Aanmelden NK F5B 17 Juli

Hou er even rekening mee, ze zijn aan het werk aan de weg op de A9 bij Badhoevedorp.
Vandaag was de oprit vanaf de A4 naar de A9 (komende uit richting Utrecht) afgesloten en dan wordt je omgeleid.

Bij de boerderij:
Perkeren aan de vaartkant.
Niet direct voor het erf vanwege de melkwagen.

Tot morgen!

GJ

Zo, alles staat klaar, wij gaan zo rijden.
Duimen dat het droog blijft, zie jullie straks!

Groet,
Gerben

Zo, ik ben weer thuis na een dagje F5B en lekker eten en kletsen achteraf.
Een vrij groot nederlands deelnemersveld en gezellige sfeer.
Helaas wat schade maar wel te repareren.
Een verslagje van de dag mag iemand anders schrijven, ik ben even op.

Iedereen bedankt voor de gezellige dag!

GJ

Zo! Ik ben ook weer thuis. Half elf m'n straatje weer binnen tuffen na een veuls te vlotte rit.
Onderweg, ter hoogte van de DSB nog even een prachtige donderbui met met laagstaande zon. Draaiende wolk...Spectaculair... bij de Afsluitdijk een schitterende wolkenlucht...met wolken patronen normaal gesproken alleen te zien in caraïben, via National Geographic a like foto's.

Organisatie Kennemerland als van ouds weer tot in de puntjes, oer gezellig en zéér ontspannen.
Ruig weer, schittend vliegwerk van de deelnemende piloten. En eigenlijk prachtig zeilweer voor F5B kisten.
Kijk al weer uit naar de volgende meeting!
Gert-Jan, Gerben, Ruud en Siem! Dank en lof!

Laatst bewerkt:
Wij zijn ook weer thuis.

Was weer een bewogen dagje. Na een klein uitstel in verband met een bui, konden we toch van start. Tijdens ronde 1 kwam er alsnog een 2e buitje (een 2e, hoezo, dat was niet afgesproken..), waar ik meen Joris en Ronald heldhaftig doorheen vlogen.
De harde wind (krachtje 4, misschien wel 5) schuin van achter maakte het best lastig een goede lijn vast te houden tijdens de rakken. Ondanks de harde wind was er behoorlijke thermiek, alle 3 de vluchten heb ik een heel tijdje met vol remkleppen gevlogen om de kist weer omlaag te krijgen.
Helaas was er ook schade bij deze en gene: Mark zijn motorspant kwam los, waardoor hij al na 4 rakken uitgeschakeld was in zijn eerste wedstrijd vlucht met de Hawk en Raketenwurm van Rick werd iets korter. In de pauze sneuvelde ook nog eens de pylonracer (oer-gilette meen ik?), die nog aan een Wk vele jaren geleden had meegedaan, echt heel jammer. Een aantal deelnemers besloten maar niet te vliegen wegens de harde wind, waarvoor respect!

Tijdens een pauze is de Hawk van Frank, gebouwd door GJVO ingevlogen en afgesteld. Frank heeft er zelf ook nog mee gevlogen en dat ging erg goed voor een eerste keer. Nog een beetje oefenen en dan verwachten we je op de volgende wedstrijd Frank!
Na de wedstrijd hebben we de Wilco van Bas nog mogen bewonderen. Deze is zo mooi licht, dat hij gewoon niet wil landen, gelukkig kreeg GertJan hem weer netjes aan de grond.
Naast de piloten, waren er helpers, Aeroclub Kennermerland leden en diverse andere mensen voor morele steun of gewoon om te komen kijken, lekker gezellig. De hotdogs smaakten ook goed Siem!
Na afloop met een groepje nog lekker eten in de Gulden Karper, even lekker napraten en wat er dan zoal ter tafel komt.

Was weer een leuke dag, iedereen bedankt en tot een volgende keer!

Groet,
Gerben

Zo, ik ben weer even wat bijgekomen.
Iedereen moet nu wel thuis zijn denk ik.

Wind was 4-5 Bft.
Ik heb de dag niet heel erg bewust meegemaakt, behalve dan de vluchten met Gerben en de oer-Gillette van Rick Ruijsink die de stickers van approval van de WK in Australie nog op de vleugel had.
Mijn auto stond als tijdwaarneming op het veld en ik was al aan het bedenken hoe ik het op mijn werk uit moest leggen dat er een pylonracer in mijn zijkant was gevlogen, gelukkig mistte hij de auto maar helaas raakte hij de grond 50 meter verder.

Gerben vloog weer zoals gewoonlijk, met deze omstandigheden een prima resultaat, 38 rakken, 10:01 en in de 10 meter cirkel.

De Hawk van Frank is de beste Hawk tot nu toe, vliegt erg neutraal en houdt ook bij dit weer de snelheid goed vast.
Ik heb nog even Bas zijn Wilco afgesteld, die is ook weer een stuk beter geworden.

Hieronder een partijtje foto's, ze komen ook op de site maar alvast een voorproefje.

De jeugd hangt wat rond....
DSCN1240.jpg

DSCN1241.jpg

De vliegtuigen lagen droog, wij stonden in de regen
DSCN1242.jpg

De tijdwaarneming vanuit de auto dit keer
DSCN1250.jpg

Frank, als een kind zo blij met zijn nieuwe Hawk
DSCN1257.jpg

Toch nog even aan de belgen gedacht.. allemaal je patateke omhoog houden!
DSCN1271.jpg

GJ

Laatst bewerkt:
Hoi Jongens,

Hans en ik zijn ook weer thuis.
T was weer een TOP dag!!
Ondersteuning was TOP.
Het vliegen met mijn Hawk was T( ff wennen ), kan nog niet geloven dat ik met windkracht 5-6 gevlogen heb. Dank aan Gerben voor de nodige ondersteuning!

Kan iedereen aanbevelen die interesse heeft in hotliners/F5B om een keer te komen
kijken, de info ondersteuning de hulp is echt TOP. en bovendien erg gezellig en laagdrempelig.

Groeten uit Duitsland
Frank

Zo, eindelijk ook weer fit. Jammer van mijn Blizzard, maar zeer waarschijnlijk toch een combinatie van te fel sturen en verkeerd zwaartepunt (te ver naar achteren). Was nog volgens de beschrijving, maar dan lijkt het wel op 50% te zijn.........Voor de Siren was het geen weer om te gebruiken, die komt niet tegen die wind in.

Zo voor de volgende wedstrijd toch maar gaan proberen die nieuwe vleugel klaar te hebben en misschien ook wel een nieuwe romp. De Blizzard gaat in de reparatie en we zien dan wel hoe die daar uit komt.

Heren, bedankt voor de leuke en enerverende vermoeiende dag. Ook de aanwezige plaatselijke clubleden die mee geholpen hebben bedankt voor hun goede werk.

Leuke dag gehad, prima geregeld en leuke sfeer! Tevreden over mijn kistje. Vliegt fijn zo'n RW2b. Toch wat minder tevreden over mijn vliegkunst. Laatste en beste vlucht: 28 rakken uit 9 keer stijgen! (terug gezien in m'n unilog, 1730wattmin opgemaakt laatste vlucht, = ook krap aan). Oei, dat moet wat beter gaan worden. Leer voor de volgende keer:
(1) vliegtuig instellen op weersvoorspelling, zwaartepunt iets naar voren bij windkracht 5 volgende keer voor de thermiek vlucht.
(2) bij jeti moet je de tweede ontvanger voor het gas registratie kastje in ""clone mode"" zetten (Jeti box: menu item ""main menu"", onderaan switchen van ""normal"" naar ""clone"", dubbele pijl betekent lang ingedrukt houden). Dit moet je doen na het ""binden"".
(3) bij rak invliegen:
a. hoogte op tijd los (had ik afgeleerd dacht ik, toch niet dus: zenuwen?!)
b. bij veel wind zoals gisteren, niet op meskant het rak in maar terug draaien met motor aan zodat je (bijna) horizontaal het rak invliegt
(4) afstand tot safety lijn niet reguleren door schuin oversteken maar recht
oversteken en afstand reguleren door juiste kant op te draaien.
(5) eerste rak niet gelijk dalen. Meer snelheid krijg je er niet door. En hoogte ben je daarmee snel kwijt. Zeker bij stevige wind gaat dan 1 van de laatste 2 rakken heel lang duren.

Ronald

Laatst bewerkt:
Ronald,
Heb je een log van een van je vluchten?
Met efficienter vliegen, zeker met het eerste rak vlak en recht vliegen, kun je heel veel winnen en zul je minder energie nodig hebben. Zowieso zat er een sterk stijgende lijn in je vluchten gister, vooral de laatste vlucht zag er netjes uit. En 28 rakken met 2 cuts op A is zeker niet verkeerd!

Mark,
2250W....dat is best wel veel... Jammer dat het spant het opgaf, had er wel wat meer van willen zien. Dan maar in Dalfsen door de 20 rakkengrens? Of gelijk ook meer dan 30rakken....?

Groet,
Gerben

Ronald,
Bij klim 4,5 en 6 zie je dat de aanvangsstroom iets lager is, wat wil zeggen dat je met hogere snelheid het rak uit bent komen vliegen, een goed teken.
Vond dat er behoorlijk gang in het zwarte monster zit trouwens! Mooi beeld in de rakken.

Groet,
Gerben

Ik zie dat jullie weer goed bezig geweest zijn. :D en een deel heeft al een unilog! dat ziet er naar uit dat je het meent. :)

Sundaypilot,

Welke motor regelaar en prop gebruik je? Staat je rem zeer hard, omdat je tot -50A trekt?

Groeten
Val

Even een uitleg van Peter Bech uit Denemarken.
Hij vliegt F5B met Jeti en antwoorde vanochtend binnen een half uurtje.
Zo behulpzaam zijn ze nou in de F5B klasse!

In het engels, dat kan iedereen wel lezen:

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Hi,

After having paired the recievers to the transmitter, set the gasbox receiver
to "Clone mode" with the Jetibox. A cloned receiver will only work when a
master recevier (in the model) is allso on.

Check in procedure:

1. Put the cloned receiver in the gasbox and say "wait" to the check-in man

2. Turn on transmitter

3. Turn on model and wait for response

4. Off model

5. Check in in gasbox.

6. Now, you can turn on the model again, but the tranmitter has to be on.

Why???:

The Jeti transmitter detects 16 good channels to work with. The receiveres
need to know that and agree. So when the transmitter is turned on, it waits
for a response from the receiver. It will come from the master receiver in the
model. Then the transmitters sends the selected channels to the receiver, and
now, both the cloned one on the gasbox and the master in the model, gets that
message.

Only one receiver can talk with the trasnmitter, and a cloned receiver has
"talking" disabled. But it stil need to know which channels the transmitter
has selected.

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Komt er dus op neer dat de master ontvanger met de "clone" gaat praten.
In de toekomst wordt daar meer gebruik van gemaakt volgens Jeti.

Grts Gert-Jan

Laatst bewerkt:
Back