Aankomend Esky FP vlieger

Hallo allen,

Ik zal mij even voorstellen, ik vlieg nu ongeveer een jaar niet meer met vliegtuigen gewoon omdat de trip naar mijn vliegclub ongeveer een uur rijden is (alleen heen) en ik daarvoor gewoon de tijd niet meer heb helaas.
En heb ik mij op de model onderzeeërs gestort, wat een toch wel wat andere tak van sport is.:)

Echter het vliegen begint toch wel wat te kriebelen en aangezien de elektro heli's van dusdanige (voldoende) kwaliteit zijn geworden heb ik begin dit jaar een Lama 4 gekocht en dat dingetje (klink sceptisch en dat was ik ook) vloog na laden van de Lipo zo uit de doos zonder trimmen of spannende momenten.
Onvoorstelbaar en dat voor dat geld. :)

Ondertussen heb ik mijn spannende momenten wel beleeft natuurlijk en heeft dezelfde Lama nu een blauwe kleur in plaats van de zilveren die ik eerst had.

Echter ik vlieg nu tussen de stoelpoten door in huis en baal dat ik eigenlijk met goed fatsoen niet naar buiten kan met deze erg leuke heli.

Kortom ik heb wat rond geneusd op dit forum en internet en kwam deze site tegen.

Ik heb dat boekje van vliegen met de Esky FP gekocht en aangemoedigd door de tips en de films op de genoemde website heb ik dan ook de FP gekocht van Eén van de genoemde zaken op deze site

Helaas is het een pre Order en komt hij hopelijk en waarschijnlijk eerder aan dan 25-09-09 en ik kan haast niet wachten om deze FP uit te proberen.;)

Ik ben nu heftig aan het simmen met Realflight 3.5 en het is behoorlijk anders dan een Lama dat heb ik behoorlijk door nu, eerste 2 jaar niet tussen stoelpoten door vliegen denk ik.:)

Heel verhaal ondertussen geworden en ik zal mij vast wel vaker gaan melden vermoed ik wanneer al het moois binnen is gekomen.

Want vliegen met een vaste vleugel is effe wat anders dan met een draaiende vleugel.

Groeten,

Jan Huizenga.

Laatst bewerkt:
Misschien stel ik je nu wel teleur, maar de FP is ook te licht om buiten mee te vliegen. En binnen gaat ook niet echt want hij is al een stuk groter dan de lama. Je kan er natuurlijk wel beter mee buiten vliegen, maar hij waait zo weg. Om echt buiten te kunnen vliegen moet je vanaf klasse 500/600 gaan kijken

Dag Mixit,

Valt wel mee je opmerking want ik heb de mogelijkheid om in een hal te kunnen vliegen, daarbij woon ik redelijk beschut, maar de Lama heeft al last wanneer iemand de deur open doet in de woonkamer en er een flap wind binnen komt.

Dat zal denk ik een beetje beter worden hoop ik en de uitdaging zal zeker groter worden.

Wordt vast vervolgd,

Groeten,

Jan.

Super koop ik vlieg nu ook al een paar maand met FP prima ding ik kan je alleen wel de 11.1 volt accu aanraden en een andere skids omdat hij dan zwaarder wordt en zo kan je prima met een briesje vliegen :) dat doe ik ook!

Veel plezier met je aankoop!:)

Hoi Willem,

Bedankt voor je reactie,

Ik heb de FP bij Hobbymaniac weg en die wordt geleverd met een 2,4GHz zender en gelijk met Lipo accu van 11,1 volt, het is namelijk de nieuwe versie FP v2 die ik besteld heb.

Bij Hobbymaniac ook direct respons op je vragen via de E-Mail soms zelfs binnen een uur:D

Alleen jammer dat ik even wachten moet voordat het binnen is, maar ja de boot gaat niet harder want het zal wel met containers tegelijk gaan :)

Groeten,

Jan.

tot windkracht 3 kan nog best hoor. Vooral met een 11.1 volt lipo en wat minder pitch....

En binnen gaat ook nog wel met een honeybee. Als de kamer maar groter is dan een tweepersoonsbed, dan kan je er vliegen!

Hallo Jan.
Zelf vlieg ik nu al bijna 2 jaar met een Honey bee FP. (de oude versie). Heb hem helemaal veranderd en vind het nog altijd leuk om mee te vliegen.
Ook buiten is geen enkel probleem, hij kan best goed tegen wat wind.
veel vlieg plezier.

Ik hoop dat je het vliegen al een beetje onder de knie hebt! Je kan ook makkelijk een looping naar achteren doen maar lat op naar voren en je bent je fp kwijt!

Dat was even de tip van de dag!

gr

Dag Willem,

Ik heb inderdaad de FP zins de 25ste binnen en nadat ik de mode 2 op de zender veranderd had naar Mode 1 de eerste pogingen ondernomen.

Wel het is dus duidelijk wat anders dan een Lama :)

Alleen het geluid wat deze Heli maakt is al een stuk mooier.

Ik ben ondertussen in staat om op een meter hoogte ongeveer 15 seconden te hoveren waarna op een of andere manier kennelijk de aandacht verslapt en ik begin over te corrigeren wat meestal eindigt in een al of niet snellere landing. :p

Maar ik heb de boel nog steeds heel en ik zie iedere keer vooruitgang, heb zelfs die cirkel al gedraaid nose in zoals dat in Heli taal kennelijk hoort.

Maar een looping achterover lijkt mij nog wat aan de vroege kant of het moet me spontaan overkomen;) oftewel een pracht van een stuurfout wat alleen te overleven is met een looping.

Zo heb ik ook wel eens een vliegtuig van me gered na een overmoedige actie, en dan net doen of het zo hoorde....alleen jammer dat niet iedereen daar intrapt maar je kan niet alles hebben.

Maar voorlopig ben ik best tevreden met deze Heli het is voorlopig moeilijk zat en er zit wat vertraging in op het reageren van de Heli wat alles een beetje dempt zodat je wat tijd hebt om het nog te corrigeren.

En als alles goed blijft gaan gaat dat zelfde dempen vervelend worden en dan ben je waarschijnlijk toe aan een CP Heli vermoed ik.

Maar loopings vliegen, nee nog maar effe niet..

Groeten,

Jan.

Als ik jou was deed ik nog geen crikels draaien, eerst normaal hoveren, en dan ga je nose-in hoveren, en dan side-in hoveren. En daarna moet je cirkels gaan vliegen, dan krijg je dat ook goed in de vingers. En dan het belangrijkste voor loopings : Leer eerst goed achteruit vliegen.

Aangezien je bij een looping eerst vooruit gaat en dan achteruit, of andersom

Jan die vertraging kan je er ook uithalen door de gewichtjes aan de swashplate te verwijderen in verloop van tijd! Als ik jou was zou ik gewoon proberen wat je denkt ana te kunnen en crash je een keertje whola ik heb de fp nu denk ik 25 ker tegen de grond gegooit alleen de laatste was fataal :)

Veel plezier met vliegen!

gr

Hallo allen,

Begin nu het hoveren wat onder de knie te krijgen en als de heli eens door de wind of stuurfout aan de haal gaat weet ik het nu meestal weer vliegend op te lossen.:p
Maar ik heb het idee dat de stock main blades erg makkelijk vervormen en ik hoor goede verhalen over deze bladen alleen zijn ze hier ook te koop?
Ik vind ze niet tenminste:(

Ook hun onderstel dat een stuk steviger zou zijn trekt mij wel.

Iemand ervaring hier mee? of andere bladen die wel hier te koop zijn.

Groeten,

Jan.

Hallo Jan,

ik helaas geen antwoord op je vragen. Ik heb gisteren (net als jij ) een Honeybee FP V2 2.4 Ghz besteld en die zal morgen of maandag binnenkomen :)

Komt trouwens ook bij Hobbymaniac vandaan, goede prijs, snelle reactie op vragen (per email) en een prima service :) Hij stelde zelfs voor om de heli even af te trimmen en in te vliegen, alvorens deze te versturen :thumbsup:

Nu las ik dat jij de bijgeleverde 2.4 Ghz zender hebt omgebouwd naar mode 1 :)
Dat wil ik ook doen, ik vlieg al enige tijd met vliegtuigen op mode 1 en ik wil in het voorjaar ook gaan lessen en ook dat gebeurt bij ons op mode 1 :)

Kan je me misschien een beetje uitleggen hoe je dat hebt gedaan ? Was het erg lastig ?

Groeten van een enthousaiste heli beginneling ... :mrgreen:

Grtz,
Menno

Hoi Menno,

Dat ombouwen valt wel mee, je haalt de zender achterkant los en dan zie je links onderin twee kleine schakelaars zitten de linker moet je omzetten dan gaat het gas naar rechts, is dat hem niet dan de andere schakelaar proberen.
Je kunt het gewoon uitproberen zolang je de zender iedere keer maar uitzet.
ERG BELANGRIJK hou de beide knuppels onderin zodat je gas uitstaat zodra je de zender aanzet.
Want je gas zit als het goed is dan op de knuppel die in de middenstand (nu half-gas) stand staat.
Niet zo heel erg want de ontvanger zal in principe niet het gas open gooien als deze tijdens aanzetten in de half gas stand staat maar als je aan de knuppels gaat roeren om te zien of er wat gebeurt zou het wel eens kunnen gebeuren, en daar wordt je vast niet vrolijk van.:(

Wat echt een geduld werkje was het omzetten van het mechaniekje van de ene ex gas knuppel naar de andere vooral het veertje monteren was een leuke bezigheid....:mad::mad:

Maar het ombouwen is goed te doen.

Ik heb trouwens even gevlogen in de mode 2 en het heeft denk ik voor een heli wel voordelen zeker als je later naar een CP heli gaat want dan heb je geen gas meer en staan beide knuppels in het midden, als ik het tenminste allemaal goed begrepen heb.

Ik zou het eerst even proberen, ikzelf twijfel zelfs nog of ik het niet zal terug bouwen.

Ik weet wel dat ik op het moment vind dat ik totaal opnieuw moet leren vliegen want het vliegt totaal anders dan een vaste vleugel wand doorgaans waar de neus heen wijst van een kist, dat is ook de richting waar hij zich in beweegt.
Echter bij een Heli hoeft dat dus totaal niet het geval te zijn waardoor ik nogal eens totaal op het verkeerde been wordt gezet.
En dat het silhouet zo klein is helpt ook niet echt.

Ik wist het wel in theorie maar als het voor je hangt is de realiteit een gaans andere:D maar wel een uitdaging en dat wilde ik ook.

En ik weet ook dat deze Heli heel wat hebben kan voordat de stukken er af vliegen dus het is een prima trainer..

Ik alleen twee nieuwe main rotors bladen vervangen en één kant van mijn skid gerepareerd.

Vriendelijke groet,

Jan.

Hallo Jan,

dank voor je uitvoerige antwoord, ik heb zo het idee dat me dat ombouwen naar mode 1 wel gaat lukken :) Ik neem aan dat je met het omzetten van het mechaniekje het heveltje en het veertje bedoeld ?

Ik wil beslist naar mode 1 omschakelen vanwege twee redenen:
- ik vlieg al vliegtuigen op mode 1, steeds wisselen vind ik geen optie :no:
- instructie op mijn cluppie gebeurd ook in mode 1

Heb al eerder een Graupner MX-12 en een goedkoop chineesje omgebouwd naar mode 1, dus ik ben enigszins ervaren ;)

Grtz,
Menno

Back