Absolute beginner bouwt quadcopter

Laatst bewerkt:
Ik zie wel eens van die rubberen dempers voor het monteren van het controllerboard, in hoeverre is dat echt nodig?

Morgen zal ik wat foto's posten van m'n gemonteerde frame, het vordert al aardig.

Ik neem trouwens aan dat bij een quadcopter de draairichting van de props niet echt uitmaakt (uiteraard moeten de tegenover elkaar staande motoren dezelfde draairichting hebben). Ik heb nl. zowel een hobbyking als een kk multicopter 5.5 board en in de beschrijvingen staan de draairichtingen in de quad + configuratie precies omgedraaid.

Hier wat foto's van de voortgang tot nu toe.

1. Ik wil hem gaan vliegen in de X configuratie, vandaar de twee kleuren props.

quad1.jpg

2. Moet nog wel even bedenken wat voor 'landingsgestel' ik er onder wil hebben en hoe ik de lipo netjes ga bevestigen.

quad2.jpg

3. Tie-wraps om de boel netjes vast te zetten.

quad3.jpg

4. Het flyduino frame, bevalt prima.

quad4.jpg

5. Ik zit te twijfelen of ik nog van die rubberen afstandshoudertjes moet gebruiken i.v.m. de trillingen; iemand nog suggesties?

quad5.jpg

6. De onderkant, nog meer tie-wraps.

quad6.jpg

7. Draden...

quad7.jpg

8. Nog meer draden en trie-wraps...

quad8.jpg

Ik ben ondertussen ook uit m'n landing gear, ik zag toevallig dat ze op de flyduino website nu ook zo'n ding verkopen, het wordt dus deze:

Landegestell-fuer-Quad.jpg

Ik wil in X mode gaan vliegen maar zit even te twijfelen over hoe ik dit ga doen; flashen naar een X mode firmware of het gebruik van de standard + mode firmware in combinatie met delta mix op de Tx.

Bij de echte X mode moet ik het controller board 45 graden CW draaien en daarvoor moet ik een beetje prutsen met die center plate. Bij de + mode kan ik het controller boardje laten zitten zoals het nu zit maar dan vraag ik me af of ik de batterij dan al wel zo moet plaatsen zodat de boel in X mode goed gebalanceerd is (je leest vaak dat je de quad eerst in + mode moet invliegen/inregelen en dan pas de delta mix aan moet zetten).

Iemand een idee?

Je zal altijd de pijl van het board in vliegrichting moeten hebben.;)

Je gyro,s kunnen anders nooit goed werken .
Neem ook aan de een deltamix geen voordeel brengt .

Je gaat iets extra mixen in je zender wat al gemixt word op het board.:D

De X software er op zetten is volgens mij het zinvolste.

Mvg Johan

Je zal altijd de pijl van het board in vliegrichting moeten hebben.;)

Je gyro,s kunnen anders nooit goed werken .
Neem ook aan de een deltamix geen voordeel brengt .

Je gaat iets extra mixen in je zender wat al gemixt word op het board.:D

De X software er op zetten is volgens mij het zinvolste.

Mvg Johan

Het schijnt toch wel te kunnen hoor:

How do I fly in X mode on a KKquadrocopter?

Ik heb het draadje op rcgroups ook omhoog geschopt, misschien dat daar iemand precies kan uitleggen hoe het nu werkt:

How to turn your + mode quad into X - RC Groups

X mode software of delta mix in je zender maakt helemaal geen verschil. Ik heb met beide gevlogen en je merkt er niks van. X mode is eigenlijk alleen maar een andere manier van aansturen. Het stabiliseren wat het boardje doet heeft hier niks mee te maken. X mode software mixt gewoon de kanalen voor je. Als je op je zender delta mix aan kan zetten gewoon doen en lekker in x mode vliegen.

Ik heb toch maar besloten om het controller board in de X stand te zetten. Het flyduino frame heeft daar zo geen standaard gaatjes voor in de center plate dus ik moest wat anders verzinnen. Nu komt het goed uit dat mijn broertje industrieel ontwerper is en de beschikking heeft over een 3D printer :cool:. Even uitgelegd wat ik wilde; printje 45 graden gedraaid en een extra plek voor de ontvanger. Hieronder het resultaat (nogmaals bedankt Jorrit! :D).

9. Hij had er zelfs aan gedacht om een kleine verhoging/spacer toe te voegen zodat de soldeerpunten aan de onderkant van de print niet tegen het plaatje aankomen:

quad9.jpg

10. Extra plekje voor de Orange ontvanger zodat die mooi symmetrisch geplaatst kan worden:

quad10.jpg

11. Top view:

quad11.jpg

Mooie oplossing!
Dat 3d printen gaan we de komende jaren nog zoveel lol van beleven, dat wordt echt groot.

..ben ff m'n nieuwe schoenen aan het uitprinten :)

Back