Aankoopadvies RC beginner

Klopt, je kunt prima met 1:16e beginnen tenzij je specifieke eisen hebt en op ruwe onverharde ondergrond wilt rijden (zoek eens op youtube, je zult snel zien hoe capabel specifieke modellen zijn op specifieke ondergronden). Loopt het qua formaat tegen zijn beperkingen, wie weet koop je na een jaar wel een groter model.

Los van het formaat, je zult een keer een keuze moeten maken, en dan komt het weer neer op beschikbaarheid van onderdelen en support.

Een mogelijk alternatief in de 1:16 schaal zou deze zijn? Himoto. Is 4x4, brushless, standaard al een LiPo accu meegeleverd...
 
Heb het topic nog eens doorlezen. En akkoord als beginner wil je liefst geen al te grote bedragen uitgeven 'om te proberen', en als beginner koop je uiteraard beter geen tweedehands gezien je er de kennis nog niet over hebt, maar ik zou zelf opnieuw moeten beginnen met wat ik nu weet, ik doe zoals hier in het begin al geadviseerd: (wij moeten hier natuurlijk ook de 'hobby' wat promoten ;) )

Ik zou je aanbevelen zelf een auto te bouwen, weet je meteen hoe alles in elkaar zit en werkt... Ikzelf heb recent de Tamiya Super Fighter gr gebouwd. Is schaal 1:10 en rijdt ca. 25km./uur... Hij kan later opgevoerd worden. De regelaar is al geschikt voor brushless... Zelf kun je er dan een zendinstallatie en een accu bij kiezen/kopen. Dan zit je niet vast aan wat er bij de RTR-set zit.
...

Op deze manier maak je denk ik een 'veelbelovendere' start, naar kennis toe, misschien na een jaartje een snellere motor, eens andere schokdemper...

Uiteindelijk best moeilijk te adviseren naar iemand anders toe. Wil je een 'modelbouw auto' enkel omdat hetgene in de speelgoedwinkel te traag is, maar heb je geen ambitie om zelf te bouwen, dan is een rijklare kit wat je zoekt...

Ken je toevallig niemand in de buurt die iets heeft qua rc, ongeacht schaal, snelheid, ... om wat 'praktijkervaring' op te doen/ te zien?

Zolang je geen only-internet merken koopt, dus iets courant en recent, zal je er geen miskoop aan doen, en dat het ene merk kwalitatief wat beter is dan het ander, wil nog niet zeggen dat je er meer of minder plezier zal aan beleven.

Heb je een shop in de buurt waar je wilt kopen, die nadien ook de nodige onderdelen indien nodig, kan leveren?
 
Heb het topic nog eens doorlezen. En akkoord als beginner wil je liefst geen al te grote bedragen uitgeven 'om te proberen', en als beginner koop je uiteraard beter geen tweedehands gezien je er de kennis nog niet over hebt, maar ik zou zelf opnieuw moeten beginnen met wat ik nu weet, ik doe zoals hier in het begin al geadviseerd: (wij moeten hier natuurlijk ook de 'hobby' wat promoten ;) )



Op deze manier maak je denk ik een 'veelbelovendere' start, naar kennis toe, misschien na een jaartje een snellere motor, eens andere schokdemper...

Uiteindelijk best moeilijk te adviseren naar iemand anders toe. Wil je een 'modelbouw auto' enkel omdat hetgene in de speelgoedwinkel te traag is, maar heb je geen ambitie om zelf te bouwen, dan is een rijklare kit wat je zoekt...

Ken je toevallig niemand in de buurt die iets heeft qua rc, ongeacht schaal, snelheid, ... om wat 'praktijkervaring' op te doen/ te zien?

Zolang je geen only-internet merken koopt, dus iets courant en recent, zal je er nooit geen miskoop aan doen, en dat het ene merk kwalitatief wat beter is dan het ander, wil nog niet zeggen dat je er meer of minder plezier zal aan beleven.

Tam, i.i.g. bedankt voor de info v.w.b. de accu's. Zeer waardevol inderdaad. Ik heb de "gok" (wel zo goed mogelijk geïnformeerd echter) genomen en heb die laatste besteld. Effectief de Himoto Hunter heb ik begrepen. Hiermee kan ik wat leren, uitproberen en testen zonder direct grote bedragen uit te geven. Mocht dit inderdaad bevallen dan zal ik kijken naar ofwel een zelfbouw alternatief of uitgebreidere opties. Mijn uiteindelijke doel is om mijn zoons ook enthousiast te krijgen voor het RC rijden en mogelijk ook het zelf bouwen, leren en testen. Op zich heb ik een redelijk begrip en verstand van hoe het allemaal werkt (servo's, motors, etc.) maar dit kan altijd beter :).

In mijn directe kennissenkring en omgeving heb ik niemand die zelf RC rijdt dus da's misschien wordt ik nog wel de pionier op dat gebied ;).
 
Dag Allemaal,

Ik heb uiteindelijk de knoop 2x doorgehakt en zowel de Himoto Hunter (brushless) als vorige week de Traxxas 1/16 e-revo (brushed) gekocht. Sommigen zullen me ongetwijfeld voor gek verklaren maar ach.

Beiden rijden als een speer waarbij ik moet erkennen dat de Traxxas zowel qua handling als bouw beter aanvoelt. Prijstechnisch verwachte ik dit ook wel al overigens.

Wat ik nu wil doen is de Traxxas goed afstellen. Hiervoor moet ik de camber en caster goed bekijken. Volgens mijn "onderzoek" moeten de voorwielen lichtelijk naar binnen staan (vanaf boven gekeken). Wat ik me nog afvraag is hoe dit werkt. Ik heb gezien dat de ophanging niet met verstelbare toelinks is maar met vaste, waardoor de toe moet worden afgesteld m.b.v. de pinions achter de wielen (correct?). Is het dan puur een kwestie van de bovenste pinion verder naar binnen draaien dan de onderste om negatieve camber te krijgen???

Daarnaast overweeg ik om de Traxxas al wat te upgraden maar ik weet niet waar ik het beste mee ben: eerst shocks en dan suspension of omgedraaid? Wellicht dat iemand van het forum hier meer over kan zeggen. Op termijn ga ik er zeker een brushless versie van maken door de TRA3370 erin te zetten...maar da's nog verre toekomstmuziek :)

Ik hoor graag jullie reacties.

Bel*.
 
De toe is niet in te stellen met de standaard armen, daar moet je de aluminium upgrades voor hebben of de stalen van een ander merk.
De camber kun je instellen met de pillowballs, die inderdaad achter het wiel zitten.
Ikzelf heb 2 keer de voordraagarmen stuk gereden en ben daarna overgestapt naar RPM armen, nooit meer problemen mee gehad.
Dat zou ik als eerste doen.
Daarna zou ik gewoon upgraden wat je kapot rijd of wat je niet naar het zin is.
 
Wat ik nu wil doen is de Traxxas goed afstellen. Hiervoor moet ik de camber en caster goed bekijken. Volgens mijn "onderzoek" moeten de voorwielen lichtelijk naar binnen staan (vanaf boven gekeken). Wat ik me nog afvraag is hoe dit werkt. Ik heb gezien dat de ophanging niet met verstelbare toelinks is maar met vaste, waardoor de toe moet worden afgesteld m.b.v. de pinions achter de wielen (correct?). Is het dan puur een kwestie van de bovenste pinion verder naar binnen draaien dan de onderste om negatieve camber te krijgen???

De voorwielen moeten niet naar binnen staan, maar 1 á 1,5 graad maar buiten.
De achterwielen staan standaard volgens mij al 2 graden to-in (dus naar binnen).
Als je ooit naar brushless wilt moet je ook de motorsteun aanpassen, omdat deze gemaakt is voor de grotere brushed motoren. Ook je pinion moet je dan vervangen.
 
De toe is niet in te stellen met de standaard armen, daar moet je de aluminium upgrades voor hebben of de stalen van een ander merk.
De camber kun je instellen met de pillowballs, die inderdaad achter het wiel zitten.
Ikzelf heb 2 keer de voordraagarmen stuk gereden en ben daarna overgestapt naar RPM armen, nooit meer problemen mee gehad.
Dat zou ik als eerste doen.
Daarna zou ik gewoon upgraden wat je kapot rijd of wat je niet naar het zin is.

Bedankt voor de info. I heb inderdaad de RPM arms al besteld en de trapas alu pushrods en toelinks moeten ook snel binnen zijn. Wat mij vnl. stoort is dat wanneer ik mijn Camber heb ingesteld (heb ondertussen de RPM precision camber gauge) en wat heb gereden (paar meter om te testen maar) het lijkt alsof de Camber weer is veranderd.

Ik stel Camber in door de MERV te laten vallen van nog 10cm hoogte, dan te meten en de gauge in te stellen. Afhankelijk van te veel/weinig pas ik dit dan aan naar mijn gewenste setting.

Dit lijkt mij de gebruikelijke procedure, toch???
 
De voorwielen moeten niet naar binnen staan, maar 1 á 1,5 graad maar buiten.
De achterwielen staan standaard volgens mij al 2 graden to-in (dus naar binnen).
Als je ooit naar brushless wilt moet je ook de motorsteun aanpassen, omdat deze gemaakt is voor de grotere brushed motoren. Ook je pinion moet je dan vervangen.

Hmmmm, ik meende dat positieve Camber nooit aan te bevelen was???
 
Back
Top