Beste modelbouwers.
ik heb een Ka8 van 6 meter spanwijdte en ongeveer 14 kg tweedehands gekocht. Daar zat ook een motorpyloon bij met een motor uit de 50xx klasse met een driebladprop Graupner Cam Folding 16*13. Hij wordt aangedreven door een 6s 5000 pakket.
De motor kan ik niet exact benoemen. Alleszins een 50xx (5055, 5060 of 5065). Er staat geen enkele markering op, maar aangezien er aan de zijkanten kleine zwarte vijsjes zijn om één en ander vast te zetten, dunne sleufjes (om te koelen? ) en de hele motor in Chrome kleur is, durf ik gokken op een Turnigy Aerodrive.
De kracht is niet voldoende om autonoom van de grond te vertrekken. Eerst en vooral duwt de neus wat op de grond en de kracht is sowieso erg nipt. Ik meet nu een stroomverbruik van ongeveer 49 Amps bij 22 Volt.Dus ongeveer 1100 watt input.
Vraag 1: hebben jullie een tip hoe ik best kan uitzoeken welke motor het nu juist is. De Aerodrive-motoren onderscheiden zich oa door het aantal Turns. Kan ik dat zelf ergens aan de motor tellen? Ik zou er 8 moeten vinden voor de 275 kv versie...
Turns: 8T
Voltage: 6 ~ 10S LiPoly
RPM / V: 275kv
Inwendige weerstand: 0,017 Ohm
Max Laden: 65A
Max Power: 2050W
Shaft Dia: 6.0mm
Bolt gaten: 25mm
Bolt thread: M4
Gewicht: 531g
Motor Plug: 4.0mm Bullet Connector
Vraag 2: van waar tot waar moet ik juist de lengte meten om de tweede waarde van het motortype te hebben? Bijv. is het een 5055 of een 5065. Misschien zien jullie dat gewoon aan de bovenste foto?
Als ik in ecalc wat rondknutsel met mijn gegevens is het vermoedelijk een SK3 Aerodrive 5065 met 275 Kv
ik weet niet of het goed leesbaar zal zijn, daarom, hij zit daarmee op 77 watt/kg en een spoedsnelheid van 108 km/u
Hier een filmpje van een start bij de vorige eigenaar.
De start is omstreeks 2:20
Ik heb jammer genoeg niet altijd zoveel omstaanders om de start te begeleiden. En ik vrees ook een beetje voor schade aan het kielvlak als je daar eerst zo'n stevige duw aan moet geven.
Ik wil vlotter vertrekken waarbij het toestel voldoende kracht heeft om zelf in beweging te komen en eventueel enkel de tip ondersteund wordt.
Waar ik wat aan twijfel is het volgende...
Ik zit al aan de maximale diameter van prop, nog iets meer en ik raak de romp. 16 is dus de limiet.
Ik zit al met een drieblads prop
Ik zit al op 13 inch spoed wat mijns inziens heel veel is
De ka8 vliegt erg traag en majestueus, ook dankzij het enorme vleugeloppervlak van 217 dm², het dikke profiel en de romp die ook niet echt op minimale weerstand ontworpen is. Ik vrees dus een beetje dat meer toeren op de motor door een hogere KV-motor, door extra cellen of nog meer spoed, alleen maar gaan maken dat de aandrijving afwijkt van wat de ka8 nodig heeft en dat de prop erg 'overtrokken' zal raken, niet efficiënt en ook lawaaierig.
Of nog: ik kan beter onder een hogere hoek maar trager vliegend stijgen, dan onder een lage hoek aan hoge snelheid. Of zie ik dat verkeerd.
Als ik dezelfde setup even op 8S simuleer:
Ik ga dan naar 78 Amps bij 27.7 volt, 2175 Watt en een spoedsnelheid van 138 km/u.
Daarom vraag 3: overbelast ik de motor hiermee? Turnigy geeft hem op tot 65 Amps en 2050 Watt (maar mogelijk dan wel op 10 S).
Vraag 4: een alternatief is de huidige motor met 3 * 16/10 cam folding op 8S (moet ik 40 euro in props investeren)
64 amps, 28 volt, 109 kmu en 135 W/kg
Vraag 5: Andere motor is eventueel ook een optie, maar liefst uit de prijsklasse van de Hobbyking-motoren...
Alvast bedankt voor alle suggesties! Ik heb Ecalc, dus als jullie een richting hebben, kan ik het ook narekenen....
ik heb een Ka8 van 6 meter spanwijdte en ongeveer 14 kg tweedehands gekocht. Daar zat ook een motorpyloon bij met een motor uit de 50xx klasse met een driebladprop Graupner Cam Folding 16*13. Hij wordt aangedreven door een 6s 5000 pakket.
De motor kan ik niet exact benoemen. Alleszins een 50xx (5055, 5060 of 5065). Er staat geen enkele markering op, maar aangezien er aan de zijkanten kleine zwarte vijsjes zijn om één en ander vast te zetten, dunne sleufjes (om te koelen? ) en de hele motor in Chrome kleur is, durf ik gokken op een Turnigy Aerodrive.
De kracht is niet voldoende om autonoom van de grond te vertrekken. Eerst en vooral duwt de neus wat op de grond en de kracht is sowieso erg nipt. Ik meet nu een stroomverbruik van ongeveer 49 Amps bij 22 Volt.Dus ongeveer 1100 watt input.
Vraag 1: hebben jullie een tip hoe ik best kan uitzoeken welke motor het nu juist is. De Aerodrive-motoren onderscheiden zich oa door het aantal Turns. Kan ik dat zelf ergens aan de motor tellen? Ik zou er 8 moeten vinden voor de 275 kv versie...
Turns: 8T
Voltage: 6 ~ 10S LiPoly
RPM / V: 275kv
Inwendige weerstand: 0,017 Ohm
Max Laden: 65A
Max Power: 2050W
Shaft Dia: 6.0mm
Bolt gaten: 25mm
Bolt thread: M4
Gewicht: 531g
Motor Plug: 4.0mm Bullet Connector
Vraag 2: van waar tot waar moet ik juist de lengte meten om de tweede waarde van het motortype te hebben? Bijv. is het een 5055 of een 5065. Misschien zien jullie dat gewoon aan de bovenste foto?
Als ik in ecalc wat rondknutsel met mijn gegevens is het vermoedelijk een SK3 Aerodrive 5065 met 275 Kv
ik weet niet of het goed leesbaar zal zijn, daarom, hij zit daarmee op 77 watt/kg en een spoedsnelheid van 108 km/u
Hier een filmpje van een start bij de vorige eigenaar.
De start is omstreeks 2:20
Ik heb jammer genoeg niet altijd zoveel omstaanders om de start te begeleiden. En ik vrees ook een beetje voor schade aan het kielvlak als je daar eerst zo'n stevige duw aan moet geven.
Ik wil vlotter vertrekken waarbij het toestel voldoende kracht heeft om zelf in beweging te komen en eventueel enkel de tip ondersteund wordt.
Waar ik wat aan twijfel is het volgende...
Ik zit al aan de maximale diameter van prop, nog iets meer en ik raak de romp. 16 is dus de limiet.
Ik zit al met een drieblads prop
Ik zit al op 13 inch spoed wat mijns inziens heel veel is
De ka8 vliegt erg traag en majestueus, ook dankzij het enorme vleugeloppervlak van 217 dm², het dikke profiel en de romp die ook niet echt op minimale weerstand ontworpen is. Ik vrees dus een beetje dat meer toeren op de motor door een hogere KV-motor, door extra cellen of nog meer spoed, alleen maar gaan maken dat de aandrijving afwijkt van wat de ka8 nodig heeft en dat de prop erg 'overtrokken' zal raken, niet efficiënt en ook lawaaierig.
Of nog: ik kan beter onder een hogere hoek maar trager vliegend stijgen, dan onder een lage hoek aan hoge snelheid. Of zie ik dat verkeerd.
Als ik dezelfde setup even op 8S simuleer:
Ik ga dan naar 78 Amps bij 27.7 volt, 2175 Watt en een spoedsnelheid van 138 km/u.
Daarom vraag 3: overbelast ik de motor hiermee? Turnigy geeft hem op tot 65 Amps en 2050 Watt (maar mogelijk dan wel op 10 S).
Vraag 4: een alternatief is de huidige motor met 3 * 16/10 cam folding op 8S (moet ik 40 euro in props investeren)
64 amps, 28 volt, 109 kmu en 135 W/kg
Vraag 5: Andere motor is eventueel ook een optie, maar liefst uit de prijsklasse van de Hobbyking-motoren...
Alvast bedankt voor alle suggesties! Ik heb Ecalc, dus als jullie een richting hebben, kan ik het ook narekenen....