PS: ultrasone reiniging kan misschien wel toegepast worden op INDUSTRIEELE kogellagers (asdiameter 5 mm en hoger), maar is zeker niet aan te raden op onze fragiele , mimuscule en gevoelige "micro" lagertjes die vele toeren draaien.
(moeder de vrouw zal toch ook geen kristalglazen plaatsen in de afwasmachine....)
Steffe, het kleinste lagertje wat ik heb kunnen vinden heeft een binnendiameter van 1mm en een buitendiameter van 3mm en kan een load van ongeveer 4kg/mm2 hebben. Persoonlijk denk ik [dus niet wetenschappelijk onderlegt] niet dat het kogeltje genoeg eigen gewicht heeft, en de ruimte om de benodigde snelheid te bereiken, welke ook nog eens afgeremd/gedempt wordt door de reinigingsvloeistof, om een dergelijk schade te kunnen veroorzaken die jij voorspeld. Voor het vergruizen van een zand korreltje is meer kracht nodig, en dit overleeft het lager ook best aardig. Trillingen van een elektromotor zijn veel hoger en sterker/agressiever van dynamiek, ook dit verwerkt een lager best aardig. Onbalans en speling op de as die er doorheen loopt, zal meer vibraties verzorgen die ook veel agressiever van aard zijn, dan een ultrasoon badje ooit kan veroorzaken. Ik denk dan ook dat het reinigen met een ultrasoon badje minder schade aan een lager kan veroorzaken dan welke je onder normaal gebruik kan ondervinden. Ik zeg niet dat je ongelijk heb, maar als je het tegen het licht houdt waar wij mee onze lagers “mishandelen”, zelfs onder “normaal” gebruik [dan heb ik het nog niet eens over crashen] dan begrijp je ik daar niet zo zwaar aan til.
Hieronder een lijstje van aanbevelingen van SKF lagers voor wanneer je ze toch zelf wilt reinigen.
For information find below cleaning solutions ranked from best to worst:
Ultra sound machine plus continuous filtered cleaning product
Ultra sound machine plus cleaning product
Cleaning product in pressured bottle into bearing (example WD 40 sprays)
Bearing shank in cleaning product that is changed several times
Flow of cleaning product into bearing
Bearing shank in gasoline
Bearing shank in cleaning product that is used
No cleaning.