Pasqual,
Ik heb in het verleden twee marders compleet versleten (dus dat geeft wel aan hoe leuk ze zijn) en kan je het volgende melden over de besturing. Gebruik een 5 cellig NC of NiMH pakket van ten minste 1800 mAh. Ikzelf heb met een gas-rem servo gereden van 7,5 kg trekkracht aangezien de rem behoorlijk wat kracht nodig heeft. Overweeg het inbouwen van twee stuurservo's met een trekkracht van elk 12 kg i.p.v. een servo met een stuurkracht van 24 kg, dat scheelt ook nog eens in de kosten. Radiobesturing moet je inderdaad op FM doen aangezien de bougie in het model vonkt ( dit geeft storingen). Fail-safe voor het gas is naar mijn mening gewoon verplicht, als het model ongecontroleerd wegrijdt heb je een projectiel van 10 kg dat 60 km/h rijdt en krijg je dat tegen je benen kan je zeker even langs het ziekenhuis.
Alle mogelijke optie heb ik zo'n beetje uitgeprobeerd waarvan ook heel veel zonder succes. Hieronder een lijstje van opties die je er volgens mij niet op hoeft te doen.
Resonantieuitlaat: scheelt wel in trekkracht maar is erg irritant omdat de koppelingen tussen de bochten en de pijp steeds losschieten. 8O
Schijfremmen voor: leuk voor een wegauto maar niet voor off-road, gaan steeds vol zitten met zand en blokkeren dan.
Twee-versnellingsbak: heb je echt helemaal niets aan, gewoon de overbrengingsverhoudingen veranderen zodat de eindsnelheid hoger wordt.
:lol:
Er zijn ook opties die je er meteen op kunt zetten naar mijn mening:
K&N lucht filter: niet over lullen maar gewoon doen, je motor is je dankbaar.
Stabilisatorstangen: rijdt veel beter met
Voorbumper: voor als het toch eens mis mocht gaan, scheelt ook in het vervangen van gebroken voorste draagarmen.
Stalen tandwiel met aluminium meenemer voor het kunststof wiel.
Sperdifferentieel, helpt in losse ondergronden.
Stalen remschijf met bijbehorende remschoentjes, remmen gaat lichter en veel beter.
Over de vraag of je een nieuwe of tweedehandse Marder moet kopen, het volgende. Een nieuwe Marder heeft niet gereden en hiervan weet je wat je koopt, onderhoud is de eerste tijd een stuk minder en de waardevastheid is hoger.
Bij de aanschaf van een tweedehandse Marder moet je op de volgende punten letten:
Heeft de motor compressie en loopt de motor soepel (dat wil zeggen zonder schrapende geluiden) rondt als je rustig aan de trekstarter trekt, zo niet, gewoon vergeten want het kost je een godsvermogen dit op te lossen, kort gezegd, de motor moet worden gereviseerd. Trek ook voor de grap het luchtfilter open en kijk of alles daaronder schoon is en licht vettig, zo niet dan heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk matig of geen onderhoud gepleegd aan de motor ( of Marder in het geheel). Is de motor in orde en klinkt hij goed met lopen en pakt ie goed op bij gasgeven dan kijk je naar de wielophangingen. Zit hier veel speling in dan moeten de draagarmen geheel of gedeeltelijk worden vervangen, reken per draagarmonderdeel op ongeveer €20,=/stuk. Als laatste kijk je naar het geheel, ziet het er goed uit, is het wat je verwacht voor het gevraagde bedrag, zo ja koop je hem, zo nee, lekker verder zoeken.
Mijn ervaring is dat er veel Marders impulsief gekocht worden voor de gein, dat ze alleen bijgetankt en opgeladen worden om te rijden en dat ze rest van de tijd in een garage of schuur in een hoek worden gegooid zonder dat ze ook maar een keer worden schoongemaakt. Gaat de nieuwigheid dan na verloop van tijd van het model af, dan wordt ie een keer schoongemaakt en voor de hoofdprijs weggezet op Marktplaats, winkels of iets dergelijks. Dus let op voor je een tweedehansje koopt. Je weet wel wat je koopt maar je weet het verleden ervan niet. Mocht je nog meer willen weten na dit epos dan zie ik het wel. :lol: