Aanschaf eerste heli & voorstellen

Hoi,

Mijn naam is Maikel, ik ben 16 jaar en woon in klazienaveen.
Ik kom van het brandstof auto gedeelte en wil nu graag ook iets met heli's doen.
Nu heb ik al wat gelezen over 2 rotors is het stabielste enzo.
En ja heb de stickys gelezen :).

Maar ik zoek een heli wat niet al te moeilijk te vliegen is, die makkelijk af te stellen is en waar ik zowel buiten als binnen mee kan vliegen.
Het budget is max 400 euro. En dat is dan RTF en met eventuele reserve delen.

Kan iemand mij iets aan raden? Ook persoonlijke ervaringen worden gewaardeerd :).

Wel elektro btw, geen brandstof.

Gr,

Maikel

blade 120 sr.
groter en zwaarder dan de mSR, beter voor buiten...

Je kunt kijken naar Honeybee FP V2? Ben daar zelf mee begonnen en bevalt goed. Walkera heeft ook in nederland verkrijgbare Fixed pitch heli's.

Maar met dat budget kan je ook meteen een goede trex 450 kloon of andere CP heli aanschaffen en daarmee onder begeleiding mee aan de slag gaan. Of wil je per se zelf leren? Je kan dan een goede sim zou ik aanschaffen met dat budget :p. Daar leer je alle nieuwe dingen voordat je het in het echt probeert..:D. Als je goed kan vliegen op de sim zou ik persoonljk co-ax overslaan en voor een fixed pitch gaan. Honeybee FP V2, Walkera Ufly, CB180... Er zijn er nogal wat. Zorg dat er veel spare parts beschikbaar zijn want crashen zul je ;).

Voor buiten vliegen is zowel een grote coax als een grote FP niet geschikt. Vooral niet in het begin. Vaak zie ik mijn honeybee fp v2 opeens omhoog gaan zonder extra gas te geven. Als je dan snel omlaag wil komen met een FP en Co-ax offer je stabiliteit op doordat je de motoren langzamer moet laten lopen (dus ook headspeed). Dat leverde voor mij soms nogal lastige situaties op. CP heli blijft headspeed bij goede throttle/pitch curve vrijwel constant, ook als je omlaag wil. Dat maakt ze een stuk geschikter voor in de wind...

Succes met je keuze in ieder geval...

mvg,
Erik

Waar zijn deze heli's die je op noemt zoal te verkrijgen? Heb nog niet echt een site kunnen vinden. Alleen deze in de sticky's.
En kan ik makkelijk aan onderdelen komen voor oa de honeybee ? Want idd ik denk dat ik veel ga crashen :p.
En welke simulator raad je me aan? Want ik vind de realflight best wel duur .. Het kan toch wel goedkoper? :)

Hey

Ik heb mijn mSR bij RCkix.be gekocht. Reserveonderdelen hebben ze daar ook, alleen zul je die niet veel nodig hebben! Hij is bijna niet kapot te krijgen!

Groeten

Ok dit is wat ik zelf als voor en nadelen zou zeggen:

Blade 120 SR

PLUS

• Zo licht dat er in een crash waarschijnlijk weinig kapot kan gaan:)
  • Makkelijk binnen te vliegen.
MIN

• Voor jouw doeleinden (buiten vliegen) absoluut niet geschikt (tenzij windstil)
  • Brushed motortjes moeten vervangen worden af en toe. Best lastig op een 'sub-micro' size.
  • Best prijzig...
Verder heb ik geen ervaring met de 120 SR dus wellicht is er iemand die er wijzer over kan spreken. Dit baseer ik op vids, specs en pagina's van verkopers.

Honeybee FP V2. Daar heb ik zelf ervaring mee en kan ik dus meer over vertellen.

PLUS

• Groter, Zwaarder, meer kracht voor betere buiten vlieg eigenschappen.
  • Makkelijk en goedkoop in Nederland te verkrijgen onderdelen. Ook zijn de upgrade parts goed verkrijgbaar.
  • Model zelf is ook redelijk goedkoop
  • Zeer makkelijk om aan af te stellen en om aan te sleutelen. Zie ook de youtube video's van Nuttcaze of ga naar myrcguides.com voor zo ongeveer alles wat je wilt weten over de honeybee.
  • FFF (fast forward flight) goed mogelijk. (met de 120 sr ook, alleen kan je de honeybee beter zien door het formaat)
MIN

• Brushed staartmotortje gaat snel kapot. Kan vervangen worden door een DD staartmotor (zie mijn fotoalbum)
  • Niet goed binnen mee te vliegen (huiskamer formaat)
  • Zelf had en heb ik nog steeds problemen met de interne gyro. Hier hoor ik echter niemand anders over.
  • Aluminium Tail Boom boog bij mij in een crash tegen een PLANT. Zwak materiaal dus! Inmiddels vervangen door Carbon Fiber :D
  • De canopy moet je soms een beetje uit elkaar buigen zodat je hem aan het frame kan monteren. De canopy bestaat zeg maar uit twee helften die in het midden op een dun randje aan elkaar gelijmd zijn. Dient te worden verstevigt met plakband aangezien na twee keer de canopy monteren dit plakrandje het al begaf.
Dat denk ik van de modellen.

Over het algemeen ben ik erg tevreden over de HB FP V2. Had vantevoren al rekening gehouden met kosten van eventuele upgrades. Met die upgrades kan je de perfecte leer helikopter maken voor de prijs van de sr...

mvg,
Erik

De Blade 120 SR schijnt (ik kan het niet uit ervaring zeggen) vrij stabiel te zijn, net als de Blade mSR en de Solo Pro II (beiden FP heli's) over de Honeybee hoor ik dat niet...
mssn kan Frett daar nog wat over zeggen.

De mSR is behoorlijk zelfstabiliserend. De honeybee is dit wat minder.
Ik heb zelf ook een honeybee en ben er erg tevreden over. Wel zijn er wat dingen die haast wel een must zijn om hem lekker te laten vliegen, zoals frett al aan geeft.
Direct-drive staart, andere blades en een carbon staartbuis. Anders blijf je de originele slopen (d.m.v. tailstrikes).

De honeybee zal inderdaad wat sneller schade hebben, omdat deze zwaarder is en de rotorkop met meer geweld ronddraait. Wel zal hij gemakkelijker vliegen bij een zuchtje wind. Groter en zwaarder = stabieler. De 120SR is geloof ik rond de 110 gram en 30cm, de Honeybee rond de 350 gram met 51cm.

Ik hoorde dat de Walkera U-FLY-S ook zelf stabiliserend is door de zogenaamde 3-axis gyro. Ook is ie full brushless en maakt gebruik van een tail servo ipv motor. Prijs valt nog redelijk mee moet ik zeggen.

Lijkt bijna perfect. Of heeft dat model last van onderdelen die snel kapot gaan?

Brushless + 3 axis gyro klinkt iig als goede verkoperspraat :rolleyes:

Verkrijgbaarheid ook top.

Kijk bijvoorbeeld bij heli4u of rcvliegshop...

Honeybee inderdaad minder stabiel. Op zich is dat goed om mee te leren. Alleen in het echte begin kan het wel wat frustraties opleveren. Ik denk dat een 450 klasse CP heli wel stabieler is. vooral in een beetje wind natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik voor de Honey bee ga.
Maar waar zijn de tuningsdelen verkrijgbaar? Dan kan ik deze gelijk er bij bestellen :)
Zoals de staartmotor en de staartstang :P

Hobbymaniac.com

Maar daar is atm geen voorraad

Je hebt ook E-sky shop maar daar hoor ik soms negatieve verhalen over. Ik heb er echter wel 2x met succes besteld. Er zijn nog genoeg andere winkels die hem verkopen. Gwn ff zoeken...

Toch zou ik als ik jou was nog serieus de Walkera U-fly bekijken. Je hebt daar geen gedoe met staartmotortjes en hij lijkt me wat stabieler.

Maar de HBFPV2 is aan de andere kant leuk om kennis te maken met de sleutel en afstel kant van deze hobby. Ook handig!

De tunings delen zijn vooral van Xtreme productions (xtreme-production.com/xtreme/) en ook verkrijgbaar bij bijvoorbeeld hobbymaniac en e-sky shop.

Ook heb ik onderdelen van de Honeybee CP3 gebruikt.

Zie mijn foto album zeg ik nogmaals. Mag helaas geen pics in bericht plaatsen omdat ik net lid ben. -.-'

Succes ermee. Bekijk ook de video's van Nuttcaze op youtube. Heeft mij erg goed geholpen! Als je toch nog hulp nodig hebt met je tunings onderdelen zeg het maar ^^. Ik praat er graag over :p

Honeybee inderdaad minder stabiel. Op zich is dat goed om mee te leren. Alleen in het echte begin kan het wel wat frustraties opleveren. Ik denk dat een 450 klasse CP heli wel stabieler is. vooral in een beetje wind natuurlijk.
Ik heb in de woonkamer en keuken leren hoveren met de honeybee, dat ging nog, hoewel, toch oppassen met de meubels enzo.. Toen ik dat onder de knie had en wou proberen wat rond te vliegen ging dat bijna nooit omdat het altijd wel wat waaide en dan doe je niets anders dan corrigeren (was toen eind winter, begin lente). Als je dan bijvoorbeeld in een gymzaal kan vliegen of gewoon geduld hebt tot beter weer kan je er een veel plezier van hebben. Zo'n blade msr lijkt me leuker om binnen te vliegen.

Met de 450 heb je minder last van de wind, als je dat met stabiliteit bedoeld. Het sturen is wel veel gevoeliger, ik denk omdat zo'n heli ook sneller is. Waar je met de honey bee als het ware staat te roeren met de sticks hoef je net de cp maar zeer weinig te sturen; het geeft je veel meer controle.
Toch kan vliegen met wind wel werken zijn omdat wind de lift wel beinvloed, hoe meer wind hoe groter dat effect en wil je hoveren dan vlieg je er toch tegenin om stil te hangen. Misschien ken je dat wel met de honey bee want het kan lastig zijn om 'm weer naar beneden te krijgen.
Eerste keren met m'n king op traininggear op 1 a 1,5 meter aan het hoveren in een beetje wind(ik moest en zou ff gaan oefenen :wink: ), vlieg achteruit, wind er onder en heli ineens op een meter of 4 tussen de bomen. Nu is dat niet zo spannend meer maar in het begin :lol: Het is echt iets om veel te oefenen in de sim.
Vanochtend ook weer een 4-4,5bft(zag ik op windfinder) en het was in de file naar Amsterdam of nog even gaan vliegen. File-rijden heb ik een hekel aan dus tjah Enkele bijna crash momenten gehad maar kan er nu toch wel lol mee hebben deze herfstachtige dagen; wat kan die heli snel met wind mee.

Waar zijn deze heli's die je op noemt zoal te verkrijgen? Heb nog niet echt een site kunnen vinden. Alleen deze in de sticky's.
En kan ik makkelijk aan onderdelen komen voor oa de honeybee ? Want idd ik denk dat ik veel ga crashen :p.
En welke simulator raad je me aan? Want ik vind de realflight best wel duur .. Het kan toch wel goedkoper? :)

Reflex XTR is een super sim (maar helaas ook niet heel goedkoop)..Ik heb er al een paar maanden veel plezier van...succes met alles

Back