aansturing roeren

en minder rek...

Bedankt,
Ik zal eerdaags een testje doen voor die rek
En qua gewicht zal het toch niet veel verschil zijn!?
Anders zal ik het zelf dubbel vlechten! (0,16mm!)(het is al gevlochten!)
Het beste is misschien gewoon die 0,17mm
Groetjes,
Kees

Niet vlechten, dan krijg je extra rek (door vlechten breng je meer lengte in de draad, dan gewoon twee keer naast elkaar spannen)

Dyneema is inderdaad een productomschrijving, in vissersland is het niet als naam bekend, vliegeraars kennen allemaal de naam Dyneema. (ooit begonnen als een bijproduct van DSM)

Ik heb wat ge-experimenteerd met de Fireline 0,08mm
Op 1,5m(1500mm)bij een spanning vanaf 0,5 tot 1,0 kg rekt het 4mm.
Tot 1,5kg rekt het 6mm en tegen de 2kg was het knap! Elke keer weer!
Op de trekbank kom ik op een elastiteitsmodulus van ongeveer 0,4% niet gek, steil grafiekje,
Maar de trekkracht is sterk afhankelijk van het soort knoopje!! Geen knoop is het beste!
166_7440_33_6340

Dus beter een lusje vlechten en met CA fixeren dan zal het wel naar de 5kg gaan, heb ik niet getest!
Ik zal zien of ik die (van Frans) 0,17mm te pakken krijg om te proberen, zal allicht nog wat stugger zijn. Dus ik wil wel even aangeven dat het soort knoopje een belangerijke invloed heeft op het eindresultaat Hebben jullie daar nog ervaringen mee. Of gewoon een dubbel schuifknoopje met wat CA, klaar!
Groetjes,
Kees

Dyneema moet je ABSOLUUT niet knopen. Tenminste, niet voor een lijn met enige breeksterkte. Het best kun je met een stompe naald de draad door zichzelf terugrijgen. Is altijd weer los te maken maar als je het aantrekt zit het toch vast. De allersterkste verbinding (maar ook de zwaarste dus ik weet niet of dat hier mogelijk is) is de lijn voorzien van een huls van bijvoorbeeld dacron (gevlochten, holle lijn) en deze zigzag stikken op de naaimachine. (dus gewoon op lengte maken, tegen zichzelf aanleggen in een lus en dan vaststikken). Iets minder sterk maar wel veel eenvoudiger is een paar gewone knopen in de huls leggen.

Waarom zou je trouwens zo'n ontzettend dunne draad nemen? Qua gewicht scheelt het drie keer niks maar een dikkere Fireline heeft een stuk meer treksterkte. Die van mij is 0.18mm en breekt pas bij 7 kilo.

De rek is er overigens eenvoudig uit te halen (grotendeels) door de gewenste lengte + iets extra aan een spijker te hangen en er dan 50% van het breeksterkte-gewicht aan te hangen voor een paar dagen..

even een paar (wat onduidelijke, helaas) foto's:
worn_line_sleeves.jpg

dyneema-eye-splice2.gif

Laatst bewerkt:
Inderdaad, waar maak ik me druk om, ga gewoon een rolletje dikke (>0,17mm) halen!:rolleyes:
Ok probleem opgelost, nu nog wachten op de Aspi97 uit Andora! En nog twee D4.7tjes bij "Hangaar Modelbouw" https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/ voor dezelfde prijs als Staufenbiel, maar 4,50 eurotjes verzendkosten (ipv 9,9) Alle beetjes helpen!;)

Back