Accu capaciteitmeter inbouwen in boot

• Topicstarter Topicstarter Killermiets
  • Startdatum Startdatum
K

Killermiets

Guest
Beste modelbouwers,

Ik heb een voerboot van Attack the dropper(Ultimate) maar wil een accu capaciteitmeter inbouwen.

Nu komt het leukste gedeelte :) ik heb helemaal geen ervaring met modelbouwen etc dus ben echt een leek!, ben namelijk een karper visser maar vind dit wel erg interresant om te gaan doen.

Er zit in de boot een 12v accu in van 7ah.

Zou iemand me tips kunnen geven of kort uit te leggen hoe ik dit zou moeten aanpakken?

(ik moet nog een Accu capaciteitmeter aanschaffen)

Met vriendelijke groet,

Mitchell MM

Beste modelbouwers,

Ik heb een voerboot van Attack the dropper(Ultimate) maar wil een accu capaciteitmeter inbouwen.

Nu komt het leukste gedeelte :) ik heb helemaal geen ervaring met modelbouwen etc dus ben echt een leek!, ben namelijk een karper visser maar vind dit wel erg interresant om te gaan doen.

Er zit in de boot een 12v accu in van 7ah.

Zou iemand me tips kunnen geven of kort uit te leggen hoe ik dit zou moeten aanpakken?

(ik moet nog een Accu capaciteitmeter aanschaffen)

Met vriendelijke groet,

Mitchell MM
Je hebt alleen een voltagemeter nodig (digitaal) met in achtneming van de volgende zaken:
(Laad) Karakteristieken van een Lood accu
De nominale spanning van een loodaccu is ca 2 volt.
Ondergrensspanning
Dit is de laagste spanning tot welke een lood accu ontladen mag worden. Deze bedraagt 1.75 volt per cel (10.8 volt per 12-volt accu).
Wanneer de ondergrensspanning bereikt is mag er slechts met minimale belasting nog even gebruik van gemaakt worden om schade te voorkomen.
Gasspanning
Dit is de spanning waarboven gasontwikkeling merkbaar wordt. Deze bedraagt per cel 2.35 - 2.4 volt (14.2 volt voor een 12-volt accu).
De sponningsregelaar van generatoren en geregelde acculaders moet zo worden afgesteld dat deze niet wordt overscheden.
Bronspanning (EMK), of ook rustspanning
Dit is de spanning gemeten aan de vrije polen van een accu welke voor minimaal 1 uur noch lading heeft opgenomen noch heeft afgegeven.
De vuistregel is dat deze .84 volt hoger is dan de dichtheid van het electrolyt. Voor een goed geladen accu derhalve: 1.28 + .84 = 2.12 volt per cel (12.7 volt voor een 12-volt accu). Bij een half geladen accu: 1.2+.84 = 2.04 volt (12.24 volt voor een 12-volt accu).

Meet in rust en je weet de status.

abco

Laat nu bij een loodaccu de capaciteit afhankelijk zijn van de ontlaadstroom.
Daarom staat er altijd 10h of 20h achter de capaciteit. Dit is de tijd waarmee de accu ontladen wordt waarbij de opgegeven capaciteit geld. Omdat de stromen van een boot groter zijn dan 700mA, zal de accu al bij 4Ah leeg kunnen zijn. Dus de spanning meten is de beste optie. Ik meen dat Conrad van die LED balkjes hebt die je op spanning kan instellen. Zo heb je tenminste een aanwijzing die nog enigszins klopt.

Bij een loodaccu kan je de klemspanning gebruiken om een enigszins betrouwbare aanduiding van de ladingstoestand van de accu te krijgen. Het is slechts een aanduiding en niet vreselijk nauwkeurig! Maar Mitchell voor jouw toepassing is het goed genoeg.
Je kan bijvoorbeeld DIT apparaatje ervoor gebruiken. Dit geeft doormiddel van de accuspanning aan hoever de accu leeg is, dus niet wat de nog resterende capaciteit is! Denk goed aan wat StefanF schreef. De stroom waarmee je de accu ontlaad is van grote invloed op de beschikbare accu capaciteit.

Succes.

Laatst bewerkt:
Stefan,

De belasting in de voerboot zal min of meer constant zijn. Het gaat niet zozeer om een exacte waarde, alswel om de waarde wanneer hij moet stoppen met varen om niet te hoeven zwemmen.
Door ervaring kan Mitchell behoorlijk nauwkeurig inschatten hoeveel capaciteit er nog beschikbaar is aan de hand van een dergelijke meter.
Nadeel van een voltmeter is dat de spanning varieert afhankelijk van de belasting. Ga je na 10 minuten rust meten, of direct nadat de motor is uitgezet, geeft verschillende waarden.

Groet,
Gerben

Back