aankoppelen sleep op afstand

Het doet de waarheid misschien een beetje geweld aan door de extra dingen aan de boot, maar als je een elastisch koord langs de zijkant van de onderlosser zou maken (onder water?), dat voor en achter vastgemaakt is, dan zou je die kunnen aanhaken door een haak uit de zijkant van het baggerschip kunnen laten komen die dat koord naar zich toe haalt en tussen twee horizontaal geplaatste wielen trekt, waarna de wielen zich sluiten en de draad klemmen. Door het koord tussen de twee wielen door te trekken kun je de onderlosser dan verhalen. Op dezelfde manier zou het ook moeten kunnen door het koord van een lamellengordijn voor in huis te gebruiken, met de balletjes aan het koord die over een wiel met inkepingen vallen. Dan heb je wel een oppik systeem nodig dat dit koord ook weer van het wiel af kan halen, terwijl een veer er spanning op houdt. En dat systeem moet zowel met een volle als een lege bak om kunnen gaan, in ieder geval een lege bak kunnen aanpikken, dan wordt hij steeds voller en dan moet je een volle bak kunnen loslaten. Maar gecombineerd met het verhaal van Ronald zou je dan het plaatje behoorlijk compleet hebben. Door de onderlosser aan de sleepboot vast te laten hou je bovendien ook de controle over de onderlosser als het met aanpikken of verhalen door het baggerschip niet helemaal goed gaat.

VrGr,

Theo

Op hoeveel centimeter uit de kant wil je al deze trucks gaan toepassen :confused:
Want alle bovenstaand genoemde oplossingen zijn leuk bedacht maar op een aantal meters uit de kant niet meer uit te voeren.
Beide vaartuigen bewegen, en voor de meeste vaarders is de onderlinge afstand van de schepen dan al redelijk moeilijk in te schatten.
Als er dan nog een allerlei palletjes, wieltjes, oogjes en boldertjes langs komen, is een betrouwbaar functionerend systeem ver te zoeken.
Het enige systeem wat betrouwbaar functionerend werkte had een club uit Rotterdam in hun act met de Happy Boekanier.
Zij hadden een soort van vangarm waarvan de haak geopend kon worden.
Middels de eerder genoemde draadjes met een loden gewichtje er aan kon het schip op gepikt worden. De draadje waren op oude "rolmaten" gespoeld, zodat de draad altijd op een zekere spanning bleef staan als er gesleept werd. Ik heb het draadje nog nooit terug zien springen als er los gegooid werd.
Ook het "oplopen" was geen probleem bij deze mannen om dat er altijd achterboten aanwezig waren.

En betrouwbaar systeem, wat dus niet van toevalligheden aan elkaar hangt, is er gewoon weg niet.
Mocht het hier ontwikkeld worden gaan we (vaargroep MailLine) het zeker toepassen op onze tanker ;)

Hoeveel kracht komt er op de sleep koppeling?
Ik bestel mijn magneetjes op supermagnete.nl Je kunt ze daar uitzoeken op kracht :)
Met een servo kun je eenvoudig de magneet iets verder van de wand af trekken waardoor de bak loskomt. Ook kun je op die manier ook niet meer scheef koppelen.
Magneetjes kunnen makkelijk meer dan 100kg houdkracht hebben op metaal...op een andere magneet is het een ander verhaal :D
Een servo kan hem ook gefaseerd lostrekken, of je haakt de bak na magnetisch aankoppelen met een servo bediend haakje net boven de waterlijn vast, dan kun je zwakkere magneetjes gebruiken natuurlijk.
Jakko

Dat is exact het systeem wat ik in mijn eerste post in dit draadje bedoelde.
Op zich leuk... voor een kale bak.

Maar de eerste de beste die op deze manier een van mijn schepen "vast wil maken" krijgt spontaan zwemles!

Bedankt voor de link LIP, maar ik geef ROEL helemaal gelijk met zijn zin:

Maar de eerste de beste die op deze manier een van mijn schepen "vast wil maken" krijgt spontaan zwemles!

Al moet ik heel de dag een sleper inhuren of er desnoods 1 zelfbouwen, deze manier van "enteren" vind ik niet acceptabel.

groet Harm

@ Harm,

Ik ga er ook op broeden.
Ik ben bezig met 2 slepertjes op dezelfde schaal dus kan ik het ook mooi toepassen.

Als je wat heb zou je mij dan een pbtje kunnen sturen?

Maar natuurlijk, doe ik dat, ik kan wel een bakkenschipper gebruiken:p

Ik moet alleen nog even verder afbouwen, maar dan treffen we elkaar echt wel.

Is weer even terug dat dit een vers draadje was.
Heb veel gebouwd en ben druk geweest met uitvinden van besturing, maar heb nu een plaatje met hoe de posities van de bak zijn ten opzichte van de molen.

full

Zijn er in de tussentijd al verse ideeen over aan en afkoppelen op afstand?

Het is de bedoeling om de bak langs de molen te varen en dan bijvoorbeeld achteraan vastmaken.
Tijdens baggeren de bak met lieren van de molen naar voren halen en dan (evt eerst naar achteren halen) afkoppelen en met slepertje de bak weg brengen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Rail " geel "met beweegbare bolder " rood ", word gesleept met een rondlopende lijn.
Op de bolder een soepele lus op een as dwars door de bolder word met een veer in verticale stand gehouden " groen "
wanneer de rondlopende lijn de bolder naar rechts trekt word de lus tegen
de veerspanning horizontaal getrokken " blauw " de bolder word nu in de richting van de pijl richting voorschip gesleept.
Na aanpikken door de sleepboot, omkeren van de sleeprichting klapt de lus
blauw terug in de vertikale stand groen bak is nu vrij, en kan wegesleept worden

BAGGER02.jpg

Prinsipe een beetje verder uitgewerkt met een beugel, als de winch in richting van de pijl draaid word beugel neergeklapt, op het ogenblik dat deze niet verder kan word de bolder verplaatst en sleept de opgepikte schuit mee tot eindstop . Wanneer de winch in tegengestelde richting draaid word beugel opgeklapt tot een stop op de beugelas dan word de bolder terug naar zijn beginstop gesleept

Groen beugelas met een paar slagen van de omlooplijn, aan de voorzijde van de bolder loop de omlooplijn volledig vrij tussen winch en geleide schijf

BOLDER.jpg

Laatst bewerkt:
Zoveel sleepboten, maar geen koppelsysteem. . . . . . . .

Wellicht dit eens uitwerken?

Fantastisch mooi bedacht dit apparaat, maar ik denk dat het op schaal heel snel te groot, log, en lelijk uit gaat zien. Je moet een constructie bedenken die eerst onder open kan zijn, en daarna boven/voor, zonder daarbij je touw te verliezen. Ik kan niet exact zien hoe ze de beweging van de in elkaar schuivende stangen overzetten op de draaiende beweging van de klauw, er zit iig geen vertanding op oid. Maar daar zit de crux van de werking vandit apparaat, en om dat in model om te zetten, met grote betrouwbaarheid, dat gaat niet makkelijk wezen. Maar een mooi apparaat is het wel.

VrGr,

Theo

Lijkt me toch iets met een tandriem die dat segment rondtrekt doordat de steel in- of uitschuift.
Het segment is langer (meer omtrek) dan de opening in de klauw en zit dus altijd opgesloten.
Verder lijkt de verbinding met de lijn ook nog te kunnen glijden op het segment.
Al met al niet eenvoudig om heel klein te maken.

full

Wellicht toch maar een verenstalen oog aan en in een lijn dat je over de bolder laat zakken als je op gelijke hoogte bent.

Eind 70-er jaren sleepte ik met mijn Bugsier 3 een blikken baggerbak. De sleephaak kon ik op afstand ontgrendelen. Om de bak weer op te halen gebruikte ik een 1 meter lange sleeplijn, met op het ene eind een elastiekje, die op de weer dicht geklapte sleephaak ging. Op het andere eind van de lijn had ik een magneetje van een kastdeurtje bevestigd en zette dat magneetje achter op het berghout van de sleepboot. Dan voer ik achteruit tegen de blikken bak en bleef de magneet daaraan hangen. Het elastiekje moest voorkomen dat bij het strak komen van de sleepdraad de magneet van de bak werd gerukt. Niet echt professioneel, maar het werkte (tot op zekere hoogte). Het was (met beleid) zelfs mogelijk om de magneet op de zij af te geven en langs de romp naar voren te trekken. Met de hedendaagse magneten kan er harder worden getrokken. En een kunststof of houten sleepobject zal ook een magneet moeten krijgen.
Heb ook een systeem gezien waarbij er een lijn met een klein dregje werd gelanceerd, maar dat is niks voor een schip met opbouw aan te haken.
Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Heb dat ook gedaan, met magneetje. Werkte leuk. Op de bak aan de achterzijde een magneetstripje.
op boegfender klein magneetje. Voer dan sleep tegemoet en maakte dan vast aan de achterzijde door staalstripje even aan te tikken. Magneet sprong dan los van de fender
om los te komen even gas vooruit en vol gas achteruit dan kwam ik los.

Ik ken dat systeem niet, maar zag op een vage video dat het lijkt dat het afzetbootje onder een stalen draad in ring gebogen vaart met de kopbolder.
Hoe dan de draad zakt en koppelt was niet te zien.
Ik zal eens zoeken naar een betere video.

Dank voor de tip.

Back