Aanschaf Heli, beginner

Goedeavond Heren (en wellicht ook dames ;)),

Ik ben geintresseerd in Heli's, en zit dan ook te kijken naar een leuke Heli.
Ik heb echter geen/weinig ervaring (alleen met een sim, is dat realistisch?) met vliegen.
Is het dan aan te raden om met een CP (collective pitch als ik me niet vergis) Heli te beginnen?
Ik heb namelijk zelf deze op het oog: 2 Brothers RC - Bussum . Nou heb ik zelf nog nooit (tot nu toe dan ;)) van dit merk gehoord.. Is dit wat? ik heb de zoekfunctie gebruikt maar niet veel kunnen vinden. Of zijn er andere modellen/merken aan te raden? Het liefst om en nabij deze prijsklasse.

Groeten,

Ruben

Hoi Ruben,

Tja, dat is een veel gestelde vraag hier op het forum. Ik raad je ook aan om een aantal andere topics met vergelijkbare titels eens door te lezen.

De meningen over hoe je moet beginnen met heli vliegen verschillen heel erg. In ieder geval heb je met de simulator een goed weg ingeslagen, want die is absoluut onmisbaar in het leertraject.

Starten met een CP heli is mogelijk. Er zijn voldoende mensen die dat ook zo gedaan hebben. Zeker als je veel discipline hebt en veel tijd in trainen met een simulator besteedt. Mijn mening is echter dat het niet de ideale start voor het heli-vliegen is. Een CP heli is namelijk relatief duur in aanschaf, en relatief nog veel duurder in onderhoud (aangenomen dat je ermee gaat crashen... en dat doen we in het begin allemaal).

Mijn advies: kijk ook eens naar de andere mogelijkheden: coaxiaal en FP. Coaxiaal is alleen geschikt voor binnen. En het bereidt je ook niet echt voor op het echte heli-vliegen, wat met een CP wel het geval is. Wel is het heel makkelijk te leren en je krijgt er toch wel wat stick-gevoel van.

FP is toch wel wat ik de meeste mensen aanraadt. Dit is een goedkope heli (rond de 100 euro) welke zeer crashbestendig is, binnen gehovert kan worden en buiten met niet al te veel wind gevlogen kan worden. De FP is zelfs iets moeilijker als de CP, omdat hij door de lagere rotor-snelheid instabieler is.

Met een FP kan je zien of het heli-vliegen wat voor je is. En als je dan de basis van het vliegen onder de knie hebt, kan je ook meteen voor een veel betere CP gaan (met metalen onderdelen in de rotorkop). Ook kan je dan een betere zender kopen zodat je hem veel beter kan instellen (kan niet al te lekker met die RTF zendertjes).

Maar goed, zoals ik al zei, laat je niet leiden door 1 mening, maar kijk eens goed rond op dit forum!!!

In ieder geval veel succes!!

Groet, Joost

Allereerst bedankt voor je (uitgebreide) antwoord :)!

Helaas heb ik zelf geen sim in mijn bezit, maar doe het wel af en toe bij mijn lokale modelbouwwinkel. Heb dr wel veel plezier in moet ik zeggen ;).

Ik denk dat als ik het zo lees maar eens langs moet gaan bij die modelbouwwinkel, me goed moet laten informeren etc. Zit nu toch in mijn examenjaar, en stel dat binnenkort wat in deze sector aanschaf, komt er van mijn examen niet veel terecht :mrgreen:.

Laat ik overigens mijn gedachtegang maar eens uitleggen. Het heeft voor mij een beetje twee kanten. Allereerst, is het natuurlijk niet goedkoop. mijn idee is dan ook om "gelijk voor iets goeds te gaan". Maar daarnaast is deze duurdere versie (de CP bedoel ik dan) wel weer kwetsbaarder en (mijns insziens) niet zo 1 2 3 te besturen. Vandaar dat ik ook wat twijfel.

Meer meningen/ideën/adviezen zijn natuurlijk altijd welkom ;).

Groeten,

Ruben

Hallo Ruben

Gewoon om even wat tegenwicht te bieden, of je er ook in meegaat, moet je zelf weten:

Ik raad een Sim niet af als oefengereedschap voor de dingen die je in de praktijk geleerd hebt. Als je hulp of begeleiding hebt, is een sim ook bruikbaar als je nog helemaal niet gevlogen hebt. Ik raad een sim wel heel sterk af voor diegenen die nog nooit gevlogen hebben en geen hulp hebben, want ook een sim moet afgesteld worden zodat hij realistisch vliegt.

Wat het verhaal FP/CP betreft: het is heel sterk afhankelijk van wat je wilt, maar een CP en zeker de grote heli's vliegen in verhouding tot het kleine FP spul veel en veel makkelijker. En dat hoeft niet duur en modern te zijn, als het merk maar goed is.

Heel toevallig heb ik vanmiddag een ongeveer 15 jaar oude Vario SkyFox ingevlogen voor iemand, die hij voor 250 Euro gekocht had.
Super stabiel, super strak, en ook in een vlagerige windkracht vier (was vanmiddag niet echt mooi weer hier) moeiteloos meerdere seconden de handen van de sticks.
Zet daar en kruis onder, zorg dat je iemand hebt die je consequent helpt en begeleid, en dan leer je vrijwel gegarandeerd crashvrij vliegen met zo'n ding. Het is maar net waar je voor kiest, maar in elk geval, er zijn vele wegen die naar Rome leiden....

Groet, Bert

PS: ik ben over het algemeen geen voorstander van tweedehands materiaal, maar soms heb je geluk....

Helaas heb ik zelf geen sim in mijn bezit, maar doe het wel af en toe bij mijn lokale modelbouwwinkel.

3 tientjes bij Rc technics (webwinkel)
Ook veel heli's en onderdelen daar ;-)

Wat voor heli handig is voor je hangt vooral af van waar en hoe je wilt vliegen.
Als je buiten wilt vliegen zijn de meeste coax en FP heli's ongeschikt.
Tenzij het echt windstil is maar hoe vaak komt dat voor in NL/B.
Als je iets makkelijks wilt moet je wel aan FP of Coax denken.
Heb je een club of ervaren mensen in de buurt die kunnen helpen is CP prima te doen, zeker als je eerst veel simt.
Een sim is niet 100% realistisch maar wel een hele goede voorbereiding.
Scheelt je een hoop tijd met leren.

In de lijn van bovenstaand verhaal: heb zelf een CP gekocht als eerste heli (ook tweedehands) waarmee ik onder begeleiding ben beginnen vliegen. Dat gaat erg goed, als je maar geduld hebt. Om ook thuis wat te kunnen "spelen" heb ik onlangs een lama V4 gekocht. Een simulator gebruik ik ook.

Mijn advies luidt: vliegclub opzoeken, in ruil voor het jaarlijkse lidgeld krijg je er gratis begeleiding en gouden raad.

Laatst bewerkt:
Hoi Ruben,

Kijk eens of er een club bij in de buurt is waar ze je misschien kunnen adviseren/helpen bij aanschaf en misschien vlieglessen kunnen geven.
Knuppelen" leer je op een sim "maar het best door het gewoon!!op een club!! te gaan doen met een ja,ja een wat grotere heli(stabieler).
Vind je het een hele leuke hobby spaar effe wat door en koop een midsize heli (50 klasse)v.b. ThunderTiger Raptor/Trex 500/600/hirobo/Mikado logo 500/600 etc. Misschien is het niet onverstandig om iets te gaan vliegen waar ze bij jou op de club het meest mee vliegen dit i.v.m. af/instellen ,ook is het van belang om een heli aan te schaffen waar de onderdelen betaalbaar en natuurlijk ook makkelijk van te krijgen zijn.

Succes

Misschien kan je het leren met een HK450. Relatief goedkoop in aanschaf en onderdelen. Met een beetje rondneuzen hier en daar kan je een vliegend (excl. zender) exemplaar voor nog geen 150,= hebben. Zie link naar topic hier op MBF.

Laatst bewerkt door een moderator:
HK 450 of Trex 450 of alle andere 450 size heli vliegen met veel rpm en zijn vinnig om mee te leren vliegen. Mijn mening is dit zijn lastige heli's om mee te beginnen/leren vliegen. Ben zelf begonnen met een Raptor 50 en een hoepel eronder lekker stabiel en natuurlijk op een club met ervaren helivliegers die je aanwijzingen geven. Er zijn ook veel verenigingen met lesheli's en met een leraar/leerling module. Onderschat kleine/snelle heli's niet!! Helaas in deze tak van sport is goedkoop ook vaak duurkoop!

HK 450 of Trex 450 of alle andere 450 size heli vliegen met veel rpm en zijn vinnig om mee te leren vliegen. Mijn mening is dit zijn lastige heli's om mee te beginnen/leren vliegen. Ben zelf begonnen met een Raptor 50 en een hoepel eronder lekker stabiel en natuurlijk op een club met ervaren helivliegers die je aanwijzingen geven. Er zijn ook veel verenigingen met lesheli's en met een leraar/leerling module. Onderschat kleine/snelle heli's niet!! Helaas in deze tak van sport is goedkoop ook vaak duurkoop!

Maar scheelt het dan zoveel tussen een 450 en een 500 serie qua stabiliteit, etc. ? Maar je hoeft toch niet gelijk in idle 2 te vliegen. Idle 1 met van die pingpong ballen onder de skirts moet toch goed te doen zijn lijkt me. Plus een 450 kan je nog redelijk in je woonkamer kwijt om te hoveren. Een 500 wordt toch al een stukje krapper.

Wat ik meer wilde zeggen is dat een HK450 of 500 een goede kist is om eventueel mee te crashen, omdat de onderdelen een stuk goedkoper zijn als bijv. van Align. En mocht je een V1 bom nadoen, dan heb je weer voor een paar tientjes (plus andere kapotte onderdelen) een vers exemplaar. Tuurlijk sommige onderdelen moet je gelijk in het begin vervangen door betere kwaliteit, zoals het welbekende loskomend tandwieltje, maar zelfs dit leidt niet naar de prijzen van een volledige Trex og.. Dus mocht je crashen dan doet het minder zeer in je portemonnaie.

Maar ik kan het fout hebben hoor, ben niet alwetend.

Hooveren in de woonkamer:nooo: . super d...m. Hoe groter de heli hoe stabieler, 450 heli draaien snel 2400/2600 rpm en dat in de woonkamer:confused:.
Je kunt met alle heli's leren vliegen maar beginnen met een 450size heli is de moeilijke weg. Een Trex 500 is al aan de krappe kant maar aangezien de vliegeigenschappen van deze heli vliegt deze al behoorlijk "volwassen" maar hoe groter hoe stabieler.
Tip : gebruik een hoepel(tje) onder je heli die ballen als ze gaan schudden blijft de hele heli schudden dit los je op met een "vaste" hoepel.

Laatst bewerkt:
Ik herhaal wat ik altijd zeg, koop een leuke FP (100 euro ). Vlieg daar een periode mee, kun je dan hoveren, 8tjes. Gefeliciteerd en door naar een 500 size of groter. Kun je gewoon doen in een tuintje, woonkamer. Plastic blaadjes, wel natuurlijk eerst de zender aan etc. Lees het boekje en het is vrij duidelijk.

Waarom eerst die FP, dingen blijven leuk om af te raggen dus niet echt weggegooid geld. Kunt ze ook aan iemand geven die je wilt infecteren met het helivirus. Investering is minder hoog, heb je na 1 week genoeg van die crashes, rondslingerende onderdelen en schroefjes die je amper ziet dan valt het mee. Koop geen copterx of andere vage merken. Die maken het leren echt niet makkelijker en op de lange termijn alleen maar lastiger/duurder. Wie weet is er wel iemand op de vliegclub in de buurt die een FP voor een prikkie weg wilt doen?

Heb jij een sporthal als woonkamer?

Sporthal niet, maar als ik een tafel verplaats heb ik toch een redelijk oppervlak om mee te spelen.

We weten niet wat het budget is van iemand om mee te beginnen. Het feit is gewoon dat een 600 een stuk duurder is qua aanschaf, onderhoud en onderdelen. Kan je een 600 veroorloven.... Doen.. meteen....Helemaal eens...... Alleen met een simulator om de knuppelbewegingen, en orientatie eigen te maken en met hulp van clubleden die je voor een langere tijd onder hun "vleugels" willen nemen voor verdere opleiding, moet het in mijn ogen toch goed komen met een 450.

Laatst bewerkt:
Ik heb wel voor een CopterX gekozen. De onderdelen zijn erg goedkoop en mocht er iets kapot gaan met een crash dan kun je er ook voor kiezen om er Trex 450 onderdelen op te zetten. De copterX is een 1:1 kopie van de Trex 450 en alle onderdelen zijn uitwisselbaar. Ook is de service erg goed van Ehirobo en de levertijden zijn vrij kort.
Wat wel belangrijk is (bij elke heli), is om er goede electronica op te zetten, dit maakt het verschil tussen een goede en slechte helicopter.

En denk er aub niet aan om in de woonkamer te gaan spelen met een dergelijke heli, dat is vragen om ongelukken.

Leren met een 450 size kan prima maar wel onder begeleiding zodat de afstelling oke is. Je kan een 450 ook wat rustiger maken zodat hij wat minder fel is (relatief dan) Wat expo op de knuppels zodat je niet meteen tegen het plafond zit of tegen een muur. Probeer dit soort heli's voor het eerst uit in een hal of bij vrijwel stil weer. Met veel wind zie ik problemen als overcorrigeren en dan ben je hem gegarandeerd kwijt.

Ik ben ooit begonnen met een walkera DF04 FP heli, is wat lastig hoveren maar als je dat onder de knie hebt dan kan je best over naar een CP. Discipline is daarbij van levensbelang als je dit wilt volhouden en je heli niet na een week in de kast ziet belanden.

Koop in ieder geval wel goed materiaal, ik heb een Trex maar een copterX is ook een prima ding voor niet teveel. Bij ons op de club hebben inmiddels een stuk of 5 man zo'n ding.

Ik ga denk eerdaags maar eens naar mijn modelbouwzaak, me laten informeren. Kan redelijk goed overweg met de eigenaar van die winkel, dus ik denk dat dat ook geen probleem is wat betreft hulp e.d.
ik heb hier in de buurt ook een Heli club (heli club westland, iemand bekend?) gevonden, misschien dat ik daar eens kan/mag kijken.

Ik ben zelf redelijk bekend met RC auto's, dus electronica wil ik sowiso in orde hebben, anders kan je m net zo goed gelijk weggooien.. zal wel het laatste zijn waar ik op bespaar ;).

Groeten,

Ruben

] Koop geen copterx of andere vage merken. Die maken het leren echt niet makkelijker en op de lange termijn alleen maar lastiger/duurder. Wie weet is er wel iemand op de vliegclub in de buurt die een FP voor een prikkie weg wilt doen?

In welk opzicht bedoel je dat je een Copterx niet moet kopen? Ben zelf ook op zoek naar een nieuwe heli en viel me juist op dat deze compleet was en niet al te duur. Zeker gelet op de reacties van de andere gebruikers ben ik benieuwd wat jij er negatief aan vind?

Back