Aansluiten esc op receiver en programmeren?

Beste forum-helden,

Het is voor mij een goede 13 jaar geleden dat ik voor het eerst een zweefvliegtuig kocht, nu 13 jaar later heb ik er maar weer eens een gekocht. Er is alleen veel veranderd 8O

Ik heb een paar korte vraagjes over wat twijfels met het aansluiten van de electro spullen.

Mijn spullen:
Vliegtuig: BMI Davos 1600 [380 motor + esc brushless]
Zender + receiver: FUTABA T-4 EX 35MHz 4/6/3 zender
Een 7 cel battery-pack 1,2V 1100mA

1] De sevo's werken, maar ik twijfel over de aansluiting van de stekker die uit de esc komt. Ik neem aan dat deze op het 3de kanaal moet in de receiver?
2] Waar haalt mijn receiver de power vandaan?
3] Of moet ik een aparte powersupply hebben voor mijn receiver?
4] Kan ik zonder dat ik de Esc uit zijn krimpkous haal het model achterhalen + handleiding, want ik weet niet precies hoe ik deze moet programmeren. Overigens piep de Esc als ik de accupack aansluit, maar dat ik goed als ik het zo lees.

Iemand met ervaring die mij even op weg kan helpen zou fantastisch zijn?! :D

Heel erg bednkt alvast,
Sap :oops:

p.s. Ik heb wat meer info over de esc gevonden: Davos 1600 E-Segler ARF + BL Motor + 18A BL-Regler

Ik wil wel een poging wagen om wat licht te werpen zodat je weer wat verder op weg kan :D

Ik ga ervan uit dat je een gecombineerde regelaar hebt, ESC en BEC, de 1 zorgt voor een lage spanning naar je ontvanger toe en de ander regelt je brushles motor.

Er bestaan ook losse ESC en BEC componenten, maar voro het gemak ga ik ervan uit dat je een gecombineerde hebt.

1) het maakt (correct me if im wrong) niet uit via welk kanaal je de ontvanger van stroom voorziet. In jouw geval zal dus kanaal 3 je throttle zijn? dan moet je je regelaar daarop aan te sluiten.
dat kanaal regelt dus je throttle en voorziet meteen je ontvanger van stroom.

2) uit hetzelfde kabeltje als je throttle

3) ligt eraan, ik ga ervan uit dat je een gecombineerde regelaar hebt

4) lastig, handleiding heb je wel nodig om deze te kunnen programmeren. Het piepen klopt, hij geeft dan aan of alles ok is, of dat er een fout is. Je programmeert hem ook via piepjes (piepjes komen vanuit je motor btw)

hopelijk helpt deze info je iets

gegroet

Je hebt er toch wel een borstelloze motor bij ?
De combinatie 380 motor en een brusheless regelaar gaat namelijk niet.

De regelaar sluit je aan op het gaskanaal van je ontvanger, deze zorgt meteen voor de voeding.

nosmo zei:
Ik wil wel een poging wagen om wat licht te werpen zodat je weer wat verder op weg kan :D

Ik ga ervan uit dat je een gecombineerde regelaar hebt, ESC en BEC, de 1 zorgt voor een lage spanning naar je ontvanger toe en de ander regelt je brushles motor.

Er bestaan ook losse ESC en BEC componenten, maar voro het gemak ga ik ervan uit dat je een gecombineerde hebt.

1) het maakt (correct me if im wrong) niet uit via welk kanaal je de ontvanger van stroom voorziet. In jouw geval zal dus kanaal 3 je throttle zijn? dan moet je je regelaar daarop aan te sluiten.
dat kanaal regelt dus je throttle en voorziet meteen je ontvanger van stroom.

2) uit hetzelfde kabeltje als je throttle

3) ligt eraan, ik ga ervan uit dat je een gecombineerde regelaar hebt

4) lastig, handleiding heb je wel nodig om deze te kunnen programmeren. Het piepen klopt, hij geeft dan aan of alles ok is, of dat er een fout is. Je programmeert hem ook via piepjes (piepjes komen vanuit je motor btw)

hopelijk helpt deze info je iets

gegroet

Hoi bedankt voor je reactie!

Ik heb er een link naar een foto bij gedaan zoals hij eruit ziet. Dus drie draden vanui de motor, dan +&-, en een connector voor m'n receiver [drieweg stekkertje]

http://mella.it/docs/images/IMG_ELI/k10249a.jpg

Zoals ik dus begrijp zou ik de krimpkous eraf moeten halen en dan kijken wat ik heb zodat ik een handleiding kan zoeken?

Ik ga vannavond iig hem proberen aan te sluiten zoals hierboven genoemd.

nosmo zei:
Staat er niks geprint/gedrukt op je regelaar?

D'r zit een krimpkous omheen dus ik kan het niet aflezen.

Het rare is dat het dus een setje is [zwever, motor, esc incl.] Er zit een A4-tje bij voor de 'bouw' van de zwever, maar geen handleiding voor programmering van de ESC en vooral HOE ik hem moet aansluiten.

Mar als ik thuis kom zal ik de krimpkous er eens afhalen en dan pos ik het hier.

mm, laat het lekker zitten en mail de winkel.... lijkt me een verstandiger idee...

nosmo zei:
mm, laat het lekker zitten en mail de winkel.... lijkt me een verstandiger idee...

'k heb de winkel gebeld en ik moet maar langskomen met het hele handeltje...misschien wel de beste oplossing sinds ze op de BMI site ook niet echte info verschaffen...

Whaa kan niet wachten, lijkt me zo leuk om weer te vliegen :lol:

Igg heel erg bedankt voor de hulp.

Ja hij werkt. Omdat er geen handleiding bij zit wist ik niet dat je de accu pas aansluit nadat de rest aan staat en dat je om je motor te programmeren je je gas throttle aan moet zetten.

Maar alles doet het nu!

'k snap nog steeds niet wat alle piepjes en muziekjes betekeken, maar dat vind ik vast wel ergens.

Bedankt iig

Nog een vraagje:

Ik heb de Quartel in Pijacker gebeld over mn ESc en die zeiden dat deze niet geprogrameerd hoeft te worden. Ok hij doet het wel, maar hij geeft ook verschillende piepjes kort, lang etc.

Kan ik er vanuit gaan dat de piepjes voor alle ESC's hetzelfde betekenen?
Mijn ESC heeft namelijk geen fabrieksnaam alleen de microcontroller fabrikant.

Ik merk dat het kopen van all-in spul net zo irritant is als het kopen van computers met alles erin....je komt er zo moeilijk achter wat je nou hebt.....

Maar is er iemand die een advies kan geven? De motor doet het overigens wel!

Sap

nope, helaas, er is geen piepjes standaard zover ik weet. Sommige esc's hebben weer meer functies, dus meer piepjes, etc

probeer alle info die je via je controler te weten kan komen in google in te voeren, er moet toch wel iets op gedrukt staan?

Hij zal vast wel goed ingesteld zijn als je hem als set hebt gekocht, maar iritant is het wel, aantal Amps zou bv wel handig zijn om te weten. En een extra controle van de settings is ook geen overbodige luxe.

nosmo zei:

nope, helaas, er is geen piepjes standaard zover ik weet. Sommige esc's hebben weer meer functies, dus meer piepjes, etc

probeer alle info die je via je controler te weten kan komen in google in te voeren, er moet toch wel iets op gedrukt staan?

Hij zal vast wel goed ingesteld zijn als je hem als set hebt gekocht, maar iritant is het wel, aantal Amps zou bv wel handig zijn om te weten. En een extra controle van de settings is ook geen overbodige luxe.

Nou op de chip staat Atmel -8l [weet dit niet helemaal zeker van de laaste 2, want zit op het werk]

Ik heb al gegoogled, maar tis erg lastig. Ik heb thuis een link naar een ESCmanual waarvan de biepjes iig overeen komen, maar het is een totaal ander merk en de controller reageerd ook anders op de input ervan.

Atmel is de fabrikant van de microprocessor ...... veel gebruikt voor "vanalles" zegt dus niets over de fabrikant van de ESC ...
Van de leverancier (=modelbouwwinkel) mag je een deugdelijke handleiding (of instructie=mondelinge handleiding) eisen ....

Dirk zei:
Atmel is de fabrikant van de microprocessor ...... veel gebruikt voor "vanalles" zegt dus niets over de fabrikant van de ESC ...
Van de leverancier (=modelbouwwinkel) mag je een deugdelijke handleiding (of instructie=mondelinge handleiding) eisen ....

De set die bij dit vliegtuig zou moeten zitten volgens [BMI], op de doos stond een artikelnummer [verstopt] deze heb ik opgezocht en daar komt de volgende set uit :
GWS GLID.ESC GS400 280-400.

De manual echter spreekt niet over alle verschillende piepjes die ik hoor.
http://www.rctoys.com/pr/pr-html/th...peed-controller-esc-manual.htm#throttle-range. De piepjes die ik hoor komen overeen met degene in de link. Ik ga vanmiddag toch langs de winkel en dat mogen ze het uitleggen.

Sap

Back