De Assa Abloy en andere zijn 60 voeters, bekend van de Volvo Ocean Race vanaf eind jaren 80 (naar ik meen) tot de afgelopen editie.
Deze nieuwe editie, waar de ABN AMRO aan meedoet met Roy Heiner, heeft echter een nieuw scheepstype van 70 voet, 10 voet langer dus.
Bovendien zijn er meer dingen toegestaan, ondermeer om het voor de bemanning wat aangenamer te maken. (zwenkkiel en dat soort zaken).
De lijnenplannen waarover bovenstaande 2 posters het hebben, zijn dus GEEN 70 voeters, maar 60 voeters.
Als je de lijnenplannen van de 70 voeters hebt ben je:
-ofwel de ontwerper
-ofwel de bouwer
-ofwel de tester/ontwikkelaar (sleeptank, constructie)
-ofwel een goede hacker.... :twisted:
In de bovenste 3 gevallen weet ik wel zeker dat je contractbreuk pleegt als je de plannen nu al openbaar maakt. In het 4e geval......
Ik heb de ABN in aanbouw gezien, en deze wijkt toch behoorlijk af van de 60 voeters, naar mijn mening.
Wil je een lijnenplan van een 70 voeter, dan is de makkelijkste manier nog even wachten, en het blad "Seahorse" in de gaten houden, die publiceren nog wel eens een lijnenplan, alhoewel vaak op "postzegelformaat" maar voor een modelboot zeker goed bruikbaar. Kan je echt niet wachten, dan kan je eventueel een 60 voeter oprekken en wat verbreden.
Als iemand een 70 voeter wil gaan bouwen, en dezelfde schaal aan zou houden als een poster hierboven voor de 60 voeter (1,5 meter) dan zou je op 1,75 meter uitkomen. Is nog steeds acceptabel. En je kan fatsoenlijk tegen elkaar zeilen.