aandrijving speedster 400.

• Topicstarter Topicstarter sitting duck
  • Startdatum Startdatum
S

sitting duck

Guest
Ik ben momenteel een speedster 400 aan het bouwen: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4417

Dit is mijn eerste electro en ik heb nog wat vragen over de aandrijving.
Iedereen vliegt hem met een speed 400 6v 7-8cellen.
Ik heb hier nu net een speed 400 7.2V .
Is het zo dat een 7.2V minder gaat presteren met 8cellen dan een 6V?
Kan ik de speedster ook met een 400 7.2V 9-10cellen aandrijven,of gaan die cellen het model te zwaar maken?Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Mijn doel is om zo snel mogelijk te gaan zonder een brushless en toch niet elke 5 vluchten een motor te moeten vervangen :lol:
De speed 400 7.2V waar ik het over heb is eigenlijk een mega protech maar heeft de zelfde specs als een speed 400 7.2V van graupner dus het zal wel hetzelfde zijn denk ik.

tnxx

Wat wil je?

* Meedoen aan wedstrijden:
Volgens de regels een ongeprutste sp400 6V en 7 cellen 500 AR verplicht.

* Recreatie vliegen
Gaat prima op die sp400 7.2V met 8 tot 10 cellen

* Stevig doorraggen
Jamara 480 HS op 7 cellen

Wat voor lader heb je?
- De goedkope laders (e 40 zoiets) kunnen op het veld vanaf 12 V maar 7 cellen laden
- De duurdere laders met booster (zoals de J-X3) kunnen meer dan 7 cellen snelladen

Ik wil receatie vliegen en stevig doorragen ,aan een 480 had ik ook al gedacht maar ik ben bang dat het model te zwaar gaat worden,blijft het model nog goede vliegeigenschappen hebben met een 480hs en 10 cellen?
Ik denk dat ik de speed 400 7.2V dan maar ga gebruiken ,maar de gedachte dat het model toch nog net iets sneller zou kunnen zijn met 6V of iets anders houdt me toch bezig.
Is een speed 400 race mischien iets,aan de specs te zien lijkt hij mij zwakker dan een gewone 400 maar waarom noemen ze het dan race.Met hoeveel cellen mag je die max voeden?

tnxx

Die jamara 480 hs op 7 of 8 cellen en niet meer.
Ik wil straks naar de jamara pro 480 HS gaan op 8 cellen en dan rond de 15 Ampere. kijken of ik hem dan nog bijhoud.

De speed 400 race is een onbruikbare motor.

Bruikbare combinaties zijn reeds genoemd.

De jamara 480 motoren zijn veel robuster dan de 400's. Langere levensduur dan.

Hoop vermogen + Niet elke 5 (10, 20) vluchten een motor vervangen ==> jamara 480 HS op 7 of 8 cellen.

Wil je 10 cellen, dan jamara 480 (zonder HS)

30 gram zwaarder betekend 7% zwaarder of zo.
Vermogen toename is echter ruim meer dan 30%.
Wat is het probleem?

Alsof je een loonsverhoging weigert omdat je anders meer belasting moet betalen.

Of: wilt u de golf 1.1 of die 2.x liter V6 turbo enz...?
"Doet u de 1.1 maar, want die is lichter." :?

Beoordeel het totaal! :teacher:
Wordt je watts/kg meer zonder dat je vleugelbelasting te hoog wordt? Doen!
Gewicht besparen is nuttig, maar liefst op andere dingen dan je aandrijving.
Gewicht besparen op je motor kost levensduur of veel geld (borstelloos).

Het is niet het vliegtuig dat je aandrijving (accu + motor) moet tillen, maar de aandrijving die je vliegtuig tilt. Hang dus zo weinig mogelijk vliegtuig aan je aandrijving.

Theo,hou ons op de hoogte he :lol:
Wat die lader betreft ,ik gebruik nu die fameuze robbe lader met 500 150 150 150 50 ,je kent ze wel.Later ga ik een simprop v3 aanschaffen ,goede keuze ?

greetzz 8)

Goed genoeg die V3.
Langzaam laden van NiCad/NiMh en elektrovliegen gaan niet samen.
Geen snellader, geen vliegen.

Hi duck,

Ik vlieg zelf speed 400 6V met 8cellen KAN 1050 en een CAM prop 4,7X4,7 . vol gas ongeveer 7 minuten.

Als je slim bent en eens op een elektr. meeting komt b.v. in Winsten dan kan je die motoren voor 3 euro kopen.

Hans.

ik ga nu eindelijk de speedster 400 motoriseren,ik ga eerst een speed 400 6v op 8 cellen gebruiken maar zou later willen overschakelen op een jamara 480 hs of mischien een jamara 480 hs pro als die beter is?
Welke regelaar kan ik het beste nemen voor deze motoren?
Wat heb ik verder nog nodig van stekkertjes en prulletjes ?

greetzz

Back