Aantal polen van een BL bepalen

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door bosreus, 12 mei 2019.

  1. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.450
    Locatie:
    Eindhoven
    Hallo,

    Van mijn regelaar kan ik het aantal polen van de motor programmeren. Nu staat bij de specificatie van de motor dit niet vermeld.
    Hoe bepaal ik het aantal polen, is dat het aantal spoeltje die er gewikkeld zijn ( niet het aantal windingen) ?
    Of zijn dat het aantal magneetjes die in de motor zitten?

    Hans
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.401
    Locatie:
    Woerden
    Het gaat hier volgens mij om de statorpolen, de polen waar de ontwikkelingen om zitten. Dit is altijd een veelvoud van 3. Voor een "normale" regelaar is dat niet zo belangrijk, meestal is het alleen nodig als de regelaar ook een "govenor" functie heeft of een uitgang waar je het toerental op kunt uitlezen.
     
  3. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    2.931
    Locatie:
    Gouda
    Polen zijn officieel en ook in dit geval de magneetpolen.
    Vaak worden de stators ook met polen aangeduid, in het Engels heten ze "stator slots".
    Brushless vermogens motoren zijn vrijwel altijd 3 fase motoren waarbij het aantal stator wikkelingen inderdaad 3 of een veelvoud van 3 is.
    Voor het bepalen van het gedrag van de regelaar is het aantal magneetpolen (altijd een even getal, je hebt immers noord en zuidpolen) van belang.
    Buitenlopers hebben meestal tussen de 8 en 14 polen (4-7 poolparen) en binnenlopers meestal 2 of 4, soms echter 6 of ook wel 8, maar dat is zeldzaam.
    Naast het govenor gedrag is vooral de timing (mede) afhankelijk van het aantal magneet polen.
     
  4. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.450
    Locatie:
    Eindhoven
    Rick en Ernst, dat govenor kan ik ook instellen, maar weet niet wat ik ermee moet.
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2019
  5. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    2.931
    Locatie:
    Gouda
    In principe vooral (alleen?) voor heli's interessant. Door de govenor blijft ondanks veranderende belasting het toerental constant, dit voor zover de regelaar motor het vermogen/toeren kan leveren.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.401
    Locatie:
    Woerden
    Voor een boot zou het ook interessant kunnen zijn als je een schroef hebt met verstelbare bladen. Het toerental van de schroef wordt dan constant gehouden onafhankelijk van de bladhoek die je instelt.
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.401
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geheel correct.... maar of dat voor electro nu zo interessant is? Dan kom je toch al in de redelijk "speciale" toepassingen, en verstelbare schroeven zijn in het modelbouw gebeuren behoorlijk dun gezaaid...

    Da's meer iets voor brandstof....

     
  8. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.453
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In China worden mooie verstelprops gebouwd. Ge├źnt op stoom en elektrisch. Wel prijzig.

    Maar in een boot zou je toe kunnen met een vliegregelaar.

    Ik ben van plan nog eens een keer een set in te bouwen in mijn DGzRS reddingskruiser. Ik zet er dan wel reductiekasten tussen. Dan kan je met piepkleine brushless toe.
    Boven schaalsnelheid, dik 2 uur vol gas... en dan toch spaarzaam liposap verstoken... heeft mijn bootje bewezen... en gemeten... gut... ook al weer 10 jaar terug...
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.408
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor goede werking van de steller (ik gebruik express het woord regelaar even niet) hoeft deze het aantal magneetpolen niet te weten.
    Voor af-/in-stellen en uitlezen van toerental door gebruiker of governor-functie moet de regelaar #magneetpolen wel weten. De regelaar telt hoeveel magneetpolen een statorpool passeren en deelt dat getal door #magneetpoolparen. Het resultaat geeft het aantal omwentelingen van een as.
    Bij een 2-polige motor passeert 1-poolpaar per omwenteling.
    Bij een 14-polige motor passeren 7-poolparen per omwenteling.

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina