Accu capaciteit bij laden groter dan bij ontladen; normaal?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Rob, 15 sep 2002.

  1. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Zutphen
    Ik gebruik een Infinity 2 lader :D op stand charge/discharge (auto);
    Accu: Sanyo NiCad 350 mAh (inmiddels zo'n 30x gebruikt);

    De geladen capaciteit is aanzienlijk meer dan de ontladen capaciteit (vb 480 versus 330 mAh), is dit normaal :( ?

    Graag advies, Rob.
     
  2. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.770
    Locatie:
    Almere
    Ja.

    Als er maar UIT komt wat op de accu staat.
     
  3. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.946
    Locatie:
    Zutphen
    Het verschil is omzetting in warmte zeker? Er komt dus net iets minder uit dan er op staat 330 ipv 350 mAh, dat is dus redelijk neem ik aan.

    Weer wat wijzer, bedankt Rob.
     
  4. Guest

    Guest Guest

    330 is een goede waarde bij de Sanyo 350-ers. Vroeger stond er 270 op het etiket. Tot ze er achter kwamen dat iedereen er meer uit kreeg. sindsdien heten ze 350'ers...

    Als je erg langzaam ontlaadt kun je die 350 er ook uitkrijgen maar dan kun je er je model niet mee aandrijven; alleen een klein lampje laten branden o.i.d...
     
  5. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    verdikkeme alweer er uitgegooid :evil: . Die gast was ik dus.... :?
     
  6. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.770
    Locatie:
    Almere
    Zeg moderator, jij kunt er toch voor zorgen dat in de door jouw gemodereerde delen het gast account niet werkt?
    Dit is in andere delen wel het geval, behalve hier...
     
  7. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Nee; dit is een instelling die Robert moet doen... In LB kun je trouwens ook als gast posten
     
  8. Harold

    Harold The First Aviators

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.209
    Locatie:
    Almere
    Opgegeven capaciteit is meestal voor 1uurs ontlading (1C ontlading). Soms zit hier ook een "marketing" factor bij die het een beetje naar boven afrond.
    Bij hogere stroom iets lagere capaciteit.

    Er bestaat zoiets als laad rendement. Niet alles word in chemische energie omgezet.
    Bij langzaam laden moet je ook 14 uur laden met 1/10 van de capaciteit. Dat is dus 1.4 keer van wat er uit komt.
    Met snelladen is dat getal afhankelijk van de accu soms soms anders.

    1.4 keer 350 = 490. Toevallig???
     
  9. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.770
    Locatie:
    Almere
    Effe aanhakebn nav koeling tread..
    Die 1.4 factor..
    Zou het ook gunstiger zijn voor het laden om wel of niet te koelen? Ik kan mij voorstellen dat warm worden dit proces verhinderd of omgekeerd juist helpt?

    Help, wie kan hier wat zinnigs over roepen?
     
  10. Harold

    Harold The First Aviators

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.209
    Locatie:
    Almere
    Voor het laden afkoelen is beter.
     
  11. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.770
    Locatie:
    Almere
    En tijdens?
     
  12. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Niek,

    De warmte ontstaat aan de electroden en wordt aan de buitenkant van de cel afgevoerd. Een te koude cel laad/ontlaad niet lekker omdat bij lage temperaturen chemische reacties langzamer plaatsvinden. Voor een optimaal effect mag de "celinhoud" ook weer niet te wrm worden want dan ontstaat teveel gasvorming(zowel waterstofgas als damp). Dit geeft belletjes op de lectroden die niet geleiden en daardoor een hogere inwendige weerstand geven. Dit is de enige reden waarom we accucellen beneden een bepaalde kritische temperatuur willen houden. Belangrijk is hierbij de temperatuur rond de electroden. Kiezen we een te hoge laadstroom dan kan warmte niet snel genoeg worden afgevoerd naar de buitenkant van de cel. Verlagen we de omgevingstemperatuur sterk dan kunnen we wellicht wat sneller laden (pakket op ijs of zo).

    De vraag is of je daarmee het laadproces niet erg kritisch maakt (te hard koelen = slecht resultaat, te weinig is kapot pakket) en de voordelen (snel vol) opwegen tegen de nadelen.
     

Deel Deze Pagina