Aanschaf marder. Waar op letten?

Ik zou toch gewoon voor één stuurservo gaan. 2 stuurservo's zullen ondanks dat je het geheel electronisch én mechanisch goed afsteld tegen elkaar in blijven werken, waardoor er eentje vroeg of laat zal sterven.

Als je de kosten niet te hoog wil laten oprijzen, kies dan voor de Hitec 805BB. Een servo die genoeg kracht heeft, en voor marder begrippen snel genoeg is. Zijn de kosten een niet AL te groot punt, kies dan dit:

Veel kracht, en onverwoestbaar: Tonegawa. Een servo die ook in de ruimtevaart gebruikt wordt. Levert 70 kilo, maar na een conversatie nog 'maar' 50 kilo, is echter wel een stuk sneller. (nog steeds niet echt vlot hoor)

Snel: Hitec HS5735MG. Super snelle servo. Ik weet echter niet, helang deze het uithoudt op een marder. Ook de Volz Alustar 220 kan je in overweging nemen. Kijk hiervoor (maar ook voor andere info) eens op de site van Pitstop Tuningcenter. Winkel met écht verstand van zaken. Misschien niet de allergoedkoopste, maar goede service mag een prijs hebben.
 
wiggie zei:
Dan is het zeker een optie en dan zou ik voor de hydraulische gaan, die zijn veel beter af te stellen en remmen stukken beter. Doe dan ook meteen voor en achter aangezie twee schijfremmen voor altijd beter remmen als een schrijfrem achter. :P

Daar ben ik het niet mee eens, wiggie.
De mechanische remmen remmen even hard als de hydraulische, mits een klein beetje bewerkt (betere kabels en evt andere schijven blokken).

De hydro's zijn zoals de meesten denken echt niet perfect. Zeker niet voor wedstrijdrijders, als je denkt aan gewicht. Ook is het lullig als tijdens een finale één slang knapt. Dan is de druk van het gehele systeem weg, en kan je tevens aan het poetsen gaan.

De mechanische remmen hebben nog meer voordelen voor de wedstrijdrijders:
Ze zijn lichter
Ze zijn compacter zodat je weer meer aan het chassis en dergelijke kan doen
Ze lossen sneller (d.w.z. dat als je de rem loslaat op de zender ze meteen loslaten van de remschijf, terwijl dit bij de hydro iets langer duurt) Is echter niet merkbaar bij beginners.
Verder heb je bij mechanische remmen een minder sterke servo nodig.

Nu gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat het voor de 'parkeerplaatsracers' of beginners wel een mooi systeem is. Je hebt er wel onderhoud aan, maar minder als de mechanische meestal.
 
Ik ga eerst is een marder kopen en kijk tegen de tijd wel is welke remmen het worden. Ik heb idd meer goede verhalen over de mechanische remmen gehoord. Maar wie weet zijn er tegen die tijd weer nieuwe remmen.
 
Back
Top