ABS Mooi buigen.

hallo,

Voor het model waar ik op het moment mee bezig ben moet ik een gehele verschansing over de kop trekken.
Het betrefd hier even de Smit lloyd 56,

Maar hoe krijg je ABS op een zo mooi mogenlijk manier gebogen.
Ik had het al geprobeerd om de rondingen van de romp over te trekken op hout en naarmaten van spijkertjes en dergelijke... op zijn vorm te houden maar ik ben daar niet helemaal weg van het lukte niet mooi.

Dus graag enkelen tips van jullie?

Armando

Laatst bewerkt:
Verschansing maken

Hallo Armando.

Soms lukt het niet om een verschansing uit 1 stuk plaat te maken en moet je het uit diverse delen gaan maken.
Het lukt vaak ook niet om de verschansing uit een rechte strook te buigen.

Maar als je een stevig stuk papier om de boeg van je model heen plaatst en je schuift daarme tot je de gewenste hoek van je verschansing hebt bereikt, dan plak je het met plakband vast op je romp en teken je aan de binnenzijde het papier af langs je dek rand.

Als je dan het papier weer los maakt en weer plat hebt liggen, blijk je een benaanvorm getekend te hebben.
Op deze lijn teken je de gewenste hoogte van je verschansing een paar mm ruimer dan nodig. Als je het goed hebt gedaan kun je dit nu op het materiaal plakken en op de lijnen uitzagen.
Bovenstaande moet je misschien 3 keer doen, 1x voor het neusje en L & R voor de rest van je verschansing.
Succes ;)
mvg Paul

Hoi armando,

Ik had ergens gelezen dat je er vaseline op deet en dan verwarmd en buigt in de goede vorm maar of dat ook kon bij abs weet ik niet zeker maar het kon wel bij polyestereen.

tim

Armando:
Ik had een zelfde probleem met de brugverschansing van de Happy Hunter.
Inderdaad met dun karton een uitslag gemaakt en die op dun ABS overgetrokken. Aan alle kanten een centimeter extra ruimte overgehouden. (Omdat ik, ondanks het gebruik van een tang, m'n jatten niet wil branden aan de hete stoom.)
Dat stuk ABS in een pan met kokend water gedoopt en METEEN op de juiste plaats aangebracht. Na drie mislukte pogingen geslaagd. Daarna de overstekende randen verwijderen.

Een tussenvorm zou kunnen zijn: de verschansing in delen in heet water vormen en vervolgens met dik ABS (overlappend) de juiste dikte erop of er in aanbrengen.

@ Roel.

Zoals je ziet op de foto is het wel een gehele strook van zeg 33 cm. Zo`n lange pan heb ik hier helaas niet leggen:rolleyes: En dat gene van Paul om de verschansing uit meerdere delen te maken dat zou ook een optie zijn. Maar wat jij en Paul zeggen met een mal te maken van Karton dat ga ik zeker wel toepassen. Alleen om de hele ronding er mooi en gelijk over te trekken, ga ik denk gewoon de vormgeving van "Boeingankers" gebruiken.

Gewoon gestapelde planken op de juiste ronding zagen en daarna de correcte gradenhoek erin schuren.

En dan als dat eenmaal achter de rug is. Het geheel klaarstoomen en dan deromheen geleiden.

Armando

Bij mijn pt-15 moest er een strook om de punt van de neus gebogen worden. Dit heb ik eerst opgewarmd door een stuk schuurpapier (wel de achterkant gebruiken he) eromheen te vouwen en dan het ABS op te wrijven. Het wordt dan door de wrijving hartstikke warm en toen was het zo te buigen. Gebruik wel de achterkant van het schuurpapier, anders blijft er niets meer van je abs over! ;), en gebruik desnoods tuinhandschoenen, want anders brandt je door het papier heen je vingers.

Ik zou heel dun abs gebruiken en dan eerst één laag in positie lijmen. Als deze laag goed in vom zit een nieuwe erover, enz.... tot je de gewenste dikte hebt.
Ik kan me vergissen, maar zo moeilijk ziet de vorm er niet uit. Anders misschien toch polystyreen gebruiken?
In mijn bouwverslag zie je dat met styreen bijna alle vormen te maken zijn. verslag-eurokotter-2 vanaf #22

gr. Kees

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Armando,

Gewoon verwarmen met de Fohn van moeders een verfbrander is net ff te heet. of je moet hem verweg houden. Wat je kan doen is een plankje met daar op de vorm van de boeg met wat spijkertjes en dan in vorm fohnen en daarna koud laten worden als het goed is blijft de vorm er dan in.

Succes ermee.

gr. Gert.

@ kees,

Klopt de vorm is inderdaad ook niet zo moeilijk... Alleen het is net telkens dat stukje waar of dat het op mislukt. Dat vind ik ook gewoon zonde, ik verwacht niet dat het in 1 keer goed gaat. Maar om telkens van de moeilijkste manier uit te gaan is ook wel zonden.

En wat dat betrefd der zitten nog zat dingen in het schip. (of in de aankomende schepen) waar de ene toepassing net wat makkelijker is dan de ander...

Bedankt heren.

Mag het binnenkort gelukt zijn. Dan plaats ik zeker een foto

Zo te zien genoeg tips weer voor mij om even verder te komen.

Laatst bewerkt:
@ kees,

Klopt de vorm is inderdaad ook niet zo moeilijk... Alleen het is net telkens dat stukje waar of dat het op mislukt. Dat vind ik ook gewoon zonde, ik verwacht niet dat het in 1 keer goed gaat. Maar om telkens van de moeilijkste manier uit te gaan is ook wel zonden.

En wat dat betrefd der zitten nog zat dingen in het schip. (of in de aankomende schepen) waar de ene toepassing net wat makkelijker is dan de ander...

Bedankt heren.

Mag het binnenkort gelukt zijn. Dan plaats ik zeker een foto

Zo te zien genoeg tips weer voor mij om even verder te kopen.

Zo te zien genoeg tips weer voor mij om even verder te kopen??

Hallo,
Gewoon een ruime boomerang van abs knippen niet te smal dus kan rustig 10cm doen.Je zal zien als je hem buigt op de boeg dat hij meteen de vorm aanneemt.
Lekker dun abs nemen en dan gewoon opbouwen laag voor laag.Spantjes maken van L. profiel en je zal zien dat het werkt

Back