Aandrijving radar

Hoi,

Hoe kan ik de radar op mijn boot het beste aandrijven? En met welk toerental moet die dan ongeveer draaien?

Groeten Halmar

Het kost een paar centen maar je kunt bij Conrad (en waarschijnlijk ook wel bij anderen) een heel klein motortje kopen met een vertragingskastje. Ongeveer 1,5 bij 2,5 cm groot. Schrik niet van de prijs. Hij is leverbaar in verschillende voltages. Gebruik voor de koppeling een stukje siliconen slang en klaar ben.

Iemand een goedkopere oplossing (met name voor de motor)? Ik hou me aanbevolen.

Danny

Wat het toerental betreft:
p/m 55 à 60 t/m maximum. :wink:

Wat de goedkopere oplossing betreft:
Je kan ook je radar aandrijven met een motortje uit een oude servo.
Als ik me niet vergis is dit hier al eens op het forum besproken (denk ik :? ).

Groet

Droopy

In Dortmund op de beurs van een 2e handselectronicastand 3 motortjes met lineaire vertraging gekocht. Kunnen tot 8 volt hebben,
vertraging is 1 op 8. Op 2,4 tot 4,8 Volt lopen ze mooi langzaam: zo'n 30 RPM. :) Kosten dezes: 3 motortjes voor 5 Euro. grabbelen maar!
Ofwel: kijken op beurzen en open dagen van clubs waar ook 'handel' is.
:lol: Soms loop je tegen iets leuks aan.

:offtopic: even buiten de aandrijving om. Ik heb volgens mij nog nooit een radar en 1 seconden rond zien gaan (60 rpm) of loop ik nu achter :?

...ik ook niet.
Net daarom dat ik schreef: ....60 t/m maximum.
Wel 'maximum' omdat het anders veel te snel gaat. Tot 60 t/m is voor een modelboot nog acceptabel :wink:

Als je sneller gaat draaien dan krijg je een helicopter i.p.v. een radar :D

Droopy

Kor,

Om even aan te haken op jouw opmerking over de snelheid van een radar......
Heb je toen je in de Hoek mocht zijn de Stena Discovery zien varen????
Had je eens moeten kijken hoe snel daar de radar van draait......
Ik vraag me wel eens af of die boot of is het nou een schip :wink: zo snel vaart omdat er per seconde zo'n 15 tankwagens aan water door de jets geperst worden of doordat de radar fungeert als propeller.....

hmmmm
Nou maar verder met het juiste topic.

ciao, Ronald

De "klassieke" radar draait inderdaad niet zo snel. dat zal tegen de 20 of 30 rpm aanzitten, misschien nog wel minder.
Andere (vaak modernere) radars draaien veel sneller. Te denken valt inderdaad aan de radar van de "Discovery" maar ook sommige radars van oorlogsschepen. Als je op een moderne mijnenjager op het radarscherm kijkt zie je een continue beeld. Geen 'taartstuk' meer wat ronddraait. Nee, de hele scope is gevuld met een 360 graden beeld. dat kan alleen maar als de radarantenne zó snel ronddraait dat hij continue het beeld 'ververst'. Andere radars staan weer stil: de "Phased Array Radar" van de moderne Aegis kruisers van de Amerikaanse marine en ook die van de L-fregatten zijn niets anders dan rechte platen tegen de opbouw en lijken net zonnecellen. Het is de techniek die bepaald hoe snel een radar draait (of hoe langzaam) Hou dus een beetje rekening met de leeftijd van je schip en het type radar.... Even spitten op Internet en je bent een stuk wijzer.

Hoi,

De boot is eigen ontwerp van een jaar oud. Lijktwel wat op die havenslepers van smit. Ik denk dat ik maar eens met een oude servo ga prutsen, een minuut lang rondjes van je radar tellen.

Groeten Halmar

de servo geprobeerd, hij lijkt nog op een helicopter. kwestie van minder voltjes die alleen nog niet in mijn boot aanwezig zijn.

Groetjes Halmar

Als je door wilt gaan met die servo kun je (in ieder geval) deze 2 dingen proberen:
-neem een weerstandje op in de stroomkring (even uitprutsen welke waarde) nadeel is dat dit vermogen vraagt
-gebruik de tandwieltjes van je gesloopte servo om een lager toerental te krijgen

WIm

diodes doen het ook leuk, 5 diodes in seri, telkens 2 parallel. de radar draait nu met mooi toerental.

Groetjes Halmar

Goedkope oplossing is reiswekker van Hema ofzo kopen (€ 3,95) motor met vertraging eruit halen en op 6V laten lopen, en klaar is ............

En toen zat de Hema met een schreeuwend tekort aan reiswekkers en heeft de afvalverwerking ineens een enorme hoeveelheid wekkerhulzen te verwerken.

Maar Hannibal echt een geweldige tip, ik ga dit weekend gelijk zo'n wekkertje halen en het uitproberen!!

Dis is hobbie men :D

groeten, Ronald

Han, jij hebt zeker vakantie hé :?:

Is het wel eens bij je opgekomen dat een deel van Nederland ook nog moet werken (Hinderlijke onderbreking van de hobby) en af en toe een nieuwe wekker nodig heeft :?:
Maar: geweldige tip!

Roel

Roel van Essen zei:
De "klassieke" radar draait inderdaad niet zo snel. dat zal tegen de 20 of 30 rpm aanzitten, misschien nog wel minder.
Andere (vaak modernere) radars draaien veel sneller. Te denken valt inderdaad aan de radar van de "Discovery" maar ook sommige radars van oorlogsschepen. Als je op een moderne mijnenjager op het radarscherm kijkt zie je een continue beeld. Geen 'taartstuk' meer wat ronddraait. Nee, de hele scope is gevuld met een 360 graden beeld. dat kan alleen maar als de radarantenne zó snel ronddraait dat hij continue het beeld 'ververst'. Andere radars staan weer stil: de "Phased Array Radar" van de moderne Aegis kruisers van de Amerikaanse marine en ook die van de L-fregatten zijn niets anders dan rechte platen tegen de opbouw en lijken net zonnecellen. Het is de techniek die bepaald hoe snel een radar draait (of hoe langzaam) Hou dus een beetje rekening met de leeftijd van je schip en het type radar.... Even spitten op Internet en je bent een stuk wijzer.

de snelheid van een radar heeft vooral te maken met de maximale snelheid van het schip. een snel schip (speedboten, patrouilleboten, vleugelboten enz.) heeft een sneller draaiende radar nodig dan een langzaam schip, omdat deze veel meer afstand af legt in een omwenteling van de radar. en je anders een heel schokkerig en vertekend beeld krijgt.

bij conrad zijn kleine vertragingsmotors te koop voor een eurotje of 15.
en een radar op een normaal varend schip maakt ongeveer 30-35 omwentelingen per minuut.

Hoi,

bedankt voor de info, inmiddels zit er een mooi draaiende rader op de kap van mijn boot.

Groetjes Halmar

Back