aanpassingen Regeling Modelvliegen

Ernst

Als je vliegt zoals ik het beschrijf is het een soort lesvlucht, de vlieger met de hoofdzender in de hand is verantwoordelijk. Punt uit. Dat daar een buddy zender aan vast zit doet niet ter zake, ook al is het een leerling die stekeblind is, of verstandelijk gehandicapped, of 110 jaar oud. Of een FPV vlieger.
De eerste man is de gezagvoerder, en doe moet zicht op de kist houden en hem uiteindelijk besturen, ook al geeft hij de besturing tijdelijk over aan de buddy......

Zo zie ik het ook en de rest van het bestuur met mij. Het vervelende is alleen dat er zo duidelijk staat geschreven dat het niet mag en wat gebeurt er als er daadwerkelijk iets mis gaat?
Als er werkelijk iets vreselijks gebeurt, en laten we met z'n allen duimen, bidden, smeken of wat dan ook dat dit nooit zal gebeuren, waar staan we dan als "verantwoordelijke" bestuursleden?
Dit doet mij terug denken aan dat meisje dat jaren geleden uit de ringen pletterde of zo iets, en gewond raakte waar uiteindelijk het bestuur van die turnvereniging verantwoordelijk voor werd gehouden. Dat was het begin van al deze ellende en misschien zelfs wel een beetje paranoia wat verantwoordelijkheid aangaat. Je weet nooit wat één of andere advocaat er voor draai aan geeft. Zoals de zaak er nu voor staat zie ik een heleboel mogelijkheden voor zo'n advocaat en dat maakt mij er niet geruster op.
Hopelijk lukt het jullie om in het najaar zeker op dit punt meer duidelijkheid te krijgen en zo het gras voor de voeten van eventuele "letselschade" advocaten weg kunnen maaien.

Ernst

Je ziet nu meer spoken dan er zijn, sorry.

Een kind mag geen Cessna besturen, toch heb ik talloze (op proeflesjes of familie vluchtjes) kinderen laten sturen. Want ik ben instructeur.
Je moet het verschil zien in sturen en BEsturen. Dat laatste omvat de gehele verantwoordelijkheid. Dus bvb ook uitkijken naar ander verkeer, en opletten of je olietemperatuur niet ineens oploopt. Wat je natuurlijk van een kind niet mag verwachten, of van een oud omaatje, dat ze dat in de gaten houden. Het stuurtje laten vasthouden door iemand anders en wat inputs laten geven, WTF. Ooit was er in NL een vlieger die liet zijn chimp vliegen! En naar verluidt nog niet eens zo slecht ook!

Wat de ILenT op dit moment (we gaan er nog hard tegenaan de komende tijd) niet wil is dat je als FPVer de hoofdverantwoordelijke bent. Dat ben je niet als dat iemand anders is. Het is dus géén FPV vlucht maar een normale vlucht, want de eerste vlieger doet niks anders als op een gewone vlucht.

Zo er al sprake zou zijn van een risico verhoging, dan is dat niks meer als op een lesvlucht.

Ik kan het niet duidelijker uitleggen en je moet het niet moeilijker maken dan nodig is.
Ik zou zó een vlucht uitvoeren onder die condities, al staan alle Luchtvaart politie mensen van SPL te kijken.

Nogmaals, het gaat allemaal pas in op 1 okt.... maar in dit geval is dat ook weer discutabel of dat altijd al niet zo geweest is....

Overigens willen we van de term wildvliegen af, we proberen het "individueel vliegen" te benoemen, dat is vriendelijker.
What's in a name ....
Maar (m.n.) ambtenaarachtigen blijken daar toch gevoelig voor.
Dus doen! als het nuttig lijkt.

Het moet me wel van het hart dat wij als KNVvL de enige gesprekspartner zijn namens modelvliegend NL bij het ILenT. Ik stop dus mijn vrije tijd in deze affaire (en een boel andere zaken), waar andere niet-KNVvL clubs en wildvliegers profijt van hebben. En die ZONDER zelfs maar lid te zijn wel commentaar hebben op een KNVvL met argumenten van 30 jaar geleden.
Waarvoor een zeer hartelijk :thumbsup: :worship:

Het zou wel beter zijn dat iedereen die deze hobby doet, zou begrijpen dat wel slechts verenigd weerstand kunnen bieden aan deze toenemende dreiging. Het is moeilijk in te schatten hoeveel modelvliegers er zijn in NL, ik denk rond de 15000. Daarvan is slechts 4000 KNVvL lid, of ongeveer de helft van alle clubs, waarvan de meesten via een goedkoop KNVvL club abo.
Mja, het lidmaatschap met een prijs van een halve, goede kwaliteit servo, is voor sommigen echt teveel hoor!
En als je nou eens in de wet probeert te introduceren dat (model)vliegen alleen is toegestaan mits men lid is van een landelijke vereniging (de KNVvL, een andere) ?!

Daarmee vang je een aantal vliegen in een klap:
  • je kunt de heren ambtenaar vertellen dat de KNVvL er voor zorgt dat de kennis over de (vernieuwde) regels binnen de doelgroep verspreid wordt. Niemand kan meer zeggen "" ik wist het niet".
  • we krijgen er pakweg 11000 leden bij. Dus zelfs met een halvering van het lidmaatschapsgeld is er toch een meer dan verdubbeling van het budget ...
  • Er bestaan geen wild- of individuele vliegers meer. Alleen nog illegale vliegers ...
Commercieel wordt vergunningplichtig. Evt. de KNVvL vergunningen en examens laten regelen....

Het zou wel beter zijn dat iedereen die deze hobby doet, zou begrijpen dat wel slechts verenigd weerstand kunnen bieden aan deze toenemende dreiging. Het is moeilijk in te schatten hoeveel modelvliegers er zijn in NL, ik denk rond de 15000. Daarvan is slechts 4000 KNVvL lid, of ongeveer de helft van alle clubs, waarvan de meesten via een goedkoop KNVvL club abo.
Mja, het lidmaatschap met een prijs van een halve, goede kwaliteit servo, is voor sommigen echt teveel hoor!

Er zijn veel andere sporten/hobby's, waarbij vrijwel iedereen lid is van de sportbond. Daar hebben ze het beter begrepen.

Idd. Zie ook mijn vorige suggestie.
  • We hebben als modelvliegers opeens een stuk meer massa, en dus een grotere inbreng bij wijzigende regelgeving.

@ Ernst:

Ik heb geen flauw idee hoe het er bij jullie club aan toe gaat, maar de twee clubs waar ik voorheen lid geweest ben, deden aan modelregistratie, en aan vlucht registratie: Ieder model was omschreven (nummer, type, motorinhoud, eigenaar) en iedere vlucht was vastgelegd met tijdstip van start, vlucht duur, en met welk model de vlucht uitgevoerd werd.

Bij de huidige vliegschool situatie, zijn wij ook (weliswaar wegens andere redenen, namelijk geluidsproductie) gedwongen een vluchtregistratie bij te houden (wij moeten nl iedere middag kunnen aantonen de tijdgewogen geluidsbelasting aan de dichtstbijzijnde gevel niet te overschrijden)

Het is natuurlijk een koud kunstje, die vluchtregistratie uit te breiden met het vakje "instructeur" en het vakje "leerling", en bij de modelregistratie de gebruikte zender en indien van toepassing de gebruikte buddybox te vermelden. Dan ben je in geval van calamiteit gecoverd en kun je aantonen dat die betreffende vlucht plaatsgevonden heeft onder de geldende regels, namelijk dat de "gezagvoerder"gedurende de gehele vlucht zicht op het model had en ten allen tijde in kon grijpen.

Lijkt me, dat daarmee de bezwaren voor jouw verenigingsbestuur wel moeten kunnen worden weggenomen?

Groet, Bert

En als je nou eens in de wet probeert te introduceren dat (model)vliegen alleen is toegestaan mits men lid is van een landelijke vereniging (de KNVvL, een andere) ?!

Daarmee vang je een aantal vliegen in een klap:
  • je kunt de heren ambtenaar vertellen dat de KNVvL er voor zorgt dat de kennis over de (vernieuwde) regels binnen de doelgroep verspreid wordt. Niemand kan meer zeggen "" ik wist het niet".
  • we krijgen er pakweg 11000 leden bij. Dus zelfs met een halvering van het lidmaatschapsgeld is er toch een meer dan verdubbeling van het budget ...
  • Er bestaan geen wild- of individuele vliegers meer. Alleen nog illegale vliegers ...
Commercieel wordt vergunningplichtig. Evt. de KNVvL vergunningen en examens laten regelen....

Dirk,

Je kan van overheidswege geen lidmaatschap afdwingen onder de noemer dat iets 'makkelijker' moet worden. Dat kan alleen als er een dwingende noodzaak voor is b.v. lid worden van een schietvereniging omdat er een vergunningsplicht is voor het mogen bezitten en afvuren van een vuurwapen.

Ook snap ik de aversie tegen 'wildvliegers' niet zo, ik ben zelf nooit lid geweest van een club, omdat ik het vliegen daarbij altijd als erg restrictief heb ervaren. Je moet wachten op je beurt, moet verplicht sociaal zijn met andere leden en je kan niet op ieder moment dat 't je schikt gaan vliegen omdat het veld niet altijd toegankelijk is, etc. Individueel vliegen heeft dan ook mijn voorkeur.

Wel ben ik een groot voorstander van een technische keuring, om de simpele reden dat het met de technische competentie van de modelbouwer anno 2013 bedroevend slecht is gesteld, niet in de laatste plaats door de verkrijgbaarheid van RTF modellen die geen enkel inzicht of kennis vereisen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Leuk bedacht, maar dit gaat niet werken zolang je de spullen bij de gemiddelde speelgoedwinkel en op elke rommelmarkt kan blijven kopen zonder dat er meer info bij zit.
Dit is een van de punten waarvan ik al jaren heb geroepen dat men er werk van moest maken. Een simpele folder met de regelgeving erbij en je hebt veel minder problemen. Daarnaast schrikt het de ouders misschien wel een beetje af om die spullen zomaar te kopen.

Richard heeft zover goed werk gedaan, maar het had ook compleet anders kunnen uitpakken met een afwachtende houding. Nu moeten ze erboven op blijven zitten en proberen de regelmakers voor te zijn met eigen regels......... Ik weet uit eigen ervaring dat dit verdomde veel vrije tijd kost.

Dirk,

Je kan van overheidswege geen lidmaatschap afdwingen onder de noemer dat iets 'makkelijker' moet worden. Dat kan alleen als er een dwingende noodzaak voor is b.v. lid worden van een schietvereniging omdat er een vergunningsplicht is voor het mogen bezitten en afvuren van een vuurwapen.
Dat kan kennelijk wel. Je zegt het zelf al, als het risico maar groot genoeg is ... En ja, daar is geen harde natuurlijke grens voor. Dat is een glijdende schaal.

Ook snap ik de aversie tegen 'wildvliegers' niet zo, ik ben zelf nooit lid geweest van een club, omdat ik het vliegen daarbij altijd als erg restrictief heb ervaren. Je moet wachten op je beurt, moet verplicht sociaal zijn met andere leden en je kan niet op ieder moment dat 't je schikt gaan vliegen omdat het veld niet altijd toegankelijk is, etc. Individueel vliegen heeft dan ook mijn voorkeur.
Ik had nooit veel moeite met wildvliegers. Daarin is op een keer verandering gekomen toen wij vanaf ons veld een modelzwever in de lucht zagen. Een paar honderd meter verderop. Na een half uur zoeken, de man gevonden. De l.l wist dat wij daar vlogen maar dacht dat het 'wel los zou lopen'. Zijn kist werd gespot toen ik de start van mijn elektro-Alpina (4m, 7 kg) aan het voorbereiden was. En hij zat op 'mijn' frequentie!

Met verplicht lidmaatschap bedoelde ik ook niet persé lid van een club, maar lid van de KNVvL. Een soort beroepsvereniging dus.

Wel ben ik een groot voorstander van een technische keuring, om de simpele reden dat het met de technische competentie van de modelbouwer anno 2013 bedroevend slecht is gesteld, niet in de laatste plaats door de verkrijgbaarheid van RTF modellen die geen enkel inzicht of kennis vereisen.
Mee eens.
Maar hoe zou je zoiets moeten organiseren zonder een formeel verband?!

Leuk bedacht, maar dit gaat niet werken zolang je de spullen bij de gemiddelde speelgoedwinkel en op elke rommelmarkt kan blijven kopen zonder dat er meer info bij zit.
Dit is een van de punten waarvan ik al jaren heb geroepen dat men er werk van moest maken. Een simpele folder met de regelgeving erbij en je hebt veel minder problemen. Daarnaast schrikt het de ouders misschien wel een beetje af om die spullen zomaar te kopen.
Ik kan op elke hoek van de straat een auto of motor kopen zonder dat daar extra informatie bij zit over de gevaren die aan die dingen kleven ... Ik mag dat ook, zelfs als ik zelf te jong ben om te mogen rijden of zelf een rijbewijs bezit. Boten idem.... Voor een fiets geldt zoiets niet. Kennelijk kan men ergens 'een knip leggen'. Dat zou je ook bij vliegend spul kunnen doen. Welke grens? Dat is triviaal. 300gr, 500gr, 1kg, wel/niet aangedreven, ...

Regels zijn ook maar 'benaderingen van de werkelijkheid': Coffeeshops mogen wel wiet verkopen, maar niet inkopen ...

Richard heeft zover goed werk gedaan, maar het had ook compleet anders kunnen uitpakken met een afwachtende houding. Nu moeten ze erboven op blijven zitten en proberen de regelmakers voor te zijn met eigen regels......... Ik weet uit eigen ervaring dat dit verdomde veel vrije tijd kost.
Helemaal mee eens, ik heb daarover ook mijn welgemeende lof uitgesproken.

Dirk.

Ik denk dat, ook voor de overheid, dat de modelheli's van vader/zoon, met een bereik van 50/100m de minste zorg zijn, dat hebben ze ook zo uitgesproken.
Het is idd moeilijk die onder te brengen, bij welk gewicht, motorvermogen, rotordiameter zou je speelgoedwinkels moeten verplichten, additionele informatie te verschaffen? En wat begeurt er dan mee? Er zijn belachelijk kleine speelgoed heli's, daar zie ik met de beste wil van de wereld geen gevaar in. Een speelgoed katapult is gevaarlijker.
Luchtbuksen mag iedereen kopen en het gebruik is niet aan leeftijd gebonden, er zijn tientallen voorbeelden van dit soort producten die in handen van onverantwoordelijken toch forse risico's kunnen opleveren.

Let wel dat de overheid in onze zaak ook een verantwoordelijkheid heeft richting overige gebruikers. Ze willen ons wel ter wille staan, maar de overige gebruikers moeten dat ook nog pikken.
Je kunt met je klompen aanvoelen dat wij op de ladder van belangrijkheid onderaan staan. Je hoeft maar over snelle jets te praten met een sport- of zweefvlieger en ze fronsen hun wenkbrauwen al.
Alsof het luchtruim alleen toebehoort aan die categorieën.
Verkeersvliegers en militairen kijken weer neer op de andere gebruikers, en soms lijkt het wel of de autoriteiten denken dat de luchtvaart in zijn geheel NL plat moet omdat er een Boeing komt landen op Schiphol.
Ik ben voorstander van een goed gebruik van het luchtruim, het is echt groot zat, ook voor een land als NL. Als de wil er maar is en als de autoriteiten maar zien dat je niet alles kunt scheiden in eigen luchtlagen/gebieden. Wij vliegen van 0 tot 300m, in principe kom je onder de 150m geen ander verkeer tegen, op wat laagvlieggebieden na, een trauma heli en wat ballonnen. Vanaf 150 tot 300m kun je idd ander verkeer tegenkomen, want sportkisten mogen buiten de bebouwde kom op 150m vliegen.
Op een enkele onverlaat na gaan we daar goed mee om, hoogst zelden komt er een melding van een model wat gespot is. En tussen een model zien en een near miss is nog een heel groot verschil.

Op de clubs waar ik vlieg wordt duidelijk geïnstrueerd dat mandragend gewoon voorrang heeft. Punt uit. Wat mij betreft mogen de gasten die het leuk vinden om moedwillig dicht langs een sportkist te gaan vliegen, of een rondje om een ballon vliegen, gelijk een boete van 10.000 euro krijgen en een vliegverbod van 10 jaar of zo. Een enkeling kan het goed verpesten voor de hele sector. Je hebt helemaal NIETS te zoeken rond mandragend verkeer.
Het is de zaak van clubbesturen dat zeer duidelijk aan hun leden kenbaar te maken in niet mis te verstane bewoordingen.

Ik had nooit veel moeite met wildvliegers. Daarin is op een keer verandering gekomen toen wij vanaf ons veld een modelzwever in de lucht zagen. Een paar honderd meter verderop. Na een half uur zoeken, de man gevonden. De l.l wist dat wij daar vlogen maar dacht dat het 'wel los zou lopen'. Zijn kist werd gespot toen ik de start van mijn elektro-Alpina (4m, 7 kg) aan het voorbereiden was. En hij zat op 'mijn' frequentie!

Ik bedoel deze post niet als beledigend of persoonlijk, mogelijk word hij zo wel opgevat. Daarvoor alvast bij voorbaat mijn excuses. Toch moet het me even van het hart:

Als je het onderstreepte zinnetje bekijkt, dan staat daar knetterhard:
"Ik ben asociaal en ik heb er geen zin in op wat voor manier ook, rekening te houden met wie dan ook, geen zin om op mijn beurt te wachten en ik heb schijt aan iedereen".

Je zult het vast niet zo bedoelen, maar zo staat het er wel, en DAT... zie ook Dirk zijn relaas, is waarom er veel mensen zijn die een aversie tegen wildvliegers hebben. Er is namelijk een REDEN waarom op een club iedereen op zijn beurt wacht.... (vrije zendkanalen, luchtruim vrij, veiligheid, geluidshinder, etc etc)

Er staat ook, dat je nog nooit lid bent geweest van een club, maar het altijd als restrictief ervaren hebt.
Buiten dat dat een tegenspraak is (je kunt die ervaring niet hebben als je nooit clublid bent geweest), geeft het ook aan dat je blijkbaar behoorlijk bevooroordeeld bent (aangezien je die ervaring niet KUNT hebben), en ook dat is in schril contrast met dat je de aversie tegen wildvliegers niet begrijpt. Want die aversie is ook meestal slechts een vooroordeel: de meeste wildvliegers zullen namelijk, daar ben ik van overtuigd, echt wel hun best doen om niemand tot last te zijn....

Maar linksom of rechtsom, de huidige regelgeving, is hoofdzakelijk een gevolg van dat het FPV en Drone gebeuren de spuigaten uit liep, NIET omdat het op de modelvliegvelden een onveilige janboel was.
En de FPV en Drone vliegers, dat zijn bijna per definitie wildvliegers. Ook al, omdat de heren FPV vliegers zich niet wensen te conformeren aan de line-of sight regel (ofwel het vliegen via buddybox), die gewoon al van voor het FPV tijdperk door de wetgever als enige mogelijkheid open gelaten was....

Dus die aversie, die is (helaas) terecht.

En zolang wildvliegers dat niet begrijpen, en niet duidelijk iets doen om de verstandhouding te verbeteren, vrees ik dat er van enige verbetering in de situatie weinig sprake zal zijn.
Je kunt namelijk moeilijk van een clublid wat zich vrijwillig aan allerlei regels onderwerpt om zijn hobby veilig te stellen, verwachten/verlangen dat hij begrip heeft voor wildvliegers die in zijn ogen de gehele hobby in gevaar brengen.

Het is absoluut niet persoonlijk bedoeld, en als het toch zo opgevat word, dan nu alvast mijn excuses. Maar het is wel een schoolvoorbeeld van waar de schoen wringt in modelvliegend Nederland....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
OK mannen, svp dit draadje niet laten verworden tot een voor/tegen wildvlieger theekransje.
De standpunten zijn duidelijk, voor we het weten vliegen de verwensingen weer heen en weer.

Iedereen mag zijn voorkeur hebben voor individueel vliegen of bij een club. Laat dat zo.
Alhoewel ik zelf een clubmensch ben (ik vind er geen ruk aan, alleen te staan vliegen) snap ik dat er mensen zijn die dat niet hebben. Bij sommige clubs is de regeldrang erg groot en ik kan me voorstellen dat je na enkele ervaringen daar genoeg van hebt.
Ook is soms de afstand een probleem of de beschikbaarheid van een veld. Ik vlieg zelf bij twee clubs die gebruik maken van een militair terrein en doorgaans betekent dat pas na 1600u vliegen en in de weekends.
Ik ben gepensioneerd en kan dus overdag door de week ook. Dat is soms vervelend dat dat niet kan, vooral in de winter als het al rond 1600u donker wordt.

En vergeet activiteiten niet zoals bvb watervliegen (doe ik ook). Er is in NL geen enkel watervliegveld/club. Dat is dus allemaal individueel vliegen, ook al doe je dat soms in een groep.
Ik wil daarom BESLIST niet meewerken het individueel vliegen te verbieden!
Hoe meer vrijheden we inleveren, hoe makkelijker we straks nóg meer kwijt raken.....

Richard, dat was geenszins mijn bedoeling, en ik heb dat ook duidelijk aangegeven.

Een eerste stap op weg naar een oplossing, is toch echt erkennen dat er wat aan de hand is.

Zolang iemand aangeeft niet te begrijpen waarom er een aversie is, zal die persoon ook nooit begrijpen dat er wat moet veranderen.

Daar gaat het mij om, niet om een discussie voor of tegen wildvliegen op te zetten, want op zich heb ik geen probleem met wildvliegen, zolang ze zich aan hele simpele basisregels houden, basisregels die in feite iedereen met een beetje verstand van zaken op grond van " nogal wiedus" zelf ook kan verzinnen.

Zolang dat er niet is, kun jij vechten voor de regelgeving tot je een ons weegt, maar het word achter je rug om weer teniet gedaan, als mensen niet geneigd zijn zich aan die regels te conformeren.

Het was mij ook absoluut niet te doen om het wildvliegen te verbieden, in tegendeel....

Clublid of niet, KNVvL lid of niet, die regelgeving is er voor ons allemaal....

Groet, Bert

Even terug komen op die spullen uit de speelgoedzaak en rommelmarkt. Ik heb regelmatig modellen van heli's gezien van het formaat 500 en groter. Wel allemaal met brushed motoren, dus nog "ouderwets" wat dat betrefd. De reikwijdte van die zenders was ook groter dan die 50 tot 100 meter.

Een grens trekken is idd moeilijk, maar goede voorlichting zou heel veel helpen.

In mijn werk heb ik daar ook heel vaak mee te maken. Iedereen wil dat zijn hond overal te pas en te onpas los moet kunnen lopen. De Groene Brigade en de boswachter(s) alhier hebben mij gevraagd om een voorbeeld functie te zijn. Ook moet ik voor hun folders uitdelen met heel veel info over waarom die hond nu net op bepaalde plaatsen aan de lijn moet. Met een beetje extra uitleg zien de mensen dan vaak het licht en lijnen hun hond dan aan.

In mijn werk heb ik daar ook heel vaak mee te maken. Iedereen wil dat zijn hond overal te pas en te onpas los moet kunnen lopen. De Groene Brigade en de boswachter(s) alhier hebben mij gevraagd om een voorbeeld functie te zijn. Ook moet ik voor hun folders uitdelen met heel veel info over waarom die hond nu net op bepaalde plaatsen aan de lijn moet. Met een beetje extra uitleg zien de mensen dan vaak het licht en lijnen hun hond dan aan.

Ik vind de gedachte er achter helemaal niet zo slecht....

Ik zou alleen niet weten hoe hier een effectieve draai aan te geven: Ik zie mezelf de weilanden al afspeuren naar individuele vliegers, met in mijn rugzakkie een stapel voorlichtingsfolders.... :D

Jammer eigenlijk, dat zulks niet echt toepasbaar is....

Groet, Bert

Ja Theo,

Ik moet toegeven dat het plan niet haalbaar is, zoals je zelf als zegt, ze worden ook op rommelmarkten en braderieën verkocht. Er zijn zo vele "outlets" van dat spul, onbegonnen werk. Alleen al alle speelgoedzaken in NL benaderen, zie daar maar eens een lijst van op te stellen.
Als ik zie hoeveel moeite we moeten doen om een vrijwilliger in het KNVvL bestuur te krijgen, dan kan ik zeggen dat we daar totaal geen mankracht voor hebben.
Verder denk ik dat het rendement laag zal zijn, ik denk dat er maar een gering percentage als gevolg van zo'n speelgoed ding, zijn/haar weg in onze hobby zal weten te vinden. De rest lost zich wel op als de eerste crash achter de rug is en het spul in de vullesbak verdwijnt...want tja repareren, dat is niet mogelijk.....

Nogmaals, laten we niet teveel focussen op de speelgoed sector, daar komt de bedreiging echt niet van op dit moment.

Ik heb ook redelijk grote helietjes en vliegtuigen in speelgoedwinkels gezien, het formaat wat je dus niet graag op je auto ziet kletteren of waardoor je geraakt wilt worden.

Er staat dan wel een leeftijdsgrens op van 14 jaar .

Als ouder heb je natuurlijk ook je verantwoording, als ik mijn zoontje een buks kado doe, gaat hij ermee schieten en mag paps voor de schade opdraaien.
Geef hem een klein vliegtuigje, en paps kan de ladder op. Geef hem een grote helikopter, en je voelt op je klompen aan dat het fout zal gaan.

Burgerplicht is aan ieder toegedaan, en daar valt verantwoording ook onder.

... Ik had nooit veel moeite met wildvliegers. Daarin is op een keer verandering gekomen toen wij vanaf ons veld een modelzwever in de lucht zagen. Een paar honderd meter verderop. Na een half uur zoeken, de man gevonden. De l.l wist dat wij daar vlogen maar dacht dat het 'wel los zou lopen'. Zijn kist werd gespot toen ik de start van mijn elektro-Alpina (4m, 7 kg) aan het voorbereiden was. En hij zat op 'mijn' frequentie! ...
Zie ook
wildvliegen in kwadraat,oftewel,hoe stompzinnig kun je zijn?

En vorige week ook gehoord van vliegers die (zelfverklaard!) willens en wetens op 500m van (andere) club met notabene illegale activiteiten bezig zijn.

De meeste speelgoedzaken zijn allemaal aangesloten bij grotere concerns zoals Bart Smit, Toys-r-us, Die 1 Toys, en noem maar op. Die concerns aanschrijven en voorzien van goede folders die ze dan bij die producten meegeven. Zij kunnen ons ook voorzien van de namen van de importeurs van dit spul zodat je al via die de folder in de doos kan krijgen.....
De mannen op rommelmarkten en braderieën krijg je denk ik niet te pakken, die zullen de serieuze modelvliegers moetenm aanspreken als men ze ziet.
Maar ook de modelbouwwinkels letten niet op en zouden beter op de hoogte moeten zijn en die folders moeten hebben.

hier in heerhugowaard word ook lustig wild gevlogen in het park
met electro modellen
ik weel ook waar dat spul verkocht word hier en heb de verkoper gewaarschuwd dat
het eigelijk niet legaal is om wild te vliegen

ik kreeg als antwoord dat dat hem niks intereseerde

ook stapt I juist voledig over op de verkoop van dat spul wat modelvliegtuigen betreft

want daar verkoopt I het meeste van
de echte spullen raken er uit

zelfs ora gaat uit het asortiment

god zij dank vlieg ik 2,4 G

wele kant gaat het op he

ik vloog voorheen ook wel is wild
maar dan vanaf men eigen land ver buiten de bebouwde kom
in overeensteming met men directe buren en geen andere modelactivitijten in de buurt
ook vlogen er wel is vrienden bij me en ik heb zelfs 2 keer en evenement gehouden
maar ik had regols voor de deelnemers en er was toezicht

Sorry Bert, maar ik ben het in het geheel niet met je eens.

Als je het onderstreepte zinnetje bekijkt, dan staat daar knetterhard:
"Ik ben asociaal en ik heb er geen zin in op wat voor manier ook, rekening te houden met wie dan ook, geen zin om op mijn beurt te wachten en ik heb schijt aan iedereen".

Nee, dat staat er niet, en da's ook ABSOLUUT niet mijn insteek, da's jouw interpretatie. Moet ik het wat gedetailleerder uitleggen?

Er staat ook, dat je nog nooit lid bent geweest van een club, maar het altijd als restrictief ervaren hebt.
Buiten dat dat een tegenspraak is (je kunt die ervaring niet hebben als je nooit clublid bent geweest), geeft het ook aan dat je blijkbaar behoorlijk bevooroordeeld bent (aangezien je die ervaring niet KUNT hebben), en ook dat is in schril contrast met dat je de aversie tegen wildvliegers niet begrijpt. Want die aversie is ook meestal slechts een vooroordeel: de meeste wildvliegers zullen namelijk, daar ben ik van overtuigd, echt wel hun best doen om niemand tot last te zijn....

Ik ben al jarenlang met modelbouw bezig en kom regelmatig bij diverse clubs op het veld. Stellen dat ik mijzelf tegenspreek is dan ook blijk van gebrek aan enig inlevensvermogen van jouw kant, je had ook even kunnen vragen waarom ik die mening heb.

Maar linksom of rechtsom, de huidige regelgeving, is hoofdzakelijk een gevolg van dat het FPV en Drone gebeuren de spuigaten uit liep, NIET omdat het op de modelvliegvelden een onveilige janboel was.
En de FPV en Drone vliegers, dat zijn bijna per definitie wildvliegers. Ook al, omdat de heren FPV vliegers zich niet wensen te conformeren aan de line-of sight regel (ofwel het vliegen via buddybox), die gewoon al van voor het FPV tijdperk door de wetgever als enige mogelijkheid open gelaten was....

Dus die aversie, die is (helaas) terecht.

Dus buiten de modelvliegvelden is het een onveilige janboel? En FPV vliegers zijn per definitie onveilig bezig? Helaas spreken de statistieken je tegen. Moet ik daarover uitwijden?

En zolang wildvliegers dat niet begrijpen, en niet duidelijk iets doen om de verstandhouding te verbeteren, vrees ik dat er van enige verbetering in de situatie weinig sprake zal zijn.
Je kunt namelijk moeilijk van een clublid wat zich vrijwillig aan allerlei regels onderwerpt om zijn hobby veilig te stellen, verwachten/verlangen dat hij begrip heeft voor wildvliegers die in zijn ogen de gehele hobby in gevaar brengen.

Ik vind de conclusie dat wildvliegers per definitie de hobby in gevaar brengen wat vergezocht, kan je dat ook onderbouwen? Zoals het er nu staat lijk je van mening te zijn dat wildvliegers een stel hersenloze idioten zijn die alles doen wat verboden is, je begrijpt zelf ook heus wel dat dat onzin is, je hebt in elke tak van sport idioten, die zetten niet de norm, in tegendeel.

Het is absoluut niet persoonlijk bedoeld, en als het toch zo opgevat word, dan nu alvast mijn excuses. Maar het is wel een schoolvoorbeeld van waar de schoen wringt in modelvliegend Nederland....

Ben ik met je eens, het is een schoolvoorbeeld van hoe vooringenomenheid leidt tot regelgeving die binding met de realiteit ontbeert. Het feit dat jij alle wildvliegers gelijk in een verdomhoekje wegzet geeft al aan hoe jij de zaken in perspectief plaatst. Hoe moeten we nu een discussie gaan voeren met open vizier als de hakken nu al in het zand gezet zijn?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Back