Accu alarm ...

Hallo , heb een Sanwa M11X zender.
De accu bestaat uit 6 AA cellen van 1.2 , en 2000 mah.
Dus ik laad deze met een ultra trio plus 14 van Graupner.

Als mijn lader alarm geeft dat de accu vol is geladen , geeft die soms 7.5 volt aan , soms 8.1 volt aan.
Heeft iemand een idee hoe dit kan ?
En is dit slecht voor de accu ?

Volgend probleem is dat er 7.2 word aangeraden in de manual van de zender.
Maar op 6.8 geeft die een alarm dat de de accu onder de 6.8 volt zit en dat je de zender opnieuw moet bijladen.
Dus de tijd dat ik mijn zender gebruik is echt heel weinig.
Snap er niks van.

grtz , Kevin

6 cellen. de opgeladen spanning hoort rond de 1.4v per cel te liggen.

6x1.4 = 8.4v je lader stopt zelfs wat vroeg.

wel zal de spanning reddelijk snel teruglopen naar de 7.2v

het alarm op 6.8 volt is wel erg snel dan weer.

0.9v is leeg voor een accu. dat is 5.4v totaal.

mogelijk kun je ergens het alarm instellen. 6.1v is een veilige marge.

6 cellen. de opgeladen spanning hoort rond de 1.4v per cel te liggen...
Kortstondig zelfs 1.5volt/cel, in totaal 9volt.

Mocht je de NiMH FAQ nog niet gezien hebben, leerzaam
http://www.modelbouwforum.nl/forums/[faq]-accus-en-laadtechnieken/
-> De Nikkel-Metaalhydride accu.

Tip: zender- en accu-cellen gewoon langzaamladen met 0,1C, 200mA in jouw geval. Gewoon geen enkel risico nemen met zulke belangrijke accu's. Corrien/Jan kan je wel wat leuke :( foto's laten zien van zenders die sneuvelden door fouten bij snel/delta laden.

Mocht je toch bij snelladen willen blijven, dan toch eerst nog een paar keer langzaam laden om de nieuwe cellen te formeren. Het kan zijn dat de acculader nu wat 'ruis' piekjes in de spanning detecteert en daardoor te vroeg afslaat.

Laatst bewerkt:
Je gebruikt AA cellen. Waarschijnlijk Ni-Mh. Met welke stroomsterkte laadt je de cellen?

AA cellen vinden snelladen, en zeker snelladen met hoge stroomsterkten, niet zo fijn en kunnen in kwaliteit snel achteruit gaan.

Zijn de accu's gesoldeerd of heb je de cellen los in de zender zitten?

Heb je dan al eens de tijd gestopt hoe lang je er mee zenden kan van vol geladen naar de alarm van de zender.

Mvg Johan

Als ze geladen zijn tot 8.1 kan ik 30 min zenden , dan krijg ik het alarm op 6.7 volt.
Ik heb ze iedere keer geladen op 1A , ik gebruik lossen cellen.

Ben ze nu aan het laden op 0.2A.
Ik hoop dat het hiermee opgelost is.De bedoeling is op volgend jaar deel te nemen aan clubwedstrijden en een heat kan toch een 30 tot 45 min duren.
Ik hoop dat ik ze nog al nie heb kapot geladen :-)
Bedankt alvast voor de snelle en vele reacties.

Heb ze nu op 0.2A geladen , van 6.7 tot 8.1 V duurde 22 min.
En opnieuw krijg ik rond de 15 min alarm.

Waarschijnlijk kan je lader door een beveiligingcirquit in de zender, de accu niet "lezen" en dat is juist wat automatische laders doen.

Dus beter met een simpel ladertje laden met 200 mah.

Je laadt met 0,2 Ampere ofwel 200 mA. Op zich is dat goed, maarrrrr.

Als de accu leeg is moet het laden 10 tot 14 uur duren. Je laadt immers met 1/10 C.

Daarnaast hebben veel lader een veiligheidsvoorziening die het laden na een bepaalde tijd onderbreekt. Ook al is de accu nog lang niet vol. Of jouw lader die voorziening heeft, kan ik niet zeggen.

Voor het laden van een zenderaccu is een hele simpele langzaamlader het meest geschikt.

Waarschijnlijk kan je lader door een beveiligingcirquit in de zender, de accu niet "lezen" en dat is juist wat automatische laders doen.

Dus beter met een simpel ladertje laden met 200 mah.

Ik laad de cellen uit de zender.

Ivm die veiligheid , dus als het alarm gaat dat de accu's vol zouden zijn , kan ik ze best laten laden op ze vol te krijgen ?

De safetimer staat op 180 min , dus dat deze nu op 22 min alarm geeft staat daar los van denk k .

grtz

Als je lader een ontlaadfuncie heeft, ontlaadt de cellen en laadt ze daarna opnieuw. Mocht er niet zo tussen de 1500 en 2000 mAh worden geladen, dan zijn de cellen defect.

Met de safetytimer op 180 minuten, zijn lege cellen na die tijd nog niet voor 1/4 deel geladen.

Bij dit deze lage stromen kan de lader geen delta-peak detecteren. Wel kunnen er spanningsveraderingen optreden, die door de lader als delta-peak worden gezien, door slechte verbindingen tussen de cellen, b.v. door het gebruik van een batterijhouder met contactveerjes of connectoren die geen goed contact maken.

Laatst bewerkt:
Indien mogelijk maak dan één vast pakket van die losse cellen. Beter nog koop een vast pakket van de juiste capaciteit.
Losse cellen zullen ALTIJD problemen geven, is het niet vroeger dan wel later. De stroomvoorziening van een modelbesturingszender is uitermate belangrijk. Daarom kan ik ook niet begrijpen dat veel fabrikanten tot op de dag van vandaag nog houders voor losse cellen gebruiken. Zelfs voor ontvanger accu's wordt dit nog steeds gedaan. :evil:

Met betrekking tot het laden zijn al heel veel steekhoudende antwoorden gegeven. In het STUKJE dat Ron al aangeeft kan je ook nog het één en ander lezen.

Eerst en vooral bedankt voor jullie reply's.
Ik had al eens eerder zitten kijken voor een pack van 7.2 en een 2200 mah.
Maar stel me dan de vraag , nu heb ik eigelijk hetzelfde , alleen 2000 mah ipv 2200.
Nu is de zendtijd ongeveer 30 min.
Gaat het dan echt zoveel meer zijn als het een vast pack is of 200 mah meer heb ?
De AA cellen die ik nu gebruik zijn nieuw , heb ze alleen nu iedere keer terug geladen op te kijken hoelang de zendtijd is.
Ga volgend jaar wedstrijden meerijden (1/8 onroad) met deze zender.
Dus moest ik in de finale geraken zou het kunnen zijn dat ik 45 min tot een uur moet rijden.
En ik kom juist toe voor een halve finalen van 30 min.
Heb de resolutie van mijn display al super laag gezet om accu te sparen.

even een edit : het zijn losse cellen Bertus

Laatst bewerkt:
Soldeer ze dan eerst even Kev ik denk dat je problemen dan opgelost zijn.
Over losse cellen is hier op het forum veel te vinden, maar weinig goeds.
Het is vragen om ellende.

Back