Aansluitingen AR6200

Hallo, zou iemand mij kunnen helpen met het aansluiten van mijn helikopter,
Ik heb het volgende eropstaan :
aux 1
gear
rudd
elev
aile
thro <-- hier komt de esc
batt/bind <-- deze is al gebind

Hebben jullie anders een link voor mij met fotos erbij ( alleen de namen heb ik nix aan, want ik weet niet wat alles is )

Verder nog veiligheidstips voor ik mijn heli opstart ?

b.v.d. groeten

Ik weet niet wat voor een heli het is maar ik zou toch serieus gaan zoeken naar een club ofzo want zomaar proberen te vliegen met een heli kost je veel geld en het is gevaarlijk voor iedereen om je heen.

Als het een coaxiaal heli is dan kan je wel proberen omdat die een stuk minder gevaarlijk zijn als een 250 of een 450 heli.

Ail betekend verder rolroer en hier moet de servo ingeplugd worden die jou swashplate van links naar rechts laat schommelen.

Elev betekend hoogteroer bij een heli is dat vooruit of achteruit bewegen. Hierop komt jou servo die je swashplate naar voren en naar achteren laat bewegen.

En op Rudder komt je servo die je staart rotor laat bewegen hier zit meestal nog een gyro tussen die je staart stabiel houd.
Bij een coaxiaal heli is je rudder op een bepaalde manier gemixt met je gas zodat er een verschil in rotortoeren ontstaat en dit laat de heli dan draaien.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Groeten Yannic.

Laatst bewerkt:
Hebben jullie anders een link voor mij met fotos erbij ( alleen de namen heb ik nix aan, want ik weet niet wat alles is )

Verder nog veiligheidstips voor ik mijn heli opstart ?

Als je nou zelf eens wat foto's neerzet weten we tenminste waar het over gaat.
Of anders minstens even vertellen wat voor heli, apparatuur enz.

De beste veiligheidstip, zorg dat je weet waar je mee bezig bent en kijk een beetje uit.
De geraniums van moeder om zeep helpen is niet zo erg maar de kat van de buren onthoofden of erger is geen goede reclame voor de hobby.

Okay, Ik heb dus een servo achter de swashplate, voor de pitch lijkt mij,
1 servo links, 1 servo rechts, al kan ik niet presies zien wat ze doen,
Dan komt er nog een servo op de tail met een gyro verbonden.
Voor de zekerheid vraag ik het liever even voordat ik neerstorten ga.
De heli is een Trex 450 clone

Laatst bewerkt:

aux 1 :Swashservo linksvoor
gear :Gain van gyro
rudd :Gyro
elev :Swashservo achter
aile : Swashservo rechtsvoor
thro <-- hier komt de esc
batt/bind <-- deze is al gebind , nadat alle swashservos netjes 90 graden staan en de richtingen goed zijn is het verstandig om nog een keertje te binden.

Aux1 en aile kunnen worden omgedraaid worden, dit maakt niets uit voor de werking van de heli, dit moet je dan wel corrigeren in de zender. Verder ben ik het volledig eens met bovenstaande, zoek ergens hulp of kijk verder op zn minst de "Trex450SE filmpjes" van Finless Bob op Helifreak.com (Trex 450 SE and general build videos are here - HeliFreak , wel even registeren). Dan weet je iig hoe alles werkt,vooral de 101 filmpjes zijn erg handig.

Ok Vin, zo gaat het wel lukken denk ik.
En die filmpjes heb ik hier van het modelbouwforum gedownload trouwens, best handig.

Ok Vin, zo gaat het wel lukken denk ik.
En die filmpjes heb ik hier van het modelbouwforum gedownload trouwens, best handig.

Trek tijdens het afstellen de draden tussen de motor en regelaar er even uit (als je dat al niet gedaan hebt!).

Hallo "molen",

Wat ik nu ga zeggen, vind je mischien niet leuk, maar ik kan niet anders:
Uit jouw vragen maak ik op dat je niets, maar dan ook helemaal niets weet van modelhelikopters, en er ook bitter weinig van begrijpt.
Deze zin:
kun je dus gewoon vergeten, crashen is in jouw geval gewoon een zekerheid, die je niet voorkomt door hier wat vragen te stellen. Jouw kennisniveau is gewoon niet toereikend om de antwoorden die hier gegeven worden, op de juiste manier te interpreteren en om te zetten in succesvol helivliegen.

Ik raad je HEEL dringend aan om praktische hulp te zoeken. Wellicht kom je wat verder als je meld waar in den lande je uithangt, zodat mensen hier op het forum je in de richting van een vliegclub o.i.d. kunnen wijzen.

Wees alsjeblieft voorzichtig, want ook een heli van 450 formaat kan al heel vervelende, zo niet gevaarlijke verwondingen veroorzaken.

Ik bedoel het echt niet naar, neerbuigend of vervelend, het is gewoon het beste advies wat ik je geven kan.

Groet, Bert

Als ik het zo hoor ga je zeker neerstoren. Hulp kan je zeer zeker gebruiken zeker als je nog niet eens goed weet waar alles voor dient.

De aansluitigen moeten uiteraard goed zijn. De achterste servo (elevator) komt op de ELEV, de linker servo op AILE, de rechter servo op AUX1, de gyro op RUDD en de gain van de gyro op GEAR. Een andere combinatie is mogelijk maar dit is een prima opstelling.

Maar ga aub hulp vragen om te controleren of de afstelling van de heli en zender in orde is voor je deze ook maar probeert de lucht in te krijgen.

Ik test alles beetje bij beetje, en waneer ik er zeker van ben dat ie vliegt, gaat ie de lucht in!
Nu loop ik weer tegen een nieuw probleem aan : boggel in de main gear.
erg leuk is dat

Hey, vin zegt wat anders als burp, wie moet ik nou vertrouwen ?
maak het niet nog moeilijker a.u.b.
Ik woon trouwens in Groningen

Laatst bewerkt:

Als je de 101s van Finless had gezien en het bericht dat ik plaatste had gelezen, dan had je kunnen zien dat het allebei op hetzelfde neer komt. Aux1 en Aile mogen worden omgewisseld, dit 'corrigeer' je weer met de zender.

Dat was nou precies wat ik bedoelde: het ontbreekt je aan de basiskennis om de antwoorden hier te interpreteren. Ze zeggen allebei vrijwel het zelfde, en iemand met een zekere basiskennis had hier zonder problemen (maar met wat nadenkwerk) de juiste info uit gedestilleerd.

Waar ergens in Groningen?
Ik zit zelf in ZuidOost Friesland, maar heb ook leerlingen over de vloer van uit de regio Stadskanaal/Ter Apel.

Er zijn bij jou in de buurt plenty helivliegers die je kunnen helpen, en als je het ze vraagt, ben ik er heilig van overtuigd dat er daarvan nog zat overblijven, die dat ook daadwerkelijk willen doen. En desnoods stuur je een PB, dan kan ik kijken of ik wat voor je kan betekenen. Ik beloof niks, maar kijken kan geen kwaad.

Dat je alles beetje bij beetje test, zal je niet helpen: een heli vliegt niet beter dan de piloot die hem bestuurt: je zult dus nooit (of op zijn minst pas na heel veel schades) op het punt komen waarbij je zeker weet dat hij vliegt, maar tegen die tijd kun je wellicht al vliegen. Aangezien je hem niet de lucht in stuurt voordat je hier zeker van bent, zul je dus ook nooit leren vliegen, want daarvoor is het noodzakelijk dat je hem WEL de lucht in stuurt. Nogmaals: ZOEK HULP!!!! en dan bedoel ik iemand die je heli voor je controleert, afstelt (of er bij helpt), invliegt, en je daarna je eerste vlieglessen geeft. En als dat iemand is die je heli invliegt en vervolgens zegt "en ga nu maar in een hoekje staan oefenen" en vervolgens wegloopt, dan moet jij dat ook doen (dat weglopen bedoel ik!!!!), want zo iemand leert je niet vliegen!

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Nu loop ik weer tegen een nieuw probleem aan : boggel in de main gear.
erg leuk is dat

Tsja, dat is het nadeel van dat het tegenwoordig per sé voor zo weinig mogelijk geld moet: dan heb je dat wel eens....

Alle waar is naar zijn geld.

Groet, Bert

Ik maak me op het moment er meer druk om, dat de heli niet ineens op zn kop gaat vliegen,
dan over de kat van de buren onthoofden, of om de piloot.
Daarom heb ik gekozen om zelf te bouwen, zodat ik er zeker van kan zijn dat het aan de piloot lag, mocht ik crashen, en het geen sabotage van de helihandelaar was.
de een zn dood is de ander zn brood.
Kabeltjes loshalen handige tip trouwens!

Ik maak me op het moment er meer druk om, dat de heli niet ineens op zn kop gaat vliegen,
dan over de kat van de buren onthoofden, of om de piloot.

Maak je daar maar geen zorgen over.... Zo hoog zul je waarschijnlijk niet komen zonder hulp. Die kat, dat is echt een heel wat realistischer gevaar (tenzij je geen buren hebt, of de buren geen kat....)

Daarom heb ik gekozen om zelf te bouwen, zodat ik er zeker van kan zijn dat het aan de piloot lag, mocht ik crashen, en het geen sabotage van de helihandelaar was.
Kabeltjes loshalen handige tip trouwens!

Zelf bouwen is niet onverstandig, maar ook niet per sé verstandig. Voordeel is wel dat je inderdaad weet wie je de schuld moet geven...

Ik dol maar wat... Zonder gekheid, onderschat helivliegen niet, het is echt pittig om te leren, dat doe je beslist niet "zomaar effe". De kans dat je heli bij de eerste poging langer dan 5 seconden heel blijft schat ik niet erg groot in, ongeacht of je er nu wel of geen verstand van hebt. Als je nog niet kunt vliegen, zal je heli dat ook niet doen.

Zoek hulp, zodat het leren vliegen een succes word. Dan zul je merken dat het een ontzettend toffe en verslavende hobby is, en dat relatief schadevrij vliegen heel goed mogelijk is. Zoek je geen hulp, dan schat ik de kans dat je het spul na een maand gefrustreerd in de hoek gooit en autootjes of bootjes gaat bouwen (op zich ook heel leuk) groter dan 80%.

Maar wat je ook doet: gebruik je verstand en bezeer je niet!

Groet, Bert

Gast, op de interwebs staan tientallen succesfilmpjes van technieten (mensen die niet technisch zijn maar het wel denken te zijn). Zo'n heli is geen speelgoed maar in handen van een onervaren iemand een wapen. Je hoeft er niet voor op z'n kop te gaan vliegen om zeer ernstig letsel op te lopen of aan te brengen.

Wat je zegt raakt kant noch wal. Je bouwt hem om zeker te zijn dat het aan de piloot ligt. Wat ligt dan aan de piloot? De slechte bouw en afstelling of de besturing? Mocht er iets ernstigs gebeuren dan zul je hiervoor zeker aansprakelijk worden gesteld omdat je op geen enkele wijze professionele hulp hebt ingeroepen. Tevens zal het een flink edeuk in het imago van de wel-professionele hobbyisten opleveren en de hobby in een negatief daglicht plaatsen.

Als je dat van die kabeltjes loshalen al een goede tip vindt, dan ontbreekt het aan elke vorm van verantwoordelijkheidsgevoel. :teacher:

Een goede handelaar verkoopt je geen rotzooi want dan kom je nooit meer terug !
Met het verstand van zaken dat jij momenteel hebt had je beter een kant en klare kunnen kopen.
Wanneer jij gaat crashen (niet als want het gebeurt zeker weten) zal het zeker ook aan de piloot liggen maar de kans dat je dingen verkeerd afgesteld hebt (zonder hulp) is net zo groot.

Dus kap ermee of zoek iemand met verstand die je kan helpen.
En dan bedoel ik niet via het forum maar in levende lijve, forum is leuk behalve als je niet snap wat mensen je proberen uit te leggen.

Zo'n 450 is al groot en krachtig genoeg om je dag flink te verpesten.
En dan hoop ik nog dat het alleen jouw dag is.

Als je dit alles niet aardig vind klinken heb je misschien wel gelijk maar we proberen je iets duidelijk te maken voor je eigen veiligheid en die van anderen.
En leuk wordt het pas als je alles veilig doet ;)

Back