Ook snap ik de aversie tegen 'wildvliegers' niet zo, ik ben zelf nooit lid geweest van een club, omdat ik het vliegen daarbij altijd als erg restrictief heb ervaren. Je moet wachten op je beurt, moet verplicht sociaal zijn met andere leden en je kan niet op ieder moment dat 't je schikt gaan vliegen omdat het veld niet altijd toegankelijk is, etc. Individueel vliegen heeft dan ook mijn voorkeur.
Ik had nooit veel moeite met wildvliegers. Daarin is op een keer verandering gekomen toen wij vanaf ons veld een modelzwever in de lucht zagen. Een paar honderd meter verderop. Na een half uur zoeken, de man gevonden. De l.l wist dat wij daar vlogen maar dacht dat het 'wel los zou lopen'. Zijn kist werd gespot toen ik de start van mijn elektro-Alpina (4m, 7 kg) aan het voorbereiden was. En hij zat op 'mijn' frequentie!
Ik bedoel deze post niet als beledigend of persoonlijk, mogelijk word hij zo wel opgevat. Daarvoor alvast bij voorbaat mijn excuses. Toch moet het me even van het hart:
Als je het onderstreepte zinnetje bekijkt, dan staat daar knetterhard:
"Ik ben asociaal en ik heb er geen zin in op wat voor manier ook, rekening te houden met wie dan ook, geen zin om op mijn beurt te wachten en ik heb schijt aan iedereen".
Je zult het vast niet zo bedoelen,
maar zo staat het er wel, en DAT... zie ook Dirk zijn relaas, is waarom er veel mensen zijn die een aversie tegen wildvliegers hebben. Er is namelijk een REDEN waarom op een club iedereen op zijn beurt wacht.... (vrije zendkanalen, luchtruim vrij, veiligheid, geluidshinder, etc etc)
Er staat ook, dat je nog
nooit lid bent geweest van een club, maar het
altijd als restrictief ervaren hebt.
Buiten dat dat een tegenspraak is (je kunt die ervaring niet hebben als je nooit clublid bent geweest), geeft het ook aan dat je blijkbaar behoorlijk bevooroordeeld bent (aangezien je die ervaring niet KUNT hebben), en ook dat is in schril contrast met dat je de aversie tegen wildvliegers niet begrijpt. Want die aversie is ook meestal slechts een vooroordeel: de meeste wildvliegers zullen namelijk, daar ben ik van overtuigd, echt wel hun best doen om niemand tot last te zijn....
Maar linksom of rechtsom, de huidige regelgeving, is hoofdzakelijk een gevolg van dat het FPV en Drone gebeuren de spuigaten uit liep, NIET omdat het op de modelvliegvelden een onveilige janboel was.
En de FPV en Drone vliegers, dat zijn bijna per definitie wildvliegers. Ook al, omdat de heren FPV vliegers zich niet wensen te conformeren aan de line-of sight regel (ofwel het vliegen via buddybox), die gewoon al van
voor het FPV tijdperk door de wetgever als enige mogelijkheid open gelaten was....
Dus die aversie, die is (helaas) terecht.
En zolang wildvliegers dat niet begrijpen, en niet duidelijk iets doen om de verstandhouding te verbeteren, vrees ik dat er van enige verbetering in de situatie weinig sprake zal zijn.
Je kunt namelijk moeilijk van een clublid wat zich vrijwillig aan allerlei regels onderwerpt om zijn hobby veilig te stellen, verwachten/verlangen dat hij begrip heeft voor wildvliegers die in zijn ogen de gehele hobby in gevaar brengen.
Het is absoluut niet persoonlijk bedoeld, en als het toch zo opgevat word, dan nu alvast mijn excuses. Maar het is wel een schoolvoorbeeld van waar de schoen wringt in modelvliegend Nederland....
Groet, Bert