Aansluiten ontstoormodule

Hallo,

Ik had een vraagje met betrekking tot het aansluiten van een ontstoor module. Wij hebben de ontstoormodule van conrad aangeschaft (best. nr. 227391 - 89). Nou zit er een beschrijving bij, deze is helaas in het duits. Er staat ook een aansluitschema op, maar die zegt dat er 2 draadjes naar de accu moeten. Als wij deze aansluiten begint de motor ook direct te draaien. Klopt dit?? Of zouden deze draadjes aangesloten moeten worden op de uitgangen van de snelheidsregelaar naar de motor.

Met vriendelijke groet,

Bart van Gelsdorp

Dat ontstoording moet je van af de regelaar naar de motor er tussen doen
En dan heb je nog een dun draadje dat moet aan het huis motor dus
mvg
Frederik:D

12494a1b8358f0d7c.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Dankuwel frederik voor de snelle reactie. Wij hebben het nu net zo zitten als op de foto die u meestuurde, maar nu beweegt de stuurservo nog steeds een beetje als er gas gegeven wordt, maar geen roer. Kan dit zijn omdat wij maar 1 accu gebruiken voor de aandrijving en de ontvanger?? De ontvanger krijgt namelijk voeding via de snelheidsregelaar... Zou dit hieraan kunnen liggen?? We hebben de snelheids regelaar toendertijd ook aangeschaft via Conrad.

Met vriendelijke groet,

Bart van Gelsdorp

Dankuwel frederik voor de snelle reactie. Wij hebben het nu net zo zitten als op de foto die u meestuurde, maar nu beweegt de stuurservo nog steeds een beetje als er gas gegeven wordt, maar geen roer. Kan dit zijn omdat wij maar 1 accu gebruiken voor de aandrijving en de ontvanger?? De ontvanger krijgt namelijk voeding via de snelheidsregelaar... Zou dit hieraan kunnen liggen?? We hebben de snelheids regelaar toendertijd ook aangeschaft via Conrad.

Met vriendelijke groet,

Bart van Gelsdorp
Dat moet je gelijk verandere een externe voeding voor de ontvanger en klaar is Kees
En het draadje van de regelaar bec losmaken

De draden van de module naar de motor zo kort mogelijk houden. Zoals het nu is heb je een paar zendantennes gemaakt...

De draden van de motor naar de regelaar in elkaar draaien (twisten) helpt ook tegen storingen

Zo'n 'ontstoor module' is in feite een motorontstoring met drie condensatoren met een tweetal spoelen er aan toegevoegd. (en nog duur ook...)

Denk erom, dat je binnen de specs van de spoelen blijft, anders worden ze warm, o ja, de stroom, die 'verdwijnt' over de spoelen staat dus niet meer ter beschikking van je motor, voor een schaalmodel niet dramatisch, voor een speedmodel met een hoog stroomverbruik wél.

Ik heb er ook eentje liggen en vanwege de laatste reden nooit in een snelvarend model ingezet.
Drie condensatoren voldoen bij een 'normale' set-up volledig in mijn boten.

Groeten, Jan.

De draden van de module naar de motor zo kort mogelijk houden. Zoals het nu is heb je een paar zendantennes gemaakt...

De draden van de motor naar de regelaar in elkaar draaien (twisten) helpt ook tegen storingen

Niks zendantennes gemaaktn hoor
Je ziet toch wel als dat het een proef opstelling is
Moet je maar naar de opduwer kijken waar het in staat
Motor aan sb kant en ontv aan de bb kant
(bekabeling)

Hoe zou ik moeten zien dat het om een proefopstelling gaat? Als je bezig bent storingen te onderdrukken, dan doe je dat toch in één keer goed!

Laatst bewerkt:
Hoe zou ik moeten zien dat het om een proefopstelling gaat? je bezig bent storingen te onderdrukken, dan doe je dat toch in één keer goed!

Het ging er toch om hoe het aan te sluiten dacht ik
En voor de rest niets toch
Einde discussie

Mvg Frederik

full

En zo zit het er in de motor staat zowat tussen de akku.s
Althans de koppeling motor as (schroef)

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

frederik

normaal stralen die stukjes draad dit tussen de motor en de ontstoorder zitten nu nog steeds storing de lucht in
daarom moet je proberen om de draden tussen de ontstoorder en de motor zo kort als mogelijk te houden
ik soldeer de drie condensatoren direct over de twee aan sluitingen van de motor zodat ik geen draden heb

met deze opzet met die twee spoelen er tussen ontstoor je wel beter maar je verliest dan weer een stukje door die twee draden

heb je geen last van storing dan is het goed en kan je het zo laten
stoort het nog dan kan er
A iets met de motor verkeerd zijn
B iets met een van de condensatoren

de bec uit het accupack zou normaal niet mogen zorgen voor storingen
am mijn boten varen met maar 1 accu voor alles

groetjes raf

Raf je bent een best ventje
Maar ik heb antwoord gegeven van hoe de aansluitingen en meer niet
En uit de praktijk mijner zijds en dat werkt nog steeds prima hoor
Hou er wel rekening mee als dat dit een motor is van zo.n 160 watt
Auto fan dus
En een stroom verbruik van zo.n 15 ampere
Om dat ik in de opduwer veeeeeeeeeeeeeeeel kracht wil
De schroef is ook nog te klein
Maar dit is in geval van nood had even niets anders
mvg
Frederik:rolling:

hallo frederik ik meet maar 1.75 hahaha

ik had helemaal geen kritiek over uw aan sluiting hoor
als het werkt vanafblijven is mijn oordeel en dat van u werkt

wat wel is dat is de fan motoren van betere qualiteit zijn dan die speed motoren
en meestal zijn ze 7 of meer polig wat het anker aan gaat en zo geven ze minder vonken

dus ja hoor je hebt gelijk wat je opstelling betreft

maar kortere draden geven minder verlies en minder kans op storing
al heb ik in de asche de draden naar de fanmotor wel een 50 cm lang
anders kom ik niet meer aan de regelaar
maar ook hier geen storing en daar zitten zelfs geen ontstoorders op LOL
groetjes raf

(k)anker is wel een beetje grof als je dat krijgt kun je die 100 wel vergeten
wijsheid komt met de jaren ............... maar bij sommige nooit

QUOTE=zuiderkruis;1741456](k)anker is wel een beetje grof als je dat krijgt kun je die 100 wel vergeten
wijsheid komt met de jaren ............... maar bij sommige nooit[/QUOTE]

Ik kan het ook niet helpen hoor dat je dit dus niet begrijp
Heb al een vrouw dood daar aan dus ik weet het heel goed
mvg

hallo frederik

dat is dan een heel sterke motor
weet je toevallig iets over motoren met drie borstels inplaats van twee
ik heb er hier eentje liggen een yasigawy motor en die is drie polig
hij heeft geen magneten rondom zitten maar er is wel een veldwikkeling
daar komen 4 draden uit waarvan 2 voor de wikkeling en die twee andere kan je de snelheid mee regelen

dus 8 draden in totaal
het verbruik is 1 ampere bij 12 volt op de stator en hij blijft zich rond draaien in een griptang zonder dat het amperage oploopt

het spijtige is dat ik maar een 2000 rpm haal met deze motor
en voor de schroef die ik gebruik heb ik er een 3300 nodig

dit allemaal zonder de derde borstel te gebruiken dus waarom dient die ????
zou het kunnen dat die bijgeschakelt word om aan te lopen ???
al loopt hij dus zo ook wel aan
groetjes raf

Nog nooit van gehoord Raf
Hier kan ik geen zinnig antwoord op geven hoor
Maar als hij zo sterk is dat jij met een griptang.
De motor goed kan belasten met geen verandering van ampere :confused::confused::confused::confused:
Zet hem er dan in met inplaats van 3op een
Dan dan 1 op anderhalf oid
mvg

hallo frederik

deze motor zou uit een botsauto komen van op de kermis
ik denk dat hij daarom zo langzaam loopt daar hij volgens ik kan bedenken rechtstreeks het voorwiel aan drijft van die scooters

mischien eens op 24 volt laten draaien en dan kijken wat hij doet
maar een regelaar voor 24 volt is niet zomaar te vinden bij de reguliere verkoopers

groetjes raf

Hallo Raf,

als het een botswagen motor is
heb je globaal 2 soorten

24v deze autotjes hebben een accu voeding
90/100 volt en deze hebben de bekende afnemer eropstaan

Gr, Leon.

Back