AC-3X stabilisatie systeem

Gewoon even op de 'Home' site kijken van het videootje is toch niet zo moeilijk.

Willkommen bei Eheli-Tuning

Is (weer) een tegenhanger van de V-Stabi, die sinds Mikado hem als V-Bar verkoopt een hype is geworden. Wel lekker klein en licht uitgevoerd deze versie, prijs is ook al wat interresanter.

Op de video zie je Christian Samuellis, lange duitser die altijd herkenbaar is aan zijn hoofddeksel, vliegen.
Christian vliegt al zeer lang met de E-heli's van Eheli-tunning, bij de 2de 3D Masters nam hij al deel met een Acrobat SE.
Hij heeft ook contacten (gehadt?) met het Mikado Team in de tijd dat de V-stabi daar verder werdt ontwikkeld.

Rick

Hij heeft ook contacten (gehadt?) met het Mikado Team in de tijd dat de V-stabi daar verder werdt ontwikkeld.

Tijdens de oefeningen op donderdag van 3Dmasters vorig jaar had hij de Acrobat Shark met de Mikado Vstabi, waar hij erg indrukwekkend mee vloog vanaf al 1300 rpm op kop.

CSM heeft ook zo'n systeem, 1 module waarop je dan 3 gyro's aan kunt sluiten. Prijstechnisch iets minder interresant dan de bovenstaande systemen en je moet 4 boxjes af regelen.
Op de Amerikaanse Fora kom je ook verschillende andere systemen tegen, meeste nog in ontwikkeling.

De Gyrobot heeft wel wat extra opties zo te zien, met de modi voor beginners (om een coaxial heli te evenaren). Daarmee zal het wel helemaal lastig zijn als je met zo'n apparaat in je heli een F3C wedstrijd wil gaan vliegen. Bij F3C is alleen een 1-assige gyro (voor de staart) toegestaan.

Rick

'k snap het even niet meer.
Het was toch de truc om een onstabiel platform (wat een heli is) te beheersen.
Nu nog een gps systeem er bij en je hoeft helemaal niets meer te doen.
Spannende hobby dat heli vliegen.

Ben

Het voordeel wat ik in deze systemen zie is dat het effectieve vermogen behoorlijk toeneemt door een combinatie van gewichtsbesparing en minder draaiweerstand omdat de flybar vervalt, en de vrijheid om alle parameters vrij in te stellen.

'k snap het even niet meer.
Het was toch de truc om een onstabiel platform (wat een heli is) te beheersen.
Nu nog een gps systeem er bij en je hoeft helemaal niets meer te doen.
Spannende hobby dat heli vliegen.

Ben

Dat is een groot misverstand Ben,

De heli wordt er niet stabieler van en dient gewoon door zijn baasje gestuurd te worden.

Het is gewoon een elektronische Fly-bar. Niks meer.

Staat voornamelijk voor 3d bedoeld... ik ben benieuwd hoe goed deze bruikbaar is om bv een 5 blads schaal kop lekker te laten vliegen.

Leuk apparaatje ter grootte van een 1 euro muntstuk voor slechts 495 euro , ik geloof dat ik mijn flybarretjes nog maar effe blijf gebruiken.

Enkele vragen over "helistabilisatietechnologie"

Een fly-bar dient dus om een heli stabiel te houden, net als het dure spulletje in dit topic.

Ma, kan er eens iemand uitleggen:

- hoe een fly-bar een modelheli stabiel houdt?
- waarom 3-, 4-, 5-bladskoppen de naam hebben onstabiel te zijn en waarom ze daar dan geen flybar opzetten?
- waarom echte heli's geen flybar hebben?

'k Weet, dit draadje gaat hier wel niet over flybartechnologie , maar onrechtstreeks houdt het er toch verband mee om een beetje inzicht te krijgen in de werking van elektronische stabillisatiesystemen...

Hopelijk komt er heel wat uitleg...

Heligroeten,

Nick

- hoe een fly-bar een modelheli stabiel houdt?
Het houd het niet echt stabiel, maar stabieler dan zonder. De flybar zorgt ervoor dat de stuursignalen van je servo vertraagd worden.

- waarom 3-, 4-, 5-bladskoppen de naam hebben onstabiel te zijn en waarom ze daar dan geen flybar opzetten?
Eigelijk hetzelfde als antwoord 1, je stuursignalen zijn directer op je bladen.

- waarom echte heli's geen flybar hebben?
Dat hebben ze wel, maar niet allemaal.
Je hebt het Bellsysteem, en het Hillersysteem. Ik ben geen expert maar het Bellsysteem was zonder paddles en het Hillersysteem met. Ze hebben niet echte paddles maar meer gewichten om het stabiel te houden.

Laatst bewerkt:
Ik kan je alleen zeggen waarom ik denk dat dit zo is.
Echt technisch onderbouwen kan ik het niet.

Bekijk het zo:
Feit: hoe lichter de paddel, des te agresiever de heli.
(kun je ook beinvloeden met gewichten)
Ergo: geen paddel = heeeeel agressief.
Een paddel werkt dus vertragend op stuur input.
Het zal wel iets gyroscopisch zijn.
Maar omdat op de paddel zelf niet stuurt zoals de bladen werken ze niet mee aan de stuurbeweging en werken ook nog stabiliserend.

Waarom geen paddles bij 3-4-5 bladen?
Hoe dan? dan zou je ook een 3-punt paddel moeten hebben.

Ik denk dat ze in het echt dit minder nodig hebben vanwege de hogere massa van de bladen. Het gewicht daarvan zal misschien al genoeg gyroscopisch effect geven.
EN ze hebben vaker meer dan 2 bladen waardoor het paddelverhaal weer moeilijk wordt.

Dat is mijn logica in ieder geval.

Laatst bewerkt:
Ik mis in dat verhaal de term 'cardanische ophanging' van de hulpstuurrotor, en dat is nu juist de essentie. De stuurrotor kan daardoor in dezelfde stand blijven staan, terwijl de heli eronder een andere positie inneemt. De stuurrotor is de referentie voor de heli. Door de stangetjes aan de hoofdrotorbladen te koppelen, wordt de beweging tegengewerkt.

Back