accu ervaring

half juist...
ga je met brushless rijden op een NIMH accupack smelt gewoon de stekker(zoals DVR123 al schreef) ook met goudcontacten.
hier zou ik HI-AMP (T-stekkers) stekkers adviseren.

Welke motor of welke accu maakt niks uit, het gaat om de stroom die er door gaat.

vaak smelten de stekker door slecht contact in de stekker, hij gaat dan vonken wat in warmte word omgezet.

voor elke maat stekker en merk heb je richtlijnen hoeveel ampere (stroom) ze kunnen hebben bij hoeveel volt (spanning)

mvg Hans
 
Ze zijn allebei van hetzelfde merk, dus het enige verschil tussen de 2 batterijen is dat de eerste 5000 mAh capaciteit heeft en de 2de 4350 mAh. Met de eerste zal je dus een iets langere rijtijd hebben.

Verder raad ik geen enkele van beide batterijen aan ; ik zou gewoon een accu van een bekend merk kopen. (Vapextech, Nosram, Intellect etc...)


Vapextech ben ik niet zo mee eens.
ben eens gaan kijken, want deze kende ik nog niet, maar ben hevig geschrokken.
het ergste vind ik nog wat ze op hun site hebben staan bij de lipo's. (verder heb ik ook niet goed gekeken)


VapexTech Li-Po batterij 35C-7,4V 5000mAh


Oplaadbare Li-Po accu 7,4V 5000mAh
- 5200mAh, 2 cellen (7.4V), 3-pin balancer connector
- 35C (175A) continu, 44C (39.6A) piek
- Afmetingen:?
- Gewicht: ?g
- 80mm Siliconensnoer voor hoge temperaturen

7,4V € 109,- per stuk incl. BTW en verzendkosten
Bestellen

5000%2035c.jpg


VapexTech Li-Po batterij 25C-7,4V 5200mAh




Oplaadbare Li-Po accu 7,4V 5200mAh
- 5200mAh, 2 cellen (7.4V), 3-pin balancer connector

- 25C (130A) continu, 44C (39.6A) piek
- Afmetingen:?
- Gewicht: ?g
- 80mm Siliconensnoer voor hoge temperaturen​



een continu stroom die veel hoger is als de piek stroom??????
maarja, iedereen kan zien dat ze alleen bij continu stroom de juiste berekening hebben toegepast.
ook vind ik het verbazend om te zien dat ze geen idee hebben hoe groot en hoe zwaar de accu is (en toch wel een foto).
voor de oplettende lezer... vreemd dat de 5000mAh accu ook opeens een aanduiding 5200mAh mee krijgt.
en dan zijn er nog de 80mm siliconensnoeren voor hoge temperaturen???????? wat bedoellen ze daar nou mee???
diameter 80mm?...erg dik. lengte 80mm? is dit verlengt (voor hogere-) of verkort (voor lagere temperaturen).
volgens mij is het nog altijd hoe korter en dikker de snoeren hoe lager de temperatuur......en dat is wat wij eigenlijk willen.

okee een typ foutje kan, maar dit lijkt nergens op.

dit doet mij ernstig vermoeden dat hun prioriteiten ergens anders liggen als RC-accu's, en dit dus ook niet serieus nemen.
 
Laatst bewerkt:
Welke motor of welke accu maakt niks uit, het gaat om de stroom die er door gaat.

vaak smelten de stekker door slecht contact in de stekker, hij gaat dan vonken wat in warmte word omgezet.

voor elke maat stekker en merk heb je richtlijnen hoeveel ampere (stroom) ze kunnen hebben bij hoeveel volt (spanning)

mvg Hans



de soort accu maakt vaak inderdaad niet uit (maar hij heeft aangegeven met NIMH te rijden).
de ene accu kan meer leveren als de ander.
maar om op een lipo Racepack (met de potentie ruim de 100A te passeren) een tamiya stekker te monteren lijkt mij zo wie zo een slecht plan

bij mij is de tamiya stekker (op eem NIMH) gesmolten door te lage contactdruk, dit komt door het ontwerp van de stekker.
hierdoor een te grote overgangsweerstand en door de hoge stroom heet geworden (geen vonk aan te pas gekomen).
maar zoals je al schreef maximum stroom waarschijnlijk wel overschreden.

motor maakt wel degelijk uit.
minder turns betekend doorgaans hogere stroom (en je geeft zelf ook al aan dat er aan de stekker een limiet zit)
brushless motoren gaan daarin nog iets verder.
 
dus in het kort.

de stroom cq vermogen bepaalt welke stekker geschikt is
te dun is fik en te dik is veel ruimte weg haha.
 
klopt, voor de setup die jij aangegeven hebt voldoet de tamiya stekker wel.
mocht je in de toekomst een andere setup (bijvoorbeeld brushless of lipo) gaan rijden zul je mogelijk op zoek moeten gaan naar een andere stekker.

ik gebruik de HI-AMP T-stekkers, deze kunnen makkelijk hoge vermogens aan en zijn kleiner dan de tamiya stekkers
 
klopt, voor de setup die jij aangegeven hebt voldoet de tamiya stekker wel.
mocht je in de toekomst een andere setup (bijvoorbeeld brushless of lipo) gaan rijden zul je mogelijk op zoek moeten gaan naar een andere stekker.

ik gebruik de HI-AMP T-stekkers, deze kunnen makkelijk hoge vermogens aan en zijn kleiner dan de tamiya stekkers

okej bedank alemaal ik wil in het vervolg traxxas rustler vxl dus brusless
zijn de standaard traxxas stekkes ook goed voor brushless
 
klopt, voor de setup die jij aangegeven hebt voldoet de tamiya stekker wel.
mocht je in de toekomst een andere setup (bijvoorbeeld brushless of lipo) gaan rijden zul je mogelijk op zoek moeten gaan naar een andere stekker.

ik gebruik de HI-AMP T-stekkers, deze kunnen makkelijk hoge vermogens aan en zijn kleiner dan de tamiya stekkers
Ik rijdt brusless en heb corally lipo 4000mah stickpacks en gaat gewoon goed met tamiya stekkers.
 
Het gaad goed tot op een dag...

Toen ik een jaartje geleden de RC-modelbouw hernomen heb (overkoop van een stoppende amateur: een Kyosho 1/10 auto en 3 motorzwevers + zender/ontvangers/servo's/accu's/laders) kende ik alleen maar de Tamyia stekkers (van horen).

Alle modellen waren uitgerust met 4mm goudstekkers maar enorm slecht gesoldeerd (meer 'geplakt') door de vorige eigenaar.

Toen een 25-tal male en female Tamiya goudstekkers gaan kopen in de lokale MBshop en alle stekkers vervangen door (gekrimpte, een Tamiya stekker soldeer je niet!) Tamiya stekkers.

Al bij het krimpen en opbouwen zie je al door de constructie dat dit puur lowcost en onbetrouwbare stekkers zijn: een stukje gerold blik als pin en twee minuscule uitsteeksels ter vergrendeling van de pin in de plastieken behuizing!

Toen inderdaad na een paar accuwisselingen in de auto de Tamyia stekker er gewoon uitsmolt tijdens het rijden (simpele Ultimate ST met 21T 540 motortje), en op de motorzwevers regelmatig een pin uit zijn vergrendeling schoot (!) bij het aansluiten van de Tamiya stekkers ben ik finaal overgestapt op 3.5 en 4mm banaan goudstekkers.
De 25 paren Tamiya goudstekkers (gebruikte èn nieuwe) heb ik uit woede allen in de vuilbak gegooid.

Neem één raad van mij aan: Tamiya stekkers zijn bruikbaar voor speelgoed, niet voor RC modellen.
 
In de Corally lipo's zitten gesoldeerde goudcontacten echter wel in een tamiya stekker en ze werken probleemloos met een 13,5 T Brushless Corally Combo. Tot op heden geen gekke dingen meegemaakt, als het echt zo slecht was had Corally deze dingen er echt niet aan gemonteerd. Ook worden de accu's niet als doetjes gebruikt en moeten ze iedere keer dat ze op het circuit rijden vol aan de bak.
 
als het echt zo slecht was had Corally deze dingen er echt niet aan gemonteerd.
Tamiya levert/monteert ze ook standaard, het is niet daarom dat het goede connectoren zijn.
Afgezien van het feit dat deze stekkers géén hoge stroomsterktes verdragen is de fysieke afwerking om van te huilen.

In de RC-wereld heb je betrouwbare stekkers nodig, ook na 10-100-1000 keer de accu verwisselen.

Een Tamiya stekker is bruikbaar in gevallen waar het een eenmalige verbinding betreft (of zeer occasioneel versteken).
Ik vergelijk ze met de alomgekende 4-pin Molex stekkers in computers: Zolang je eraf blijft zullen ze wel goed werken...
 
als het echt zo slecht was had Corally deze dingen er echt niet aan gemonteerd

Dat doen ze alleen maar omdat het als beginnerssetjes wordt gezien. Dan doen ze er standaard Tamiya stekkers op omdat je dan lekker je oude Stickpacks ook kan gebruiken met Tamiya stekkers. Heeft niets te maken met dat ze goed zijn. LRP gebruikt ze ook op hun AI Brushless serie.

Kijk naar alle regelaars die bij wedstrijden gebruikt worden. Komen allemaal zonder connectoren. Kijk ook is op het circuit bij de wedstrijdrijders je zal bij hun echt zelden iemand met Tamiya stekkers vinden omdat ze goed zijn. Als je gaat rondvragen zal iedereen ze zelfs afraden omdat ze gewoon slecht zijn en niet veel kunnen hebben.

Neem goede goudcontacten en je hebt nog kans ook dat je sneller bent omdat er meer spanning naar je regelaar gaat en niet verloren gaat in de Tamiya contacten.

Ik gebruik ze eigenwijs ook in mijn M-03M tijdens de M-Auto cup maar die contacten werden al warm bij 5A laden. Dat waren ook de goudvarianten van de Tamiya connector. Dat zegt al veel over de kwaliteit want bij zulke stromen moet een goede connector echt niet warm worden.
 
Ik heb de 5000MaH versie en die was ook in de aanbieding (34,95) Maar, ik kan aardig lang crossen met me MT. Daarvoor had ik een standaard accu erbij (bij een andere wagen) die was maar 1200MaH NiCd. Ja het verschil zit erin.

Maar, het laden gaat ook prima (heb een normale lader voor NiMh) Snelladen is niet aanbevolen (wordt alleen maar slechter met de cellen) Ik wis dat ook niet (wel die andere accu die 1200 is is toch oud en die laad ik wel me een snellader)

Maar, ik ga de volgende maand nog 1 bestellen (is nu 39,95) maar dat mag de prijs niet overvallen. Ik zag wel in een RC winkel met 3300 MaH voor die prijs.

Nou, je weet wat ik ga kiezen.

Succes verders.
 
Back
Top