Aansluiting Fans

Een vraagje voor de Electro Techneuten.

Ik heb een paar jaar geleden een paar KP Aero Models 44 diameter Ducted fans gekocht.
Hier bij zat een diode per motor bij welke in de plusdraad moest solderen.
Mijn vraag is hoe moet ik de diode aansluiten met de zilveren rand naar de motor solderen of net anders om.
Het is de bedoeling dat de 2 Fans in serie geplaatst worden dit ivm het lage voltage van de motortjes ( 4,8 volt ) en ik 2 Lipocellen wil gebruiken.

Bijvoorbaat dank

Janneman

het is waarschijnlijk een vrijloop diode. Deze soldeer je parallel aan de motor aansluitingen. Zilveren streepje aan de plus.

janneman zei:
Dan moet ik zelf maar experimenteren 8O :? :idea:

niet experimenteren. Als de diode verkeerd om staat, gaat het goed mis.... :roll:

ik vraag me trouwens nog steeds af waar die diodes voor zijn. Ik heb wel eens gehoord dat dit bij sommige regelaars nodig is, omdat ze anders kapot gaan...

Hebben die pieken van de borstels ermee te maken misschien? (maar die zijn toch ook positief? :? )

in iedergeval de kathode ring aan de plus kant van de motor. Zo loopt er bij normaal gebruik geen stroom door de diode. Als je deze andersom zou aansluiten krijg je juist een kortsluiting. wat er dan als eerst kapot gaat(regelaar of diode) weet ik niet. maar ik zou het niet uitproberen.

michiel b zei:
janneman zei:
Dan moet ik zelf maar experimenteren 8O :? :idea:
ik vraag me trouwens nog steeds af waar die diodes voor zijn. Ik heb wel eens gehoord dat dit bij sommige regelaars nodig is, omdat ze anders kapot gaan...

Een motor en een dynamo zijn eigenlijk twee dezelfde dingen. Als je een batterij op een dynamo aansluit, gaat hij draaien (mits de batterij voldoende power heeft voor die dynamo, uiteraard) net zoals een motor, als je er zelf aan draait, stroom kan opwekken.

Stel je hebt je motor volgas staan en gooit het gas dan helemaal dicht. De regelaar pakt dit per direct op, en knijpt de stroom af. De motor zit echter een vliegwiel aan, dus die doet er langer over terug te komen naar het lagere toerental. Doordat de motor op dat moment harder draait dan dat hij op basis van de stroom die hij krijgt zou draaien, wekt de motor stroom op. Die stroom wordt teruggestuurd naar je regelaar, wat je regelaar niet gaaf vind.

Om dit te voorkomen wordt de vrijloopdiode geplaatst. Dat is in feite een verbinding tussen de - en de pluspool, die maar één kant op open kan. Op die manier komt de stroom van de regelaar 'in' de motor, maar de stroom van de motor niet 'in' de regelaar. Immers, de regelaar is een weerstand en de diode in principe niet wel iets). De meeste stroom zal de weg van de minste weerstand kiezen en dus door de diode gelijk 'terugvloeien' naar de motor.

Voor deze uitleg heb ik her en der wat bochten afgesneden, maar het basisprincipe klopt wel.

Alle dank voor uw reacties.

Ik wacht even af met het monteren van de diodes tot ik de persoon gesproken heb die mij de Ducted-Fans verkocht heeft.
Lijkt me in ieder geval beter dan de boel naar de knoppen te helpen.

Nogmaals dank :D :D

Janneman

hezik zei:
Stel je hebt je motor volgas staan en gooit het gas dan helemaal dicht. De regelaar pakt dit per direct op, en knijpt de stroom af. De motor zit echter een vliegwiel aan, dus die doet er langer over terug te komen naar het lagere toerental. Doordat de motor op dat moment harder draait dan dat hij op basis van de stroom die hij krijgt zou draaien, wekt de motor stroom op. Die stroom wordt teruggestuurd naar je regelaar, wat je regelaar niet gaaf vind.
De motor wekt idd wel spanning op, maar ook is de positieve spanning weer aan de plus kant van je motor. Dus de diode gaat niet geleiden...

bovendien zijn de fets toch altijd voorzien van ingebouwde diodes? omdat een spoel altijd na het bekrachtigen nog een "napiek" geeft van 2 a 3 keer de voedingspanning.

bovendien gaat het bij 99% van de borstelmotoren ook goed zonder diode. Dat vind ik zo vreemd...

michiel b zei:
.... De motor wekt idd wel spanning op, maar ook is de positieve spanning weer aan de plus kant van je motor. Dus de diode gaat niet geleiden...
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik heb dit ook al vaker geschreven maar toch blijft dit verhaal hardnekkig terug komen. "De diode is nodig om de opgewekte spanning kort te sluiten en zo de regelaar te beschermen." Feitelijke onzin dus!

michiel b zei:
.... bovendien zijn de fets toch altijd voorzien van ingebouwde diodes? omdat een spoel altijd na het bekrachtigen nog een "napiek" geeft van 2 a 3 keer de voedingspanning.
Er bestaan Fet's met een speciale diode ingebouwd. Het probleem is dat alle Fet's in de tegenovergestelde richting een diode zijn. Deze "diode" kan maar relatief weinig stroom verdragen en zou dus snel kapot kunnen gaan. Daarom worden er vooral bij power Fet's extra diodes (anti) parallel gezet om de Fet intern te beschremen.
Inderdaad zijn het de inductie pieken, die ook negatief doorslingeren, waarvan dat negatieve deel door deze diode weggewerkt wordt. Een shottky diode over de motor kan helpen omdat hij de diodes in de Fet's ontlast. Over het algemeen zijn die inductiepieken relatief gering en duren vooral heel kort. Daarom kunnen de diodes in de Fet's dat vrijwel altijd met gemak aan.

michiel b zei:
....bovendien gaat het bij 99% van de borstelmotoren ook goed zonder diode. Dat vind ik zo vreemd...
Precies! En bij borstelloze motoren zit er helemaal nooit een diode over de motor. :roll:

Geloof het of niet, maar wat ik schreef is waar. Die diode is om de energie uit de spoel van de motor te halen zonder dat dit door de regelaar gaat.

Google er anders eens op, dan zul je zien dat dat klopt. Het wordt zelfs zo gedoceerd op MBO/HBO en universiteiten.

Vandaar ook dat het een 'hardnekkig verhaal is'; omdat het waar is.

Zoals ik al aangaf, snijd ik her en der wat bochten af om het verhaaltje wat duidelijker te maken. Het is echter 100% zeker weten en feitelijk waar dat de vrijloopdiode bedoeld is om hoge inductiespanningen tegen te gaan, wat je zelf feitelijk ook al zegt.

Volgens mij mag je helemaal geen motorkortsluiten als hij uit zichzelf draait, dat moet dan via remweerstanden. en trouwens de spanning die hij opwekt door het draaien is positief, dus die zou nooit via de diode weggeleidt kunnen worden. Ze zitten er echt om de inductiespanning van enkele 100den volts die je opwekt als je stroomkring onderbreekt kort te sluiten, je komt ze ook bijna altijd tegen bij relais.

Mensen dit gaat mij boven m'n pet. :roll:

Ze zijn zwart met een zilver randje en er staat op SB350 GI9540. :?:

Meer weet ik niet en ik ben ook geen electro techneut.
Het enigste dat ik weet is dat je er een flinke opdonder van kan krijgen als spanning te hoog is. :onweer: :rainbow1: :puppydogeyes:

Janneman

Dat is een Schottky diode die wordt tegen storingen (i.p.v. een condensator) tussen de plus en de min geplaatst op de motor .... (zilveren randje aan de plus kant)

OK nu weten we wat meer.
Maar op de motor zit al een condesator tussen de Min en de Plus.
Is het dan wel nodig deze er ook nog tussen te plaatsen ???

Janneman

als de condensatoren "dik" genoeg zijn, zijnde schottky diodes niet noodzakelijk ...

Vroeger had je bij brommers en auto's "contactpuntjes" die samen met de bobine een vonk maakten.
Een borstelmotor schakeld spoelen in en uit. Dit geeft dus spanningspieken.

Bij een condensator blijft de spanning hangen, in het duale geval (=zelfde, maardan anders) van een spoel blijft de stroom hangen. Bij onderbreking kan dat niet, dus vliegt de spanning omhoog (oneindige weerstand, zelfde stroom, U = onendig keer "iets" = ook oneindig)
Een "oneindige" spanningspiek geeft radio storing als het z'n weg via de lucht zoekt als vonk (op z'n duits is radio "funk"), of het maakt rotzooi in de regelaar.

Door de diode kan de stroom wel blijven lopen.
Het is een skottky, omdat die heel snel zijn.

Wordt ook wel vrijloop diode genoemd. Je sluit het aan met streepje naar de plus van de voeding, zodat de diode in sper staat.
http://circuitsonline.shockmedia.nl/forum/view/9356

Back