Aantal rakken F5B

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 17 jul 2017.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb toch niks te doen en ik zit nu al een jaar te denken over het volgende.

    In F5B werd in mijn tijd (tm 2014) zo'n 44-46 rakken gevlogen.
    Op het moment zit het vaak boven de 50.
    Als ik dan in de uitslagen kijk en zie hoeveel energie er verbruikt is dan ligt dat gelijk aan vroeger.
    Iets is dus efficienter.

    Nu zat ik te denken ,en ik post het juist hier omdat er hier geen duitsers meelezen:

    Heeft iemand al geprobeerd om 8-rakkers te vliegen?
    Volgens mij zit het hoogste verbruik bij het opstarten van de motor, de eerste seconde.
    Als het model eenmaal op gang is dan zakt het verbruik aanzienlijk.
    Dus het verschil tussen 6 en 8 rakken is denk ik minimaal, ook omdat je invliegsnelheid hoger is bij een 8 rakker en in tijd zal het 0,2 seconde zijn om een meter of 20 hoger te komen.

    Stel, je zou het volgende aanhouden, en ik doe speciaal een 4-rakker voor een 8-rakker omdat bij een 4-rakker je uitvliegsnelheid hoger is dan bij een 6-er.

    stijger 1 4-rakker 4
    stijger 2 8-rakker 12
    stijger 3 4-rakker 16
    stijger 4 6-rakker 22
    stijger 5 4-rakker 26
    stijger 6 8-rakker 34
    stijger 7 4-rakker 38
    stijger 8 8-rakker 46
    stijger 9 4-rakker 50
    stijger 10 4-rakker 54

    Na 9 stijgers zou je dus al op 50 zitten en dan kan je naar gelang de overgebleven tijd de resterende rakken vliegen of je kiest ervoor om energie over te houden voor de thermiektaak.
    Stijger 4 zou je ook kunnen vervangen voor een 8 maar ik hou wat reserve.

    Misschien denken jullie dat ik gek ben, en dat denk ik af en toe zelf ook, maar misschien is het het proberen waard, helemaal nu Gerben alweer de europese titel behaald heeft.

    Het is maar een idee vanachter de geraniums..

    GJ
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    En snelle 4 rakker is 15 seconden, dat is net onder de 4-sec per rak
    Een snelle 6-rakker is 25 seconden, dat is net boven de 4sec per rak

    Nu moet ik eerlijk zeggen dat er in de 4en verder nauwelijks ruimte zit, onder de 15sec komt nauwelijks voor.
    6-rakkers van 23.5-23.8 daarintegen nog wel eens. En incidenteel een 22ér bij heel snel weer.

    Maar gemiddeld is een 4-rakker per rak sneller dan een 6-rakker. Vandaar dat er ook zoveel mogelijk 4-rakkers gevlogen worden, en 6-rakkers alleen als het nodig is.
    Een 8-rakker zal per rak nog langzamer zijn. Het model wordt door de motor tot hoge snelheden versneld, als je een 8-rakker doet, is het grootste deel van die snelheid in de laatste rakken weg.
    Bij een goedgevlogen 6-rakker vlieg je de rakken relatief steeds wat steiler naar beneden, om maar snelheid te houden. Bij een 8-rakker wordt dat wel werg lastig.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Is de extra tijd die een 6 rakker kost niet de stijgvlucht?
    Daarom had ik zoiets van, als een meter of 20 meer (om de daalhoek aan te kunnen houden zoals in een 6 rakker) nou 0,2 seconden kost dan zou een 8 rakker "voordeliger" zijn.
    Ik heb geen idee hoeveel snelheid de modellen tegenwoordig vasthouden, maar als ze gewoon lekker doorglijden dan zou je onderin dezelfde snelheid moeten hebben als een 6-rakker.

    Was maar even een ideetje vanaf de bank.

    GJ
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    In een 4-rakker heb ik max zo´n 85mtr, in een 6-rakker 160-170mtr. Voor een 8-rakker zul je heel ruim boven de 200mtr moeten gaan.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh, das hoger dan vroeger.
    Toen was een 6-er ongeveer 120 meter.
    Voordeel van >200 meter hoog is dat ze het model niet meer zien dus krijg je steeds reflights.
     
  6. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Dingen veranderen inclusief vlieg stijl maar ik heb jaren terug al geprobeerd enkel 6 rakkers te vliegen en daarmee minder dan 10 stijg vluchten. Het resultaat was dat mijn 6 rakkers beter werden (veel oefening) maar het was toch langzamer. Dat komt omdat alle snelheid / hoogte (energie) die je in elk rak en bocht verliest het model enkel minder over heeft voor de resterende rakken van die set. Ook al bespaar je de inefficiënt van het motor starten, snelheid maken / tijd buiten het parkoer, je verliest ook een top up van de snelheid en hoogte.

    Zo als Gerben al aangeeft. Een 8 zal langzamer zijn per rak dan een 6 en die zijn vaak langzamer dan een 4. Het verschil is klein bij de goede piloten maar alles telt op.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben al 1,5 jaar niet meer op een F5B wedstrijd geweest dus ik heb geen idee hoe hard het nu gaat en hoe de modellen zich gedragen maar ik gewoon even te denken of het efficienter kan.
    En als de ontwikkeling doorgaat zullen er alleen 6-ers gevlogen moeten worden, als ik de uitslagen zie dan is er de afgelopen 2 jaar zo'n sprong gemaakt.
    En als je toch niks meer te verliezen hebt dan kan je natuurlijk tijdens een wedstrijd even experimenteren.
    Het is nu alleen nog dat kloteveld van Wolf in Burgkunstadt en de afsluiter in Bad B.

    GJ
     
  8. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Uitproberen is altijd beter op een trainings dag. Ik hoop naar Bad B te kunnen gaan.

    Kijk eens naar de gemiddelde rakken tijdens het WK. Dan valt die sprong wel mee.
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Al in 2006 vlogen ze 48, 49 rakken. En als de rakken niet helemaal perfect stonden zelfs 53, lees dit verslagje van Wolf maar eens:
    http://www.wolf-fickenscher.com/38601.html

    Het aantal rakken is sterk weers- en locatie-afhankelijk. Een lage luchtdruk en liefst wat hogere luchtvochtigheid maakt snel weer. Op 350mtr, met een luchtdruk van 950mBar (Meggenhofen) kunnen meer rakken gevlogen worden dan in NL. Het weer spelt ook een grote rol, kijk maar eens naar de resultaten in Gommersheim. De ene ronde vloog ik 48-49, een volgende 45-46 en dat zonder (grote) fouten.
    In de laatste ronde was het interessant, je zag het beter wordende weer in de resultaten. Ik vloog 49, 10minuten later Heiko 50, 10 minuten later Thomas 51. Terwijl we normaliter zon beetje evenveel rakken vliegen.
     

Deel Deze Pagina