Aanschaf eerste CP-heli

Hey medemodelvliegers,

Na het vliegen van 3 verschillende FP-micro-helietjes voel ik mezelf klaar voor de overstap op een CP modelletje.
Met de heli's vlieg ik voornamelijk indoor maar durf nu en dan ook wel eens buiten een vluchtje maken.
Hiervoor ben ik nu dus op zoek naar een leuke 450size heli.
Na reeds een tijdje op internet rond te neuzen en na veel rondvraag op de indoorsessies kom ik tot de volgende keuzes.

-esky belt cp V2:
Deze geniet mijn voorkeur om verschillende redenen:
-Hij is voor een zacht prijsje verkrijgbaar.
-De modelbouwshop hier in de buurt heeft hem in stock + alle onderdelen ook.
-Enkele modelbouwleden hier van de indoorclub hebben deze ook.
Als nadeel voor mij kan ik het volgende noemen:
-zender zit steeds bijgeleverd. Deze ga ik niet gebruiken.
-De bijgeleverde ESC zou een zwakke schakel zijn.
-De aansturing van de swashplate gebeurt via verschillende linken. Ik vind direct aansturing netter.

-CopterX 450 SE V2: (hier zou ik mijn set-up appart kopen)
Deze geniet mijn voorkeur omdat:
-Hij voor een heel zacht prijsje verkrijgbaar is en reeds geheel getuned is (alu + carbon)
-volledig compatibel is met Trex450
-de aansturing van servo naar swash is via 1 link.
maar:
-is enkel online te bestellen

Wat zouden jullie doen? En waarom?

Altijd voor de copter X gaan, dat is toch wel een deftiger helietje dan de belt. Je kunt ook de elektronika van de HK 450 erin bouwen, voor nog geen 100 euro staat hij dan vliegklaar.

Copter X is dan inderdaad de betere keuze omdat jeje eigen zender gaat gebruiken, en bij veel goedkope 450 heli's al een zender zit. Is een T-rex 450 Sport Combo niks voor je? heb je meteen alles erbij en kun jeje eigen zender gebruiken. Is wel ietsjes prijziger, maar misschien kan t aan t eind van de rit als je alle elektronica die je nog los moet kopen bij elkaar optelt wel uit??

hai, zelf heb ik ook de belt cp 2, het voordeel van deze heli is dat je heel makkelijk onderdelen via het internet kan verkrijgen voor een hele goede prijs.
nadeel is wel de bijgeleverde zender. als je al een goede zender hebt kun je natuurlijk ook een ontvangertje plaatsen, dit geldt ook voor de brandgevaarlijke ESC.
de copterx ken ik verder niet maar de cp is voor het geld een leuke start.

succes met je beslissing,
gr Arno

Ik heb beide, en als je de keus hebt, ga voor de Copterx... staat allemaal ffies beter, alu en carbon, versus het plastic van de belt, Swash is inderdaad strakker, al heb ik zelf mn servo's op de belt in plastic beugels gehangen zodat ze ook maar 1 link nodig hebben, de plastic kop van de belt is gewoon bar slecht, slop en speling, die van de copterx is haast spelingsvrij.. nadeel van de copterx, hij is leeg.. versus de volle belt..

Ik wil niet zeggen dat de een beter is dan de ander, de belt is echt enorm cheap, mijn crashes waren nooit meer dan 25 euro, en de copterx vliegt iets strakker, als beginner is de belt leuk, want hij is volledig rtf, kan je nog even doorsparen voor wat goede elektronica voordat je eventueel toch overstapt naar de copterx,

Koop waar je hoofd naar staat!

ps: ga voor de copterx...

En voor de prijs van de copterx combo koop je al bijna een align 450 sport super combo.

De belt-cp is prima om te leren hoveren. Ook lekker goedkoop te repareren. Kan je een beetje vliegen is het gelijk helemaal niets meer dankzij de slop/speling.

ik wou hem ook aanschaffen maar mijn vader en moeder vinden hem te duur en te gevaarlijk. dat gevaarlijk snap ik niet echt. maar het duur wel

Hem gisteren in elkaar gezet.
Ik ben wel nog niet in het bezit van enige elektronica... ongeduldig wachten dus

raptor_hout_halen%20061.jpg

raptor_hout_halen%20063.jpg

raptor_hout_halen%20064.jpg

Esky = rommel
Goed onderbouwd ook :sleeping: Wat vind je van Chinese kopieen aka clones zijn dan? Voor wat ik o.a. hier lees worden die geleverd met: gaten die scheef zitten, schroefjes in metaal die niet zijn geborgd, schroefjes die afbreken of niet passen met 'standaard' gereedschap(inbus), slecht lagerwerk, goedkope servo's die niet goed centreren of speling vertonen, carbon blades die niet netjes zijn afgewerkt en wat ik hier al niet meer lees..
Het enige wat ze zouden moeten doen is een goede kopie maken, het is niet eens een eigen ontwerp dus die kosten/moeite heeft men niet; nee, het moet het zo goedkoop mogelijk. Kan je dan nog kwaliteit verwachten?
(het doet me denken aan die iphone clones; je kan vast de kabels en headsets van een echte gebruiken maar een apple wordt het nooit)

Alle waar naar z'n geld zegt men wel, dus voor wat een Esky kost kan je geen geen MSH heli of Align kwaliteit verwachten, logisch toch? :) Esky is tenminste geen neppe kloon rommel ;)

Goed onderbouwd ook :sleeping: Wat vind je van Chinese kopieen aka clones zijn dan? Voor wat ik o.a. hier lees worden die geleverd met: gaten die scheef zitten, schroefjes in metaal die niet zijn geborgd, schroefjes die afbreken of niet passen met 'standaard' gereedschap(inbus), slecht lagerwerk, goedkope servo's die niet goed centreren of speling vertonen, carbon blades die niet netjes zijn afgewerkt en wat ik hier al niet meer lees..
Het enige wat ze zouden moeten doen is een goede kopie maken, het is niet eens een eigen ontwerp dus die kosten/moeite heeft men niet; nee, het moet het zo goedkoop mogelijk. Kan je dan nog kwaliteit verwachten?
(het doet me denken aan die iphone clones; je kan vast de kabels en headsets van een echte gebruiken maar een apple wordt het nooit)

Alle waar naar z'n geld zegt men wel, dus voor wat een Esky kost kan je geen geen MSH heli of Align kwaliteit verwachten, logisch toch? :) Esky is tenminste geen neppe kloon rommel ;)

Euh, maar maakt het verschil of het nu "neppe kloon" rommel is of "gewoon" rommel? Dat verschil zit hem gewoon tussen de oren, net zo goed als dat volgens sommigen een Harley weliswaar gewoon bagger is, maar "tenminste geen japanner" (ben geen harley liefhebber, maar wil hier niemand mee beledigen, was gewoon een voorbeeld). Buiten dat, de Esky's zijn ook gewoon klonen hoor, alleen niet rechtsstreekse kopieën van andere 450ers. De Belt CP is qua rotorsysteem gewoon een kloon van de TT raptor 30. Aan de andere kant: hoeveel "originele" rotorsystemen zijn er nog? Alles is al een keer gedaan....

Groet, Bert

Hmmm

Alles moet je een beetje relatief zien.
Ik denk dat ieder van ons voor zijn eigen budget zoveel mogelijk waar voor zijn geld wil.
Over esky kan ik niet echt oordelen... maar ze geven veel voor je geld... dat kan je niet ontkennen. + ze vliegen ook echt en nog stabiel ook.
Ideaal dus voor een cp-beginner. Iemand die al ver gevorderd is zal zich uiteraard een duurder geval kopen.
Dus ik zou zeggen - prijs die je wil geven gaat omhoog samen met je ervaring... en hiermee gaan ook de mogelijkheden en de kwaliteit omhoog.
Beter kan toch niet.

Verder kan ik zeggen dat mijn kloon (de copterX 450 se v2) slechts 72 euro koste.
Weinig geld + het is een kloon.
Mijn schoonbroer heeft een align trex 450 se v2.
Ik kan je verzekeren dat het prijsverschil enorm is.
Zelf kan hij met het blote oog geen kwaliteitsverschil merken. (niet met de beste wil van de wereld)... ook de spelingsverschillen zijn miniem.
Ik zeg niet dat er geen kwaliteitsverschil is... maar naar mijn bescheiden mening wil dit toch al iets zeggen.

2 punten misschien van verschil -> canopy is rommel + busje onderaan van staart zit lichte speling op... deze kan je gemakkelijk kostenloos wegwerken.

klopt.
De wat bekendere merken ontwikkelen zelf wel nieuwe varianten op die bestaande systemen.
Het belangrijkste daarbij is dat er goede engineers en goede testpiloten aan meewerken.
En er worden kwalitatief betere materialen/productiemethoden gebruikt.
Daar betaal je voor.
Bij Esky betaal je een stuk minder, dus moet er op bepaalde vlakken gekort worden.
En als je beter gewent bent dan begrijp ik dat de op merking Esky=rommel wel eens valt.
Ook wat overdreven en kort door de bocht...,
Maar Esky = minder goed dan Align/MSH vind ik wel een absolute waarheid ;)

misschien nog even voor de volledigheid.
Niks bleek scheef geboord, alle schroefjes waren netjes geborgd.
Alle linken bleken reeds volledig correct op lengte.
Setje extra schroefjes aanwezig. Cd met handleiding en filmpjes voor afregelen bijgeleverd.
Set houten rotorbladen waren perfect in balans.

Pluim voor KY-model (fabrikant)

Ik heb al slechtere kits gebouwd (van bekendere merken)

misschien nog even voor de volledigheid.
Niks bleek scheef geboord, alle schroefjes waren netjes geborgd.
Alle linken bleken reeds volledig correct op lengte.
Setje extra schroefjes aanwezig. Cd met handleiding en filmpjes voor afregelen bijgeleverd.
Set houten rotorbladen waren perfect in balans.

Pluim voor KY-model (fabrikant)

Ik heb al slechtere kits gebouwd (van bekendere merken)

En als de discussie dan toch enigszins gevoerd word, dan toch het volgende, zonder de boel op de spits te willen drijven.

EricW merkt al op dat Align en andere merken geld steken in ontwikkeling, ontwerpen en testen. De kopieën-fabrikanten doen dat niet of nauwelijks, en maken dus heel goedkope heli's, waarvan alle onderdelen nog uitwisselbaar zijn ook: je koopt één heli, demonteert hem, legt alles "onder de kopieer machine" en klaar!

Een jaar of 15, 20 geleden kreeg je de goedkope klonen van de (zéér goede) OS motoren, zoals de ASP, SC, SCEN, en nog een paar. En dat heeft toch wel tot gevolg gehad dat OS gedwongen werd een afwijkend uiterlijk te gaan gebruiken, wat geld kost i.v.m. de gietmallen, geld wat niet in kwaliteitsverbetering gestoken werd, en dat merkte je. Er kwam een goedkope lijn OS motoren, mooi voor de consument, maar ik was niet meer zo onder de indruk van OS in z'n algemeen, en hoewel OS nog steeds goed is, is het in mijn ogen niet meer het top-merk wat het ooit was..... Gewoon, omdat er goedkope fabrieken besloten OS-motoren te gaan imiteren.

Als KDS en noem ze maar op, meeliften op het succes van de T-rex serie, prachtig voor KDS en trawanten. Maar het gaat wel ten koste van de inkomsten van Align. Niet dat ik Align zo'n warm hart toedraag, maar die hebben wel middels ontwikkelwerk, testen en marketing grotendeels de 450 klasse groot gemaakt. Als die er mee stopt, zal moeten blijken of KDS en aanverwanten, net zo goed in ontwikkelen zijn als dat ze kunnen na-apen. En als ze dat niet blijken te zijn, dan hebben er een hoop mensen fijn van goedkope heli's geprofiteerd, maar hebben we ons met zijn allen wel fijn in de vingers gesneden.... Tuurlijk zijn er meer merken die ontwikkelwerk doen, maar let op: deze ontwikkeling gaat uiteindelijk betekenen dat alle merken gaan streven naar heli's waarvan de onderdelen NIET uitwisselbaar zijn, puur om het eigen merk te beschermen. En dat betekent alleen maar dat de boel weer duurder wordt! Het gaat ook leiden tot onderdelen die in een zakje zitten met een niet van echt te onderscheiden Align-logo erop. En wat heb je eraan als je een rotorblad in je oog krijgt omdat je bladhouder namaak bleek te zijn?

Denk niet dat dit "wel mee zal vallen": Van gewone auto's via verkeersvliegtuigen tot in de space-shuttle zijn nagemaakte onderdelen aangetroffen, die niet aan de kwaliteitseisen voldeden en zo gevaar opleverden...

Ik denk dat dat een kant is van de goedkope merken waar we met zijn allen wel eens niet bij stilstaan.....

Groet, Bert

Back