aandrijving speedboot

Hmm, Heb een vraagje, is niet voor mezelf maar voor een enthousiaste vriend in Duitsland.
Hij is bezig zelf een speedboot te bouwen, de romp heeft hij gemaakt van glasmatjes en epoxie, die op een rompmodel zijn gelegt. ziet er nog niet zo mooi uit maar dat komt wel. Nu zaten we te praten over de aandrijvng en hij zat te denken aan ruitenwisservloeistofpompjes van een auto of van een vrachtwagen( hij een soort stuwaandrijving) en hij wil het zo goedkoop mogelijk maken, om te kijken hoe je met zo weinig mogelijk geld, zo hard mogelijk kan gaan.
Nou denk ik dat die pompjes niet sterk genoeg zijn en zeker niet erg efficient.
Graag zie ik jullie mening en of ideeën tegemoet.
Mvg Jeroen

Lijkt me niet zo'n goed idee. Inderdaad wat je al zegt, zijn dat soort pompjes niet erg sterk om er een boot mee voort te laten gaan, ten tweede moet je die ook nog eens voeden met accu's (12v). om dat te bereiken maak je de boot wel weer erg zwaar, en dat kost je weer snelheid. Ik zelf zou hier nooit aan beginnen, en zou liever kijken op ebay of daar misschien nog ergens een goedkoop aandrijf setje te koop staat om er in te lepelen.

pompie

Hmm.... Op zich een aardig idee, alleen niet erg efficient, vrees ik.
Op diverse scheepsmodellen waar ik ooit een bluspomp op heb gebouwd, fungeerde het bluskanon als "nood-aandrijving". Gewoon met je bluskanon een hoop water wegspuiten, en je bootje kwam wel vooruit.
Maar om zoiets als reguliere aandrijving te gebruiken, en zeker voor een speedboat... Nee, dat gaat niet lukken. Zo'n aandrijving moet in een rechte lijn gebeuren, en dan praat je over een hydrojet. En zelfs die zijn onder bepaalde omstandigheden niet zo efficient als een speedschoef. Kijk naar een Moonraker of een "Azimuts": Lekker hard varen, maar kijk niet naar het gewicht aan accu's wat ze mee moeten sleuren...
:cry:
Just my two cents....

Roel

Ha!. nog bedankt voor de reacties, was dit draadje uit het oog verloren. Zal zeker even op internet gaan zoeken naar de moonraker en anderen. Dan es een belletje naar Duitsland, en mijn en jullie bevindingen doorgeven.
Thanks

in mijn jonge jaren :) heb ik dat ook eens geprobeerd : klein tweedehands speedbootje van een 50tal cm en er 3 ruitenwisserpompjes op 12 volt 1.2 NiCD in gestoken

heu , dat ging dus amper vooruit

uren aan gewerkt en bootje kwam amper in beweging

Back