Als je je bed met haarlak behandeld, kun je er ook makkelijk meerdere prints op maken (weet niet of 20 haalbaar is, maar 10 lukt makkelijk) Zoals gezegd gebruik ik al sinds ik deze printer heb Kapton vanaf de rol (2 stroken van 10cm breed naast elkaar), maar ik vind persoonlijk even sprayen met haarlak minder gedoe dan Kapton plakken (zeker als je het netjes en zonder luchtbellen wilt doen)
Iedereen moet het natuurlijk doen op de manier die hem/haar het best bevalt,
maar in dit geval ben ik het niet met je eens, het is bij kapton het geval dat je 'het truukje' moet kennen.
'Het truukje' is simpelweg je glasplaatje met een beetje zeepsop nat maken voordat je de tape erop plakt. Nat maken, dan de tape erop, het kleeft dan niet, je kunt het gewoon op z'n plek schuiven. Zit het op de gewenste plek, schuif je met bv. een creditcard oid het water onder de tape weg.
Zo vervang ik binnen 10s de kapton op mijn glasplaatje, netjes en zonder bubbels. En doordat ik 20cm breed kapton gebruik, hoef ik geen stroken te maken.
Inmiddels heb ik de door mijzelf getekende extruder in gebruik, en ik moet zeggen, 'it makes me feel all warm and fuzzy inside'. Het ding had theoretisch een aantal voordelen, en die blijken in de praktijk ook waar te zijn
- smaller, daardoor de max. printbreedte haalbaar
- ~25% minder plastic
- handiger mechanisme voor doorvoer filament
- groter contactoppervlakte met het carriage, daardoor geen speling meer
- beter uitlijning en verstelbaarheid stappenmotor, daardoor geen speling meer op het big gear
Vooral dat moment dat je de eerste print ermee gaat maken, en dan in de print ziet dat het beter is. Heerlijk
Het doorvoermechanisme, doordat de motor verplaatst is tov het oorspronkelijke ontwerp, wordt het filament nu aan de bovenkant in een 'vast gat' gestoken. Dan is het een kwestie van daarin duwen en de extruder laten lopen, hij trekt dan zelf het filament erin, zonder dat je aan de 'idler' hoeft te trekken of de veren hoeft in te duwen etc.
Door de trechtervormige opvang na de hobbed bolt, komt het filament automatisch op de juiste plek terug. Filament wisselen is nu echt een kwestie van de extruder 7cm laten reversen, oud filament eruit, nieuw filament erin duwen tot het niet verder gaat, extruder 7cm laten extruden -> kloar.
De filamentinvoer:
Hier zie je de 'techter':
en een overzicht van de voorkant, waarop je kunt zien dat de motor hoger en verder naar het midden zit (hierdoor is ie smaller):
Deze print zelf is duidelijk 'sloppy', ik heb hem op een snelheid geprint die eigenlijk te hoog is voor mijn printertje, en met de oude extruder.