ABN AMRO in Volvo Ocean Race

Yamaha WOR 60 (Tamiya)
Seawind (Kyosho)

Beetje mooi spuiten, zeilen zelf decoreren...

KLAAR!
En zeilen als de brandweer meneertje....

En Roel, niet te vergeten de Libera Ocean van Graupner.

Aldus meneer Graupner zelf :
Code:
Product information 
LIBERA OCEAN is based on one of the large sailing yachts which chased relentlessly across the oceans in the last Whitbread Round the World Races - a pitiless environment for crew and equipment alike. These maxi-yachts are designed exclusively for the Whitbread and are about 25 m long.

Echter heb ik bij verslagen van voorgaande zeilraces wel waanzinnige type's gezien die niet te koop zijn. Dat lijkt me helemaal top om zoiets te maken.
Ik kan echter niet zo vreselijk veel bruikbare en technische informatie vinden. Wel wat algemeens, maar geen echte specificaties ofzo.

Marco.

wimg zei:
Misschen iets voor Halmar?
Zal ik eerst de andere projecten eens afmaken? F15, mono1 boot (eigen ontwerp), redder (knrm)……enz. :lol:
Verder wel een leuk idee… :roll:

Groeten Halmar

Van de ABN-site:
===
ABN AMRO has announced that it will participate in the Volvo Ocean Race 2005, a truly global sponsorship.

The Volvo Ocean Race (VOR) is the Formula One of boat racing. It's a nail-biting, adrenaline-filled adventure, requiring courage, stamina and endurance from all participants as they pass through some of the toughest sailing territories in the world.

ABN AMRO will enter a boat and crew into the race. This boat will be a specially designed 70-foot racing yacht (Volvo Open 70), adapted to the needs of the team.
===
Dit is dus een 70 footer en niet een 60 footer!

Wim

Idd, de Volvo Ocean Race rules zijn veranderd, en de boten zijn nu maximaal 70 ft lang. Ook op gebied van rompvorm zullen de boten verschillen van de 60 voeters waar de laatste Whitbread/Volvo ocean races mee gevaren zijn.

Ergo, een compleet nieuw model dus. Waarvan nog weinig data bekend is, althans, publieke data.

Team Heiner en de ABN slaan de handen ineen om een campagne op te zetten. Rompvormen etc worden al getest.

Als er meer campagnes bekend zijn, zullen er wel weer vergelijkingen getrokken worden in bladen als Seahorse of Yachts & Yachting (en met een beetje geluk de "Zeilen". Van die tekeningen is met enige moeite een goed gelijkend model te maken.

Skiff,

Jij leest die bladen dus.
Wellicht is het interessant om te melden wanneer er iets in staat zodat een van ons er zijn tanden in kan zetten.

Wim

Hoi,

Ik heb wel een tekening van de boten van vorige race met een spantenplan erbij, zal ik wel weer ff opzoeken.

Florian

Die bewuste bladen lees ik niet meer, kostte redelijk veel geld, terwijl ik niet actief meer zeil. Veel informatie bereikt me echter via Internet, via vrienden en via klanten, waar je nog wel eens wat ziet/hoort.

Maar op den duur zal je zien dat er lijnenplannen vrij komen, of in ieder geval lijnenplannen gemaakt door mensen die de boten van redelijk dichtbij hebben gezien. Maar dit zal nog even duren, men zit nu in een ontwikkelingsfase, waarbij elk informatielek ongewenst is. Pas vlak voor de wedstrijden zijn de definitieve rompvormen bekend, en worden dan ook vaak aan het publiek getoond (bij de America's Cup maken ze daar zelfs een compleet mediaspectakel van: The unveiling...)

Vanaf die tijd zal je wat meer te zien krijgen aan lijnenplannen. Dus geduld is een schone zaak...

ik denk dat je pas na de start wat te zien krijgt van het lijnen plan enzo. ze zijn daar heel strict in. ik heb verhalen gehoord van de assa abloy dat bij de bouw dingen werden afgeschermd omdat de pers langskwam en ze mochten niet kijken. dus ik denk dat het lijnenplan nu nog niet te verkrijgen is.

hoi,,

ik ben een whitbread 60 (bekend van de volvo ocean race) aan het bouwen.

ik heb een foto uit vergroot op de muur en zo ben ik aan de gang gegaan
ik heb het orgineel en de mal voor de romp helemaal af.
deze is 150 cm lang...

kortom om je antwoord te geven...

het is mogelijk :D :D :D

als je geintreseerd ben kan je mij mailen: sniels101@hotmail.com

Hoi,

Ik heb dus de tekening met spantenplan etc. (geen zeilplan) van 3 verschillende boten, ook de assa abloy. van een plan zijn meerdere boten gemaakt die onderling heel iets verschillen dus precies klopt het ook niet altijd maar ik denk precies genoeg voor een model.

Florian

De Assa Abloy en andere zijn 60 voeters, bekend van de Volvo Ocean Race vanaf eind jaren 80 (naar ik meen) tot de afgelopen editie.

Deze nieuwe editie, waar de ABN AMRO aan meedoet met Roy Heiner, heeft echter een nieuw scheepstype van 70 voet, 10 voet langer dus.

Bovendien zijn er meer dingen toegestaan, ondermeer om het voor de bemanning wat aangenamer te maken. (zwenkkiel en dat soort zaken).

De lijnenplannen waarover bovenstaande 2 posters het hebben, zijn dus GEEN 70 voeters, maar 60 voeters.

Als je de lijnenplannen van de 70 voeters hebt ben je:

-ofwel de ontwerper
-ofwel de bouwer
-ofwel de tester/ontwikkelaar (sleeptank, constructie)
-ofwel een goede hacker.... :twisted:

In de bovenste 3 gevallen weet ik wel zeker dat je contractbreuk pleegt als je de plannen nu al openbaar maakt. In het 4e geval......

Ik heb de ABN in aanbouw gezien, en deze wijkt toch behoorlijk af van de 60 voeters, naar mijn mening.

Wil je een lijnenplan van een 70 voeter, dan is de makkelijkste manier nog even wachten, en het blad "Seahorse" in de gaten houden, die publiceren nog wel eens een lijnenplan, alhoewel vaak op "postzegelformaat" maar voor een modelboot zeker goed bruikbaar. Kan je echt niet wachten, dan kan je eventueel een 60 voeter oprekken en wat verbreden.

Als iemand een 70 voeter wil gaan bouwen, en dezelfde schaal aan zou houden als een poster hierboven voor de 60 voeter (1,5 meter) dan zou je op 1,75 meter uitkomen. Is nog steeds acceptabel. En je kan fatsoenlijk tegen elkaar zeilen.

Hoi,

Ik heb idd de tek. van de 60 voeters

afb6547.jpg

Florian

Back