aandrijfprobleem alpha 180

  • Topicstarter Topicstarter David Wielemaker
  • Startdatum Startdatum
D

David Wielemaker

Guest
Hoi,
Ik heb als eerste vliegtuig een alpha 180 electrozwever gekocht (2e hands).
Er zit een speed 600 in, 7 cellen 2400mah met 8x4 klapprop.
Al vanaf de eerste vlucht bleek dat deze behoorlijk underpowered was. Een ervaren vlieger kreeg na heel lang wel omhoog maar ik dus niet.
Wat zou ik hier aan moeten doen, grotere accu (meer cellen) grotere prop of iets anders?


Groetjes,
David
 
Hallo David, ook hier? :lol:

je moet nog even wat extra gegevens van je model posten, hier kunnen de electrospecialisten namelijk niet veel mee.

wat is de oppervlakte van je vleugel?
en het gewicht van jouw model? (hij woog nogal veel vond ik) wel even aangeven of het door jouw gewogen gewicht met of zonder accu is.

en wat voor type motor zit er nu in? Speed 600 ok, maar hoeveel volt?
 
Als alles standaard is zou het toch aardig moeten stijgen.



ik ga er van uit dat je geen overdreven verwachtingen hebt en weet hoe snel een zwevertje van dit type zou mogen stijgen.

Standaard vragen voor foutzoeken:
- Accu snel geladen net voor het vliegen?
- Was dit de eerste keer nadat accu heel lang niet gebruikt was?
- Wat voor merk is je accu (sanyo of wat anders)
- wat voor speed 600 (of permax 600) zit er in?

Grote kans dat de accu nog een beetje moet trainen om fit te worden.
Cel kapot kan ook.
Geen sanyo, maar een goedkoop merkloos pakket? dan is dat een mogelijke oorzaak (komt vaak voor).

Een verkeerde motor voor deze toepassing kan ook.

Joost zei:
Speed 600 ok, maar hoeveel volt?
De "volts" en wat "de marketting trut van graupner" er nog verder bij verzonnen heeft (BB ECO RACE SP TURBO ... Ahhgrr krampen. :x )
 
ik zal vast even antwoorden voor David
Harold zei:
ik ga er van uit dat je geen overdreven verwachtingen hebt en weet hoe snel een zwevertje van dit type zou mogen stijgen.
Ik heb hem zien vliegen, en hij stijgt echt niet!, blijft 'net' op hoogte, na start vliegt rondjes op een hoogte van een meter of 3

de accu was snel geladen (had ik ook al gevraagd :lol: )
soort cellen weet ik niet meer, is maand geleden ofzo
 
Ik heb hier de protech focus
zelfde als protech alpha maar dan met V-tail
gebruik een 9x5 klapprop met 7 en 8 cellen.

Met de standaard 8x4 zit er niet veel pit in.
met 8 cellen 9x5 vliegt ie "hands off"
met 7 cellen is iets meer feeling nodig....
maar wil best.

Overigens heb ik het standaard motortje vervangen
door een graupner turbo bb 12v.
(fut was eruit bij de orginele)
Mischien is dit jouw probleem ook.

( In een andere draadje heeft Harold me voorgerekend dat
een 8,4 volt motortje nog beter zou zijn).

dus probeer eerst een 9x5 klappropje.
en eventueel motor vervangen.
op 7 cellen 2400 mah moet je echt goed kunnen vliegen.


Johan
 
@Johan: Let even op met die motoren. een 12v turbo is juist een hele tamme motor die alleen met grote prop en celletje meer wat presteerd en dan nog met beroerd rendement.

Mijn voorkeur:
speed 600 8.4v #3301 8x4.5 en 8 cellen.
Met 7 cellen kan 9x5 ook nog.
Goedkoopste motor met lange levensduur.

Vrijwel alle andere combinaties met 7 cellen gaat ten koste van looptijd, levensduur, rendement of gewoon stijgvermogen.

Eerst zeker weten dat je accu goed is voordat je wat anders gaat proberen.
 
even beetje gerekend.
kolom 1 de motor van johan. let op slechte rendement (47%)
je kan dan beter de speed 600 7.2 ECO gebruiken. Bijna zelfde Kv (toeren per volt), maar veel lagere Rm (inwendige weerstand)

Die "ECO" is trouwens leuk voor 10 cellen (hoezo 7.2V motor?) in kolom 2

kolom 3 mijn voorkeur met 7 cellen.
kolom 4 met 9x5 maar rendement zakt dan wel flink.
kolom 5 met 8 cellen. rendement, trust, stroom allemaal heel aardig.

Code:
  Prop KRPM           6.67        10.35         8.72         7.49         9.49   
 Motor KRPM          6.67        10.35         8.72         7.49         9.49   
 Prop Watts         62          144           86           88          111      
 Motor Watts       131          243          152          171          197      
 Motor Amps         15.0         23.7         21.0         24.4         24.4    
 Battery Amps       15.0         23.7         21.0         24.4         24.4    
 % Motor Eff.       47           60           57           51           56      
                                                                                
*Prop Diameter       9.00         8.00         8.00         9.00         8.00   
 Prop Pitch          5.00         5.00         5.00         5.00         5.00   
                                                                                
 Cell Count          8           10            7            7            8      

 Thrust grams      523          899          617          666          743      
*Motor          S600 TURBO   S600 ECO     S600 8.4V    S600 8.4V    S600 8.4V   
   Type           12V #3302   7.2V #3323        #3301        #3301        #3301 
 Mfr            Graupner     Graupner     Graupner     Graupner     Graupner    
*Kv               1491         1583         1890         1890         1890      
*Rm                285          156          125          125          125      
*Io                 1.10         1.50         2.30         2.30         2.30
ElectriCalc 06-11-2003 21:56:24
 
Op een WindStar (lijkt sterk op een Alpha V2, maar is al weer een aantal jaartjes oud!) een Graupner SP500 RACE met 1:2,8 vertraging op 7 cellen Sub-C's (6 kan ook nog) en een 10"x7" (AeroNaut) Klapprop....geeft maximaale stijgsnelheid, meer kan het kistje constuctief echt niet hebben (niet stijf genoeg)....

oorspronkelijk een SP540 ??=SP500 formaat met 8"x4" NoName Klapprop op 6 x Sanyo 2000Mah NiCad. vloog traag maar gestaag..

Tweede motor Graupner SP500 8,4V met Graupner 8"x 4,5" Klapprop en 7x2000Mah....al meer pit..

PS. Accu's kleiner dan CP1700SRC (=4/5 Sub C =44 gram per accu) heeft geen zin omdat deze al vrij ver naar voren moeten om de balans goed te krijgen....of je moet een 7P2S Lipo Pack maken uit 1020Mah's = eeuwige vliegtijd......leuk voor sunrise/sunset...moet dan alleen meerder piloten hebben 's morgens in de lucht, 's avonds er weer uit...zonder tussen landing....hé een één kist team....wow
 
meer gegevens alpha 180

Vliegklaar (incl. accu etc.) weegt 't: 1450 gram
vleugeloppervlak: 32 vierkante dm
De motor is een graupner speed 600 8,4v (zonder andere toevoegingen)



David
 
Mooi. Hebben we het waarschijnlijk over de #3301 (bestelnummer)
Motor goed, gewicht goed.

Ik zou zeggen probeer het eens met een andere accu.
Volgens berekening moet je rond 8500 toeren/min hebben en 20 - 25A trekken.

Kijk eens of je iets kan meten om te zien of je hier ver van afwijkt.
Een hoge stroom bij juiste toerental kan een versleten motor betekenen.
Een lage stroom en laag toerental een kapotte accu cel (meest waarschijnlijk omdat de boel niet stijgt).

Een vliegmaat had laatst een pakket die maar 20A trok op een sp700 neodym motor, terwijl een pakket van mij 35A trok.
Oorzaak bleek 2 cellen stuk in het pakket van de vliegmaat.
 
de graupner speed 600 8,4v is niet de originele motor.
de orginele motor is een merkloze motor, staat niets op.
dus de vorige eigenaar heeft deze al vervangen.

Mischien ten overvloede maar als je het "power" probleem hebt
opgelost, heb je een prima vliegend toestel.


Johan
 
Nee :(
Ik ben begonnen met het kopen van een nieuwe (9x5) klapprop.
Toen had ik echter wel een ander prop adaptertje nodig.

Deze heb ik besteld bij van de Goor (volgens clubleden is dit een goede winkel), maar na lange tijd wachten was er nog niets. Toen heb ik er dus maar eens achteraan gebeld. Het onderdeel bleek daar nog te liggen en "ze zou het nu opsturen".
Eindelijk kwam het dan met de post, was het de veerkeerde maat :cry: .
Terruggestuurd en gevraagd om een nieuwe en weer precies hetzelfde verhaaltje :evil: , alleen duurde het nu nog langer doordat ik er lange tijd niet achteraan heb gezeten. Afgelopen vrijdag is het onderdeel (als het goed is) verstuurd.

p.s. zijn er nog andere mensen met zulke slechte ervaringen met van de Goor?
 
Zo'n klein (1:72) plastic bouwdoosje. In dit geval van een Hurricane.
 
Back
Top