Acad 2009LT vraagje Z=0

• Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
S

SCRT Pilot

Guest
Hoi,

Ik heb een Acad tekening gevonden en heb een probleem dat ik vaak geen intersections kan selecteren, of een fillet kan maken zonder dat ik eerst de eindpunten op elkaar moet leggen na trimmen van de lijnen. Ik ben er nu achter dat dit komt omdat niet iedere lijn op Z=0 ligt maar op bijv. z=-0.08.

Is er een commando dat ik alles kan selecteren en de z coördinaat nul kan maken?

Alvast bedankt,

Leo

acad 2000 lt

Hoi rcbuggy

Ik ken dit probleem vanuit m'n vak als ex. cad-cam engineer.
Het command wat je kan gebruiken is "move" ,je weet al dat de lijnen niet op z 0 liggen waarschijnlijk, heb je de lijn geselecteerd en het commando "list" geactieveerd zodat je de gegevens krijgt van dit lijnellement, noteer waar welke waarde deze lager of hoger ligt.

1 selecteer het lijnstuk(ken)
2 activeer het commando "move".

(Je weet dat een lijn een X,Y,Z, coördinaten heeft wat je moet doen bij "move" is stap 3)

3 vul als volgd in: @X0,Y0,Z-0.08 b.v. waarde die het lijn stuk fout ligt let op of het lijn stuk een + (naar boven) - naar beneden gezien vanuit het x,y vlak let op dat je het appestaartje niet vergeet anders verplaats je het lijnstuk naar het nulpunt van tekening,
mocht dit toch gebeuren dan even op de undo toets.

Hopelijk heb je genoeg aan de info mochten er vragen c.q. problemen zijn laat het even weten.
Misschien is het mogelijk dat je de tekening maild zodat ik je verder kan helpen.

sucses

Groetjes JF

Ik bovenstaande antwoord moet je dan ieder lijntje appart naar Z=0 verschuiven? Uit de orginele vraag heb ik begrepen dat de persoon alles wil selecteren en in 1 commando alles op Z=0 wil krijgen.

Ik weet niet meer hoe het noemt maar ik heb ooit een lisp-programmatje voor acad gehad die alles naar Z=0 bracht ongeacht de Z coord die een element had. Op internet moet dit wel ergens terug te vinden zijn denk ik.

Bedankt voor de reacties, ik wil inderdaad alles selecteren en tegelijk naar z=0 brengen. Het zijn zoveel lijnen en ik weet ook niet of alles op dezelfde z coördinaat ligt.

JF,

Ik kan geen mail adres vinden, als je dat wilt PB'en dan mail ik de tekening.

Je zou ook het commando 'flatten' eens kunnen proberen. Hier kan je de tekening wel mee verkloten. Alles selecteren en in je properties kijken. Hier zullen de z-coordinaten (begin & eind) op "Varies" staan. Vul hier bij beide 0 in en walla!
Succes

Hoi Jeroen,

Dit werkt, alleen moet ik wel polylines en gewone lijnen apart selecteren omdat ik anders de properties niet allemaal te zien krijg.

Tijdrovend werkje maar wel een werkende oplossing, ik zal de onderdelen corrigeren op het moment dat ik ze ga aanpassen/uitwerken, dan is het niet zo erg om te doen.

Heren bedankt voor de reacties.

mvg

Leo

Er staat boven in je properties een pull-down menu. Daar kun je alle verschillende lijntypes, block en polylines apart selecteren zonder er in je tekening naar te moeten zoeken (makkelijk om het kaf van het koren te scheiden).
Het hele zwikkie in een keer selecteren en in het pull down de lijnen uitkiezen, deze op nul zetten in de z. Daarne de rest op diezelfde manier op het nulpunt uitlijnen.
Dit zou ook moeten werken met de polylines en blocken. Anders zal een harde 'explode' en daarna bovenstaand grapje uithalen ook uitkomst bieden. :D
Succes weer...

Laatst bewerkt:
Hoi Leo,

Graag gedaan... Binnenkort wel een bouwverslag posten hoor! Ik ben benieuwd wat je allemaal aan het sjouwen bent. Succes in ieder geval.

Groeten, Jeroen

Hoi Jeroen,

Het wordt een volgende winter project maar ik teken graag in mijn vrije uren. Voor de zomer staat het behalen van mijn brevet centraal. Ben nu lid van een club waar ik me goed voel dus dat mag het probleem niet zijn.

Ik ben een bush plane aan het tekenen waaronder dus tundra wielen kunnen komen maar ook (op hetzelfde toestel) floats. Was bezig met de seamaster maar kwam tusendoor een filmpje op YouTube tegen over bush pilots. Heb dxf bestanden gevonden van het toestel uit depron met een span van ca. 125cm welke ik opgeschaald heb naar 170cm, nu wil ik de vleugels deelbaar hebben, het hor. stabilo afneembaar. De aandrijving gaat elektrisch worden omdat ik in de toekomst problemen vrees voor de brandstofmotoren en ik niet zo'n held ben in het afstellen van die dingen.

Ik heb ook wat andere toestellen getekend die ik nog een keer wil maken uit depron maar dat zal waarschijnlijk volgend jaar worden.

Als je wilt mail ik de dwg naar je, misschien ook een leuk volgend project voor jezelf? Ik las dat je op zoek bent naar een volgend bouwproject.

De bush plane wordt overigens van plex en balsa.

mvg

Leo

Laatst bewerkt door een moderator:
Back