heel weinig uitslag te vliegen. Eigenlijk kan je er van uitgaan dat iedereen met +-20% teveel uitslag vliegt.
Expo +-40% expo of meer is een goede waarde voor kunstvlucht voor alle zenders moet dit een waarde in de + zijn behalve bij Futaba dan moet het - zijn. Maar dit is allemaal te vinden in de handleiding van je zender.
Het resultaat hiervan is dat je vliegtuig rustiger word en je minder snel fouten maakt.
3)mechanische aansturing van de roeren.
Om het volledige kunnen van een servo te benutten qua kracht en precisie is het belangrijk dat 100% of bijna 100% van de servoweg te gebruiken.
Het is dus niet goed om de roer uitslag terug te stellen met de zender.
als de uitslag kleiner moet worden is het dus het beste om de stuurstang dichter bij de as van de servo te zetten. of verder weg bij het roer. Hierdoor word de uitslag mechanisch kleiner en zal je meer prestatie van de servo krijgen.
Punten voor het vliegen
1)vliegen op een vaste positie
de basis van kunstvlucht is het vliegen op een lijn van links naar rechts. Helaas ligt deze lijn vaak niet recht in de wind. Dus kies met oefenen een vaste lijn en gebruik die altijd. hierdoor leer je vliegen met al de windrichtingen.
2)vleugels vlak
als je rechtdoor vliegt of begint aan een figuur is het heel belangrijk dat je je vleugels precies vlak hebt. anders begin je al met een afwijking.
3) wind correctie met rolroer
als je niet recht op de wind vliegt zal je zonder correctie geen goede looping of iets anders kunnen vliegen. als je wind op de rechterkant van je vliegtuig blaast moet je tijdens de looping een paar graden naar links moeten rollen. Hiermee stuur je het vliegtuig tegen de wind in en voorkom je dat je met de wind mee wordt geblazen.
Op deze manier kunnen we na elke clinic dit draadje aanvullen met tips voor het vliegen en vliegtuig afstelling.
30-3-2013 Baufort7
punten voor vliegtuig afstelling
1) rolroeren recht afstellen.
Bij een vliegtuig met een symetrisch vleugelprofiel moet de uitslag van de roeren omhoog en omlaag gelijk zijn. en natuurlijk links en rechts ook gelijk. Dit kan je nameten door met een liniaal vanaf het hoekje van de vleugel naar het puntje van het rolroer te meten. of met een gradenboogje :
http://www.ms-technic.de/Bilder/Ruder-Einstelllehre/IMG_7076.jpg
http://www.rbckits.com/shop/index.php?_a=viewProd&productId=751
2) uitslag en expo
Voor een vliegtuig om kunstvlucht mee te doen is het het beste om met heel weinig uitslag te vliegen. Eigenlijk kan je er van uitgaan dat iedereen met +-20% teveel uitslag vliegt.
Expo +-40% expo of meer is een goede waarde voor kunstvlucht voor alle zenders moet dit een waarde in de + zijn behalve bij Futaba dan moet het - zijn. Maar dit is allemaal te vinden in de handleiding van je zender.
Het resultaat hiervan is dat je vliegtuig rustiger word en je minder snel fouten maakt.
3)mechanische aansturing van de roeren.
Om het volledige kunnen van een servo te benutten qua kracht en precisie is het belangrijk dat 100% of bijna 100% van de servoweg te gebruiken.
Het is dus niet goed om de roer uitslag terug te stellen met de zender.
als de uitslag kleiner moet worden is het dus het beste om de stuurstang dichter bij de as van de servo te zetten. of verder weg bij het roer. Hierdoor word de uitslag mechanisch kleiner en zal je meer prestatie van de servo krijgen.
Punten voor het vliegen
1)vliegen op een vaste positie
de basis van kunstvlucht is het vliegen op een lijn van links naar rechts. Helaas ligt deze lijn vaak niet recht in de wind. Dus kies met oefenen een vaste lijn en gebruik die altijd. hierdoor leer je vliegen met al de windrichtingen.
2)vleugels vlak
als je rechtdoor vliegt of begint aan een figuur is het heel belangrijk dat je je vleugels precies vlak hebt. anders begin je al met een afwijking.
3) wind correctie met rolroer
als je niet recht op de wind vliegt zal je zonder correctie geen goede looping of iets anders kunnen vliegen. als je wind op de rechterkant van je vliegtuig blaast moet je tijdens de looping een paar graden naar links moeten rollen. Hiermee stuur je het vliegtuig tegen de wind in en voorkom je dat je met de wind mee wordt geblazen.