aanhaalmoment

Was het niet zoiets als, "Vast tot draad overtrokken, dan een kwartslag terug!"

Gz

Dat is wel bij klimgerij... Ik draai alles bij het klimmen een kwart slag terug zodat de spanning de boel niet op slot gooit, en ik het niet meer los krijg gedraaid... Best lullig ergens halverwegen een berg.

Ik vind de opmerking van Ad 100 punten waard.

vrijwel alles in de modelbouw qua materiaalspanningen behoorlijk overgedimensioneerd is.

Dat is het ... en daardoor hoeven wij geen rekening te houden met hoeveel Newton je een bout vast zet. En dat doen we middels de techniek van Markjuhh.

Bij twijfel: Vast is vast en dan een kwartslag extra aanhalen

Ik snap de TS wel, en kan zelf soms ook wel eens overmatig secuur zijn.. Maar in dit geval is een newton meter echt overdone. Vast is vast, Locktite moet je zeker gebruiken.

Iedereen die een beetje af en toe met techniek of modelbouw bezig is in z'n hobby "voelt" toch wel met welk materiaal hij hoeveel kracht kan zetten.

En het hangt ook echt af van de kwaliteit van de materialen.

Als je voor modelbouw al een momentsleutel nodig hebt... ;)

Als je voor modelbouw al een momentsleutel nodig hebt... ;)

Als je mijn inbreng goed had gelezen dan zou het je duidelijk moeten zijn dat het me op is gevallen dat er heel weinig over bekend is. Persoonlijk zou ik het een welkome aanvulling vinden die deze branche een wat professioneler karakter geven.

Een speelgoed aandoend kitje als de dji f550 lukt me zonder momentsleutel ook wel op een verantwoordelijke wijze.

Als je aan configuraties begint die duizenden euro's kosten dan kan het GEEN kwaad als er meer technisch info beschikbaar is over het te gebruiken materiaal en montage voorschriften. Die moeite en verantwoording mag een producent toch nemen gezien het prijskaartje wat er aan hangt in een bepaalt segment. Maar ja this made in China, Taiwan en India time.

Voor diegene die vinden dat ik er niet aan had moeten (of mogen) beginnen of het aan andere over moet laten die er wel verstand van hebben. Ook van mijn kant :):) Zijn zeker vergeten dat ze zelf ook ooit de eerste stappen hebben genomen om aan deze hobby te beginnen.

Voor de gemoedsrust en diegene die twijfelen over mijn technische achtergrond. Ook zonder info over het aanhaalmoment raak ik niet in paniek. Heb honderden computer in elkaar gezet en ander fijn techniek en op gevoel de moertjes enz. aangedraaid. Echter als er extreme belastingen mee gaan spelen neem ik het allemaal wat serieuzer en weet graag van de hoed en de rand. Een eigenschap die me vaak ten goede is.

Vandaar ook mijn frequente bezoek op dit forum en eenvoudige beginners vragen. Voor mij bestaan er geen domme vragen. Domme antwoorden helaas wel. Maak ook graag gebruik van de kennis van andere.Daar voel ik me niet te groot voor. Wellicht dat ik dit in de toekomst weer door kan geven aan andere starters.

Laatst bewerkt:
Als je mijn inbreng goed had gelezen dan zou het je duidelijk moeten zijn dat het me op is gevallen dat er heel weinig over bekend is. Persoonlijk zou ik het een welkome aanvulling vinden die deze branche een wat professioneler karakter geven.

Een speelgoed aandoend kitje als de dji f550 lukt me zonder momentsleutel ook wel op een verantwoordelijke wijze.

Als je aan configuraties begint die duizenden euro's kosten dan kan het GEEN kwaad als er meer technisch info beschikbaar is over het te gebruiken materiaal en montage voorschriften. Die moeite en verantwoording mag een producent toch nemen gezien het prijskaartje wat er aan hangt in een bepaalt segment. Maar ja this made in China, Taiwan en India time.

Voor diegene die vinden dat ik er niet aan had moeten (of mogen) beginnen of het aan andere over moet laten die er wel verstand van hebben. Ook van mijn kant :):) Zijn zeker vergeten dat ze zelf ook ooit de eerste stappen hebben genomen om aan deze hobby te beginnen.

Voor de gemoedsrust en diegene die twijfelen over mijn technische achtergrond. Ook zonder info over het aanhaalmoment raak ik niet in paniek. Heb honderden computer in elkaar gezet en ander fijn techniek en op gevoel de moertjes enz. aangedraaid. Echter als er extreme belastingen mee gaan spelen neem ik het allemaal wat serieuzer en weet graag van de hoed en de rand. Een eigenschap die me vaak ten goede is.

Vandaar ook mijn frequente bezoek op dit forum en eenvoudige beginners vragen. Voor mij bestaan er geen domme vragen. Domme antwoorden helaas wel. Maak ook graag gebruik van de kennis van andere.Daar voel ik me niet te groot voor. Wellicht dat ik dit in de toekomst weer door kan geven aan andere starters.

Iemand heeft lange tenen... :D

Je hoeft er niet mee in te zitten.
Als jij professioneel bezig bent, dan is je materiaal van professionele kwaliteit en hoef je niet in te zitten met hoeveel kracht je kunt/moet geven om iets aan te spannen. Je zult het niet kapot maken, neem dat van me aan.

Maar gebruik gerust extra gereedschap als je dat nodig vindt... :rolleyes:

Tip: "normaal" aanspannen en loctite gebruiken doen wonderen.

Alles kan kapot hoor, hoe professioneel dan ook.
Als je een titanium M3 moertje met 25Nm vast zet zegt ie ook krak.
Gezond verstand (gevoel) doet wonderen.

Als jij professioneel bezig bent, dan is je materiaal van professionele kwaliteit en hoef je niet in te zitten met hoeveel kracht je kunt/moet geven om iets aan te spannen.

Dat wil ik toch wel even nuanceren.
In wezen zijn alle materialen die je tegenkomt professioneel, die voor goedkope producten komen echt niet uit amateuristische schuurtjes waar maar wat wordt afgeknoeid. Zelfs in China worden materialen volgens internationale normen geproduceerd.

Wel verschillen materialen in de specificaties waaraan ze moeten voldoen. Een relatief zwakke staalsoort (ook wel pisbakkenstaal genoemd) kan wel degelijk aan de specificaties voldoen, maar heeft nu eenmaal mindere eigenschappen. Maar het is nog steeds een goed materiaal.
Het zelfde geldt voor aluminium. Een legering uit de 1000 serie is goedkoop en heeft bagger eigenschappen qua sterkte, maar wordt professioneel veel gebruikt in situaties waar een hoge sterkte niet vereist is. Dan ga je meer naar legeringen als 2024 en 7075, die veel in de vliegtuigindustrie gebruikt worden.

Ook bij dure professionele apparatuur is het dikwijls moeilijk om te achterhalen welke materialen zijn gebruikt. Mijn (vroegere) laboratorium gebruikte top apparatuur voor materiaalbeproeving, maar ondanks het feit dat we regelmatig met de fabrikanten samenwerkten kwamen wij ook soms niet te weten van welk materiaal bepaalde onderdelen waren gemaakt. Die informatie werd onder het mom van fabrieksgeheim gewoon niet gegeven.

Waar dikwijls wel grote kwaliteitsverschillen door kunnen ontstaan zijn productiemethoden. Duurdere producten worden meestal volgens veel strakkere toleranties gemaakt waardoor de kans op disfunctioneren minder wordt. Verder zal de kwaliteitscontrole achteraf beter geregeld zijn.

Groet,

Ad Bakker

Laten we er geen halszaak van maken. Ieder is vrij om het te monteren zoals het hem/haar goeddunkt.

Verklaar een momentsleutel niet heilig want je moet ze regelmatig laten controleren/ijken wil je binnen een aanvaardbare tolerantie werken. Persoonlijk ben ik altijd nieuwsgierig naar.....

Neem ik de dji f550 als voorbeeld dan moeten er 60 boutjes worden vast geschroefd om diverse hardware en materialen te verbinden. Wat is er dan mis om deze exact met dezelfde trekkracht aan te halen, zodat er zo min mogelijk spanning verschil zit in de verbindingen? Het gaat me in niet alleen om hoe vast maar ook om hoe zuiver.

Nu wil het dat mijn hazet momentsleuteltje maar tot minimaal 2.5 Nm is in te stellen en blijkens wat proeven is dit nog te veel van het goede voor deze montage. Gelukkig beschik ik over een festool accuschroefmachine met ec-tec technologie (zeer betrouwbaar en geschikt voor fragiel montage werk) en op stand 1 geeft dit een perfect resultaat. Zo werkend zit alles exact met hetzelfde aandraai moment vast. Zo zie je maar dat je tijdens een projectje weer bijleert en bij kunt stellen.

Lees ik op dit forum dat je de met medicinale alcohol de montage punten moet reinigen, dan kan je dit overdreven vinden of niet. Volg dit soort tips van iemand met ervaring graag op en loop even naar de praktijk van mijn vrouw om 70% medicinale alcohol op te halen.

Tis de hobby he en vaak als het klaar is dan is er ook een deel van het plezier voorbij.

@Streetbiker1977 vond jouw eerste reactie en die van lennie054 een klein beetje degenererend. Een plaagstootje terug moet je dan kunnen incasseren. Laten we er niet al te moeilijk over doen:)

@tecto; wellicht dat mijn reactie naar jou ook wat te pinnig was. Soms is op een forum de 'tone of voice' wat moeilijk te bepalen. Uiteindelijk is het forum ervoor om informatie met elkaar te delen en van elkaar te leren.

Terugkomend op de spanning. Het aandraaien van de schroeven op dergelijke frames met bijvoorbeeld de slipstand van een schroefmachine is toch haast niet mogelijk? Soms wil een gat bijvoorbeeld net niet netjes uitlijnen waardoor de ene schroef met meer kracht moet worden aangedraaid dan de andere. Dat is al helemaal het geval als de schroef al een keer eerder met loc-tite bevestigd is geweest.

Het probleem met de propeller adapters is in dit geval denk ik toch echt dat deze van een te zacht materiaal zijn. Ik gebruik ze op mijn Tricopter en na iedere crash merk ik dat het schroefdraad weer iets slechter is geworden.

Maar daar heb je inderdaad niet zoveel aan als het aanhaalmoment niet bekend is.

En zelfs dan is de "onzekerheid" van de resulterende boutkracht nog aanzienlijk omdat wrijvingscoëfficiënten enorme spreiding kunnen hebben. Hydraulische boutspanners lossen dat probleem op. Maar dat is alleen voor de zware apparatenbouw interessant.
Voor de toepassingen hier moet redelijk stevig aanhalen en het gebruik van een goed borgmiddel voldoende zijn. Als het al met "redelijk" aanhalen al kapot gaat, dan weet je dat je wat meer geld zal moeten uitgeven voor een beter product.:D

Groet,

Ad Bakker

Voor het secure montagewerk gebruik is zoiets: PB SWISS TOOLS: DigiTorque Maar daar heb je inderdaad niet zoveel aan als het aanhaalmoment niet bekend is.
Toch wat betrouwbaarder dan een schroefmachine (ook al is het een Festo)

Die DigiTorue heb ik nog niet in de collectie:schrik:. De boutjes draai ik handmatig aan en trek ze even na totdat ik het bescheiden piepje hoor. Zodra de DigiTorue in bezit is controle of de festo zijn werk goed heeft gedaan. Zit nog in de fase van uitproberen en alleen de motoren zitten met borg vloeistof gemonteerd, de rest is nog demontabel.

Edit; Dat is schrikken van de prijs. Proxxon heeft een betaalbare volgens google.

Ik heb er eentje van Pro 3-15Nm, kan wel zeggen dat 3Nm op dat fijne spul best al veel is.
Mijn fietsstuur bijvoorbeeld van carbon zet ik met 4Nm vast.

Ik zit even door de topic te lezen. Wel leuk allemaal, maar is niet echt multicopter gerelateerd?

Back