@ Kolibri:
Sinds kort heb ik deze
ankerlier van Krick in m'n Norderney zitten.
Is niet goedkoop, ziet er wat 'blikkerig'uit, maar doet het prima!
(Ankerwinde groB, bestnr 65302)
Ik heb het principe nu door, en zelfs zonder heftig metaalbewerkingsgereedschap kan je zo'n ding zelf maken. Iets wat ik de volgende keer ook ga doen! Het principe is simpel.
In de trommel zit een losse as. Deze is verbonden met het onderste tandwiel. Aan de andere zijde van de trommel zit een rubber schijfje, wat door een drukveer tegen de trommel gedrukt wordt.
Dat rubber schijfje zorgt voor de verbinding tussen as en trommel.
Het tandwiel grijpt in het motortandwiel. De motor (een Bühler met ernstige vertraging) is scharnierend opgehangen.
Als de servo in 'middenpositie' staat, grijpen de tandwielen in elkaar. Motor staat stil, anker kan niet vallen door de vertraging van de motor.
Staat de servo in de stand 'up', (dat is een fractie verder dan neutraal) wordt er (door het boutje en moertje op de servoschijf) ook een microswitch ingedrukt, die de motor activeert.
Staat de servo 'down' wordt de motor door de servo weggedrukt, grijpen de tandwielen niet meer in elkaar, en valt het anker. Door de servo tijdens het vallen in de middenstand te zetten, grijpen de tandwielen weer in elkaar en blijft het anker 'hangen'.
Het vallen gaat natuurgetrouw met een boel geraas, het ophalen heel mooi langzaam. Mocht er 'een kink in de kabel zitten' fungeert het rubberschijfje als slipkoppeling. De motor draait dan door, maar de trommel niet. Da's het mooie aan dit systeem. De enige modificatie die ik er aan heb gedaan is de 'scherpe kanten'van het alu huis bekleed met ABS buis, in de lengte doorgesneden, zodat de ketting daar glad en vlot overheen kan lopen.
Wil je meer bijzonderheden, stuur maar een PB.