Aansluiting ESC/BEC op motor

Heb een C450-10-05 brushless ESC met BEC op mijn CopterX. Draden losgehaald maar zie niet hoe ze weer aangesloten moeten worden. Van de motor komen 3 draden rood/geel/zwart, maar op de ESC/BEC zijn de 3 draden blauw. Wat moet nu waar aan???
 
Ja kan je omwisselen alleen gaat je motor misschien de verkeerde kant op draaien, als dit het geval is wat brugja al zegt: 2 draden omwisselen.
 
Motor draaide eerst eventjes en daarna niet meer. Voor de zekerheid de ESC geherprogrammeerd (met de muziekjes) maar hielp niet. Heb de ESC/BEC zowel met als zonder de RX getest en spanningen gemeten. Uitgang BEC was stabiel 5V, uitgang ESC naar motor bleef 0V, ook bij max throttle. Is ESC kaduuk of kan het ook nog aan de RX of motor liggen ??? Is de ESC los van de RX te testen.
 
Spanning op de drie motor-draden kun je niet zondermeer meten. Dat is geen simpele gelijkspanning zoals je in plaatje in bericht #6 kunt zien. Het is trapezium-vormige commutatie met daarbij nog eens gras t.g.v. PWM chopping (spanning in stukjes hakken). Bovendien moet motor aangesloten zijn om iets te kunnen meten, zonder motor snapt regelaar er niets van.

Foto/schets van hoe je e.e.a aangesloten hebt?

Bedradings-schema
www.scriptasylum.com/rc_speed/wiring.html (zeeeer nuttige site, loop maar eens door de menu')
 
je ziet zo welke rood en zwart is en de middelste is dus de gele, want de draden naar de Lipo zijn rood en zwart. Dus bovenste is rood en onderste is zwart;)


 
De motor was en is goed aangesloten. Dat is dus geen issue meer. Wel dat hij niet draait. Oorzaak ESC, RX, TX of motor zelf ??? Hoe kan ik dat vaststellen? Heb hiervoor geen reserveonderdelen.
 
je geeft zelf aan wat het onder andere kan zijn. Staat je TH niet gewoon aan of zit je BEC niet omgedraait in de ontvanger, doet de rest het wel servo's etc.?

zijn de bullets aan de kabel goed gesoldeerd. (ervaring op deze esc is dat deze bullets wel eens los laten en door de KK zie je dat niet direct).

zijn de instellingen al geprogrammeerd in de esc (type motor, lipo, softstart, etc)

gr,
Dave
 
je geeft zelf aan wat het onder andere kan zijn. Staat je TH niet gewoon aan of zit je BEC niet omgedraait in de ontvanger, doet de rest het wel servo's etc.?

zijn de bullets aan de kabel goed gesoldeerd. (ervaring op deze esc is dat deze bullets wel eens los laten en door de KK zie je dat niet direct).

zijn de instellingen al geprogrammeerd in de esc (type motor, lipo, softstart, etc)

gr,
Dave

NB voorheen werkte alles feilloos!! Nu na aanzetten even reactie van RX en servo's maar dan servo's op tilt en alles uit. Motor draait al helemaal niet. Spanning van aanvankelijk 5V naar RX is nu 0V geworden.

Welke instellingen moet de ESC hebben ? Heb nu optie 1 op 3S lipo en alle andere opties (2 t/m 6) op default staan. En wat bedoel je met KK?

Misschien toch mechanische oorzaak in de ESC of anders kaduuk om de één of andere reden.
 
KK bedoelde ik Krimpkous mee. Even stapje voor stapje. de electronica van de ontvanger even allemaal loshalen en proberen wat Ron zegt. Zeg even welke TX/RX combo je hebt want je hebt wel stroom nodig om te kijken of dit werkt.
 
KK bedoelde ik Krimpkous mee. Even stapje voor stapje. de electronica van de ontvanger even allemaal loshalen en proberen wat Ron zegt. Zeg even welke TX/RX combo je hebt want je hebt wel stroom nodig om te kijken of dit werkt.

Heb DX6i met AR6200. Weet niet wat Ron bedoelt met aansluiten op esc kanaal.
Spanning ESC/BEC is onbelast 4V, met alleen de RX aangesloten 3V en bij servo's aangesloten nog lager en bijna 0 als ik deze beweeg. LED's van RX gaan na aansluiten wel branden maar kort daarna knipperen. Kortom mijn conclusie is nu ESC/BEC kaduuk.
 
Laatst bewerkt:
... Weet niet wat Ron bedoelt met aansluiten op esc kanaal. ...
ESC/BEC op andere servo-uitgang aansluiten, om voeding te houden. Een servo op gas-uitgang van ontvanger aansluiten. Sturen met gasknuppel. Wat doet servo?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Opgelost. Oorzaak 3g-gyro -> deed servo's trillen -> servo's en esc gloeiend heet -> esc deed niks meer -> lipo door gepruts uitgeput -> zette mij op verkeerde been. Zonder 3-g gyro en servo's direct op de tx en met een volle lipo en met een afgekoelde esc werkte alles goed. Nu dus nieuwe 3g-gyro besteld.
 
Back
Top