Aanschaf marder. Waar op letten?

Pasqual

Forum veteraan
Ik ben van plan in de komende maanden een FG Marder te kopen maar nu wilde ik ff wat informatie hebben waar ik op moet letten en wat ik allemaal nodig heb om hem te laten rijden.

Ik heb al een beetje op site gekeken als www.pkracing.nl en http://www.pitstop-tuningcenter.nl/ maar ik wilde ook wat informatie van mensen die ervaring met dit soort auto's hebben.

hier een plaatje van de auto die ik bedoel voor de gene die even niet weten om welke auto het gaat:
afb192.jpg


Ik zit nog een beetje te twijvelen of het een nieuwe word of een 2de hands maar die Marders zie je bijna niet 2de hands en anders zijn ze bijna net zo duur als een nieuwe.

Ik hoop dat jullie me wat meer kunnen vertellen over deze leuke offroad auto :D
 
http://www.xs4all.nl/~adrost/tips1.htm
http://www.xtuning.netfirms.com/html/library.html
http://www.intermodelbouw.nl/index-fg.htm

Pasqual zei:
Ik zit nog een beetje te twijvelen of het een nieuwe word of een 2de hands maar die Marders zie je bijna niet 2de hands en anders zijn ze bijna net zo duur als een nieuwe.

Ik denkt dat je hier fout zit hoor.

Je moet er rekening mee houden als je een marder 2de hands koopt dat je alles hebt meestal ook de zender/ontvanger.
Dit heb je niet altijd bij een nieuwe.

Mijn 2dehands marder heeft 700 € gekost een nieuwe kost er 1000 € dus daar is toch nog een verschil.

Als je een 2dehands koopt moet je er wel op letten dat de motor nog goed is ( en ook de mechaniek errond natuurlijk)

De motor controleren kan door te eens zachtjes aan de trekstarter te trekken. (niet proberen starten!) Dan voel je hoeveel compressie erop zit.
Als je de trekstarter gewoon kan doortrekken is er iets mis. Waarschijnlijk versleten motor.

Maar een marder kopen is zeker een goede keuze. Ik heb er ook een en ik heb er nog geen sec. spijt van.

Je hebt geen gekl*$% (censuur) meer met al die afstellingen, gewoon in gang trekken en ie loopt als niets. Een marder kan je gerus laten staan even naar toilet gaan en als je terug komt zal ie nogsteeds draaien. (gaat niet met een nitro denk ik :lol:)
 
als je een nitro goed afsteld en alles der rond omheen goed
afsteld kan dit ook best met een brandstof 8) of niet rick :lol:
 
Ik weet dat nitro ook goed rijd ik heb er ook 1 namelijk hij die rijd ook goed en het afstellen is ook makkelijk. Maar ik wil groter en dan ga je vanzelf naar benzine. Want 1/6 is beetje moeilijk te vinden met een nitro motor.

Gunskes bedankt voor de links ik zal ze ff na kijken of er wat brijkbaars tussen zit. En over dat 2de hands ik weet dat er vaak tussen met alles erbij maar ik heb al zender enzo dus ik wil eigenlijk alleen een auto met eventueel de servo's erin.

Maar Gunskes wat heb je allemaal nodig voor het rijden met een marder?
 
hahah jah herman. Laatst op de stoep :-)moest ff schroevedraaier pakke ;-)
klopt wel:-)
Maar marders hebben ook boegies.. thats the point.. blijft eeuwig vonken:-) als ie draait dan :lol:

Greetzz rick
 
Ik denk dat een marder veel beter rijdt dan een nitromotor en het is ook maar 1 keer afstellen.
Protech heeft wel 1/6 onroad modellen met nitro motor.
 
Op de site van pk racing staan rjiklaar aanbiedingen daar staat redelijk wat bij wat je standaard nodig hebt, kijk ook effe op:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3930&highlight=fgmarder+tips

hier heb ik al het 1 en ander gevraagd erover.

Wat je zoiezo nodig hebt is:

een failsave!
een goed gesoldeerd accu pack voor de ontvanger enz!
Sterkere gas en stuur servo's!
minimaal een FM zender, anders krijg je veel te veel storing door de motor.!
 
Janssen bedankt voor de tips. De tip van de FM zender zal ik ook ff meenemen want ik heb nu nog een 40Mhz SSM(AM) zender van Graupner.

Ik heb ook op de PK site gezien dat ze speciale ontvanger accu's hebben. Gebruiken jullie 1/6 rijders die ook of gebruiken jullie normale ontvanger 5 cellige accu's van 3000mAh. Want die op de PK site heeft nog wat extra draadtje om de servo's rechtstreeks te voeden van spanning/stroom?



En die Protech en Carson 1/6 dingen zijn geen offroad auto's dus dat is wel jammer. Want ik wil een offroad hebben deze kan je ook nog ombouwen (een beetje) naar onroad en dan onroad rijden. Slicks eronder veren korter maken en je kan er tegen aan op het asfalt.
 
Ik denk ook niet dat een nitro motor genoeg kracht geeft om met een gevaarte van 10 kg offroad te gaan rijden en dat zal dan wel veel meer verbruiken en de brandstof is zo al duur genoeg...
 
Pasqual,

Ik heb in het verleden twee marders compleet versleten (dus dat geeft wel aan hoe leuk ze zijn) en kan je het volgende melden over de besturing. Gebruik een 5 cellig NC of NiMH pakket van ten minste 1800 mAh. Ikzelf heb met een gas-rem servo gereden van 7,5 kg trekkracht aangezien de rem behoorlijk wat kracht nodig heeft. Overweeg het inbouwen van twee stuurservo's met een trekkracht van elk 12 kg i.p.v. een servo met een stuurkracht van 24 kg, dat scheelt ook nog eens in de kosten. Radiobesturing moet je inderdaad op FM doen aangezien de bougie in het model vonkt ( dit geeft storingen). Fail-safe voor het gas is naar mijn mening gewoon verplicht, als het model ongecontroleerd wegrijdt heb je een projectiel van 10 kg dat 60 km/h rijdt en krijg je dat tegen je benen kan je zeker even langs het ziekenhuis.
Alle mogelijke optie heb ik zo'n beetje uitgeprobeerd waarvan ook heel veel zonder succes. Hieronder een lijstje van opties die je er volgens mij niet op hoeft te doen.

Resonantieuitlaat: scheelt wel in trekkracht maar is erg irritant omdat de koppelingen tussen de bochten en de pijp steeds losschieten. 8O

Schijfremmen voor: leuk voor een wegauto maar niet voor off-road, gaan steeds vol zitten met zand en blokkeren dan. :(

Twee-versnellingsbak: heb je echt helemaal niets aan, gewoon de overbrengingsverhoudingen veranderen zodat de eindsnelheid hoger wordt.
:lol:

Er zijn ook opties die je er meteen op kunt zetten naar mijn mening:

K&N lucht filter: niet over lullen maar gewoon doen, je motor is je dankbaar.

Stabilisatorstangen: rijdt veel beter met

Voorbumper: voor als het toch eens mis mocht gaan, scheelt ook in het vervangen van gebroken voorste draagarmen.

Stalen tandwiel met aluminium meenemer voor het kunststof wiel.

Sperdifferentieel, helpt in losse ondergronden.

Stalen remschijf met bijbehorende remschoentjes, remmen gaat lichter en veel beter.

Over de vraag of je een nieuwe of tweedehandse Marder moet kopen, het volgende. Een nieuwe Marder heeft niet gereden en hiervan weet je wat je koopt, onderhoud is de eerste tijd een stuk minder en de waardevastheid is hoger.
Bij de aanschaf van een tweedehandse Marder moet je op de volgende punten letten:
Heeft de motor compressie en loopt de motor soepel (dat wil zeggen zonder schrapende geluiden) rondt als je rustig aan de trekstarter trekt, zo niet, gewoon vergeten want het kost je een godsvermogen dit op te lossen, kort gezegd, de motor moet worden gereviseerd. Trek ook voor de grap het luchtfilter open en kijk of alles daaronder schoon is en licht vettig, zo niet dan heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk matig of geen onderhoud gepleegd aan de motor ( of Marder in het geheel). Is de motor in orde en klinkt hij goed met lopen en pakt ie goed op bij gasgeven dan kijk je naar de wielophangingen. Zit hier veel speling in dan moeten de draagarmen geheel of gedeeltelijk worden vervangen, reken per draagarmonderdeel op ongeveer €20,=/stuk. Als laatste kijk je naar het geheel, ziet het er goed uit, is het wat je verwacht voor het gevraagde bedrag, zo ja koop je hem, zo nee, lekker verder zoeken.

Mijn ervaring is dat er veel Marders impulsief gekocht worden voor de gein, dat ze alleen bijgetankt en opgeladen worden om te rijden en dat ze rest van de tijd in een garage of schuur in een hoek worden gegooid zonder dat ze ook maar een keer worden schoongemaakt. Gaat de nieuwigheid dan na verloop van tijd van het model af, dan wordt ie een keer schoongemaakt en voor de hoofdprijs weggezet op Marktplaats, winkels of iets dergelijks. Dus let op voor je een tweedehansje koopt. Je weet wel wat je koopt maar je weet het verleden ervan niet. Mocht je nog meer willen weten na dit epos dan zie ik het wel. :lol:
 
Bedankt voor je verhaal. Hier heb ik wat aan :D.

En je heb het over de schijfremmen welk soort heb je gebruikt? mechanische of hydrolische? Ik wil de marder voor off en onroad gebruiken en zoizo vind ik die hydrolische schijfremmen echt te mooi :D
 
Ik heb het over de mechanische, de hydraulische bestonden in mijn tijd nog niet ( nu begin ik echt oud te klinken) maar ik kan me voorstellen dat de hydraulische hetzelfde probleem kennen aangezien het zand en stof tussen de schijven en de remschoenen gaan zitten.

MVG William
 
Als ik me Marder heb gaat ik ze denk ik wel is aanschaffen. Ik denk toch dat ik veel onroad rijd en af en toe is offroad.
 
Dan is het zeker een optie en dan zou ik voor de hydraulische gaan, die zijn veel beter af te stellen en remmen stukken beter. Doe dan ook meteen voor en achter aangezie twee schijfremmen voor altijd beter remmen als een schrijfrem achter. :P
 
Ja, Verspaget heeft op dit moment een aanbieding..Inslaan maar ;)
 
Nog iets waar je moet op letten :

Zorg ervoor dat je brandstofslang (heen en terug), geen warme delen kan aanraken. (ik denk aan bougie, uitlaat, ...)

Want ik spreek uit ervaring. Bij mij was er een gat in de brandstofleiding gesmolten door contanct met de bougie. Dus er spoot langs overal berzine over de motor.

Gelukkig had ik op tijd gezien dat er iets mis was, nog enkele minuten langer rijden en ik had het waf-effect. :lol:

(waf-effect = als je iets overgiet met benzine en in brand steekt, krijg je een soort waf geluid)
 
Jah daar hou ik wel rekening mee doe ik nu ook met me Nitro auto.

Ik ben nu een lijstje aan het maken wat ik allemaal voor dat ding nodig heb en dat is aardig wat. Als ik dat lijstje heb moet ik nog ff overwegen waar ik het gaat kopen. Want ik zit op een lekker plekje in nederland er zit bijna geen modelbouw winkel in de buurt.

Hier onder een lijstje wat ik vanplan ben te kopen bij eerste aankoop:
De FG Marder
een leuke FM zender
Failsave
2 stuurservo's die lekkere power leveren om goed te sturen
1 gasservo die iets minder sterk zijn dan de stuurservo's
K&N filter met adapter en schuimkraag
Ontvanger accu ongeveer 2000 a 3000mAh
Oplader voor accu's

wat dit gaat kosten weet ik nog niet maar die gasten van de modelbouw winkels kunnen vast wel is een keer een leuk prijsje maken als ik langs ga bij hun.

Het wordt denk ik gewoon een nieuwe want de kans op een slechte 2de hands is te .............
 
Back
Top