Accu gelijktijdig laden en ontladen?

Ik vraag me af of het kwaad kan om een 12Volt accu(Pb) te laden(BantamBC6) terwijl er een lader op dezelfde accu is aangesloten(Hyperion Duo) die, bijv. lipo's, aan het laden is?

het is niet beter voor de levensduur.

maar tsja autos doen het ook dus? zal geen kwaad kunnen mits je lader maar afgeschermt is ertegen..

waartegen moet de lader dan afgeschermt zijn?

*Het gaat er mij dus om dat het niet slecht is voor de lader die de 12V accu laadt.

Als je een lader hebt die meer stroom levert dan dat je andere lader verbruikt kan 't geen kwaad.
Dus NIET de accu laden met 2 ampere en er 5 ampere uithalen.

Als een lader aan een loodaccu is aangesloten kan het laadproces zorgen voor variaties in de klemspanning van de loodaccu. Bij voorbeeld als het laden periodiek wordt onderbroken als de ladingstoestand van de op de acculader aangesloten (Li-Po)accu wordt gemeten.

Een tweede op de loodaccu aangesloten lader kan de fluctuaties van de voedingsspanning heel vervelend vinden en daardoor minder betrouwbaar gaan werken.

Het hangt van je lader af. Wij hebben op het veld 500Ah aan loodaccu's staan die continu met 6A geladen worden (nou ja, als ze neit vol zijn) en tegelijkertijd gewoon gebruikt worden. Gaat prima, ook met stromen boven de 6A.

Probeer dat niet met elke lader, maar er zijn er die het dus wel kunnen.

Overigens klopt het idee ook niet hoor.. het hangt dus van de techniek van de lader af, maar als je lader 6A levert en je trekt 10A, trek je 6A uit de lader en 4A uit de accu.

Het gaat hier dus om de Bantam BC6; 5A(50W). Aan de andere kant komt de hyperion duo met of 2x 2200mAh of een combi van 2500- en 2200mAh.
Ik zou het eventueel kunnen omdraaien(hyperion is 2x 10A) maar ik houd het gewoon simpel; lipo's laden en om de zoveel tijd even de loodaccu opladen.
In ieder geval bedankt voor de info ;-)

pc voeding(ATX)

Afgelopen nacht een pc voeding 'omgeturned' tot een geschikte voeding voor acculaders. Dus het gebruiken van loodaccu's is thuis niet meer nodig;)
Met dank aan het topic: ombouwen pc voedingen

Laatst bewerkt door een moderator:
Back