Ik heb voor een nachtvliegprojectje twee LEDstrips aangeschaft, een blauwe en een rode. Bij het aansluiten op een 3s lipo deed de blauwe het direct, maar de rode wilde geen licht geven. Na eigen onderzoek, heen en weer sturen naar/van de leverancier, problemen met een stekkerverbinding die leek te passen maar toch geen goed contact maakte, blijkt nu het volgende: de rode strip doet het alléén als de + en - aansluitingen verwisseld worden! De leverancier heeft dat ook bevestigd en de aansluitstekker overeenkomstig gemodificeerd. Ik heb ter controle de voeding met twee meetpennen direct op de blanke rondjes van de koperstrips aangesloten. De leverancier wijdt het aan een verkeerd bedrukte strip, maar ik kan dat moeilijk geloven. Op de foto is te zien dat de blauwe LEDstrip (boven) en de rode (onder) exact gelijk zijn, zowel wat de opdruk betreft alswel de printbanen (te zien aan het reliëf). Ook de smd-LEDs zijn in dezelfde oriëntatie gemonteerd, met het afgeschuinde kantje linksonder.
Nogmaals: de bovenste strip (de blauwe) geeft licht als ik de voeding aansluit zoals met + en - aangegeven, de onderste (de rode) doet het alléén als ik de + draad op het - rondje en de - draad op het + rondje aansluit.
Kan iemand verklaren hoe dit mogelijk is?
Max.
Nogmaals: de bovenste strip (de blauwe) geeft licht als ik de voeding aansluit zoals met + en - aangegeven, de onderste (de rode) doet het alléén als ik de + draad op het - rondje en de - draad op het + rondje aansluit.
Kan iemand verklaren hoe dit mogelijk is?
Max.
Laatst bewerkt door een moderator: