accu (GP 3300) lang weg leggen wat er mee te doen ??

  • Topicstarter Topicstarter Herman te H.
  • Startdatum Startdatum
H

Herman te H.

Guest
zoals de titel al zegt. normaal worden mijn accu;s iedere week wel zown 5/8 keer gebruikt maar door het slechte weer is dat minder eigenlijk gewoon niet. wat moet ik nu doen met de pakketten.

want ik wil niet dat als het weer weer goed is ik met slechte/kapotte packs zit :wink:

zal waarschijnlijk heel simper zijn maar ik kan het niet vinden
 
ik zelf bewaar mijn accu's als ze leeg zijn in de vriezer.

en wel hierom:

je ionen schieten met een X snelheid door je accu's heen, worden de accu's heter gaan de ionen nog sneller bewegen tot dat ze zich kapot slaan door de snelheid
hoe kouder je accu hoe langzamer de ionene gaan bewegen en hoe meer vermogen je accu kan opnemen

als ze vol zijn dan bewaar ik ze gewoon in mijn koffer.

Groet Robo
 
ja maar wat is beter voor mijn cellen de gp 3300 want ik begrijp dat ik die niet leeg mag laten lopen :roll:

en even wat anders ik heb een ontlaad tray van integy dit is tray die maakt gebruik van fietslampjes 1 per cel. je draait een soort schroef tegen de cel aan waardoor je de cel echt per stuk leeg haald. als ik dit doe moet ik de cel dan volledig leeg laten lopen toe het lampje uit is of hem er eerder van af halen ??
 
bijna goed robo, :wink:

Het is zo dat als je accu's warm worden de electronen in je cellen sneller gaan bewegen, dit zorgt voor een heel hoge weerstand binnen je cellen. Als je dan je accu's in de vriezer bewaard gaan de electronen veel langzamer bewegen, hierdoor word de weerstand binnen je cellen sterk verlaagd. Dit zorgt weer voor een langere levenstijd van je accu's.

Grtz
 
zegt meneer die VWO doet.. en groentjuh is ;) (geintje derk)

maar het zorgt niet alleen voor een langere levens tijd ook voor een lagere inwendige spanning en dus een langere rijdtijd (meer mah's)

let wel even op dat je vriezer niet te veel ijs bevat, dit gaat op je accu's slaan en kan kortsluiting veroorzaken.

je goud kontakten kunnen er gewoon tegen, tot nu toe heb ik nog geen corrosie oid op mijn accu pakketen gevonden

Groet Robo

ps: 1000ste bericht :D
 
Herman te H. zei:
en even wat anders ik heb een ontlaad tray van integy dit is tray die maakt gebruik van fietslampjes 1 per cel. je draait een soort schroef tegen de cel aan waardoor je de cel echt per stuk leeg haald. als ik dit doe moet ik de cel dan volledig leeg laten lopen toe het lampje uit is of hem er eerder van af halen ??

kan je er dan niet een plastich zakje doen en deze dan leeg zuigen weet je in iedergeval zeker dat hij dus geen contact gaat maken met ijs
 
en even wat anders ik heb een ontlaad tray van integy dit is tray die maakt gebruik van fietslampjes 1 per cel. je draait een soort schroef tegen de cel aan waardoor je de cel echt per stuk leeg haald. als ik dit doe moet ik de cel dan volledig leeg laten lopen toe het lampje uit is of hem er eerder van af halen ??
Er zijn mensen die hun accu's helemaal leeg trekken zo en daarna een draad solderen tussen de + en de -(dead sorting). Klinkt heel raar (is het ook) maar hierdoor krijg je gemiddeld meer voltage en minder rij tijd. Eigenlijk dus alleen aan te raden bij stock. Als je tijdens het ontladen in de gaten houdt hoeveel V de cellen zijn en als een cel 0,9V bereikt heeft draai je je schroef los.
 
zou kunnen, maar de lucht die in het zakje zit, die afkoelt gaat dat dan niet condenseren en neer slaan op het zakje wat uiteindelijk als druppels op je accu (of tree) valt, lijkt me niet verstandig.

Groet Robo
 
nee maar als ik hem leeg zuig met de stofzuiger is ie in feite vacuum.

hoe kan ik het beste het voltage in mijn cellen meten dan >?> en bestaan er geen ontlaad tray's die dit meteen weergeven ofzo :roll:
 
als de ontlaattree zou moeten weergeven hoeveel spanning er nog in zit zou dat LCDschermpje spanning zuigen en dan is hij dus niet nauwkeurig, je hebt wel ontladers die het laten zien maar dan moet je een kleine 350 euro neer leggen.

tja je kan hem leeg zuigen met de stofzuiger, maar of dit effectief genoeg is. moet je toch uitproberen

Groet Robo
 
Daar gaan we weer.
Het is al veel vaker ter sprake gekomen en nu komen jullie weer met hetzelfde verhaal. Helaas weer met dezelfde "onzin".

Punt 1.
De 3300mAh cellen zijn NiMH cellen. NiMH cellen moet je ALTIJD geladen wegleggen!

Punt 2.
Hoewel het beter is om ze geladen weg te leggen mag je NiCad cellen ongeladen wegleggen maar kortsluiten met een draad of weerstand MOET JE NOOIT DOEN. Het is echt een fabeltje dat je daar een langere ontlaadtijd mee krijgt of dat het beter is voor de cellen. Mensen die dat "constateren" moeten goed bedenken dat de wens de vader van de gedachte is. Met het ontladen naar 0V mol je absoluut je accu's en de voordelen zijn zeer twijfelachtig om niet te zeggen niet aanwezig.

Punt 3.
Koel bewaren van je accu is prima maar NIET IN DE DIEPVRIES! Bewaar je accu's bij een temperatuur tussen de -5 en +5 oC. Het is ook al genoemd, condens is niet best dus dat moet je bij je accu's weg zien te houden. In een goed sluitende plastic zak met een zakje silicagel of een zakje met vochtvreter is prima.

Door het koel bewaren zal de zelfontlading veel minder zijn maar toch moet je een geladen NiCad accu elk half jaar een keer ontladen en laden.
NiMH accu's hebben nu eenmaal een hogere zelfontlading dan NiCad's dus moeten die elke 4 maanden ontladen en geladen worden.

Het verhaaltje dat de elektronen minder snel bewegen als je de accu in de koelkast bewaard is onzin. De elektronen gaan pas minder snel bewegen als de temperatuur van de accu zeer ver onder 0 komt, zo ongeveer -150oC of nog lager. Je accu mag echter NOOIT bevriezen want dat kan hem in korte tijd naar de maan helpen.

Ik ben nog steeds bezig met het schrijven van een stuk over NiCad's en NiMH. Dat wordt echter steeds langer en uitgebreider omdat nu ook dit verhaal er weer bij gaat komen. In dat stuk zal ik verder ingaan op het hoe en waarom dus ga ik in deze draad niet te ver discussieren.
Ik heb in de afgelopen jaren HEEL VEEL literatuur onderzoek gedaan voor m'n werk. De afgelopen week heb ik een deel overgedaan omdat ik zeker wilde zijn dat ik geen veranderingen zou vergeten. De veronderstelde voordelen van het helemaal tot 0 ontladen van accu's en meer van die dingen kom je ALLEEN tegen bij sites van modelauto en bootjes mensen. Als je verder gaat zoeken zal je merken dat je het niet tegenkomt op de professionele sites. Daar wordt juist gewaarschuwd om dat soort dingen niet te doen omdat de voordelen daarvan totaal niet te bewijzen zijn en de nadelen heel groot zijn, en dat is wel bewezen. Fabrikanten en gebruikers die hele hoge eisen stellen aan hun accu's weten het echt beter en hebben zeer uitgebreid onderzoek gedaan. Al die ontlaadtray's en speciale laders, supersnelladers en dergelijke blijken in werkelijkheid voor het overgrote deel niet op bewijsbare werkingen gebaseerd te zijn. Ze zijn meestal alleen goed voor de fabrikanten van die apparaten en de winkeliers, die verkopen die dingen EN meer accu's omdat ze meestal veel te snel "versleten" zijn.
Dit zijn nogal harde beweringen maar ik ben behoorlijk zeker van m'n zaak. In de 28 jaar dat ik modelvlieg en de 7 of 8 jaar daarvoor dat ik met boten bezig was heb ik veel ervaring opgedaan. Dit mede omdat de electronica mijn beroep is en ik vooral in het verleden vele laders en ontladers zelf heb gebouwd. Ik heb van alles en nog wat geprobeerd en getest en heb nogal vaak moeten constateren dat vele beweringen niet waar te maken zijn.
Toen ik een aantal jaren terug van m'n toenmalige baas de opdracht kreeg om de voor en nadelen van NiCad en, de toen net opkomende NiMH cellen te onderzoeken, heb ik dat natuurlijk graag gedaan. Dat onderzoek heeft mij heel veel geleerd en een heleboel beweringen als zeepbellen doen ploffen. Wat ik toen allemaal het getest gaat te ver om hier te omschrijven maar het was een hele boel en langdurig. Als het bedrijf niet was verdwenen zouden enkele langdurige tests nu nog lopen!
 
mens wat een verhaal maar in ieder geval harstikke bedankt :D
 
Punt 2.
Hoewel het beter is om ze geladen weg te leggen mag je NiCad cellen ongeladen wegleggen maar kortsluiten met een draad of weerstand MOET JE NOOIT DOEN. Het is echt een fabeltje dat je daar een langere ontlaadtijd mee krijgt of dat het beter is voor de cellen.
Kijk en dat zeg ik dus juist niet. Ik zeg dat door dead sorting je ontlaad tijd afneemt, maar het gemiddelde voltage neemt iets toe.
After a run discharge the pack down to 3.6 (4 cell) and 5.4 (6 cell) and then place it on the resistor only tray for 5 minutes or so then short the pack and store it shorted until the next time you plan on using it.

If you run your pack a second time in one day you should put it on the resistor only tray for 45 - 60 minutes and then let it rest until you are ready to use it again

Zelf SMC geeft toe dat dit het geval is bij nimh cellen, ik neem aan dat zij wel weten waar ze het over hebben.
Ook heb ik wel eens gehoord dat het vol wegleggen van je nimh accu slecht is voor de interne weerstand. Meestal hoor ik dat mensen hun accu's voor 50% vol laden en dan weg leggen.
 
stevenkoiter zei:
Ook heb ik wel eens gehoord dat het vol wegleggen van je nimh accu slecht is voor de interne weerstand. Meestal hoor ik dat mensen hun accu's voor 50% vol laden en dan weg leggen.
Ik denk dat je je vergist met de NiCad accu's. Voor NiMH is het echt niet goed om ze ongeladen weg te leggen. Het is opvallend dat alleen in de modelbouw wereld gezegd wordt dat je NiMH ongeladen weg moet leggen. De accu fabrikanten en andere gebruikers zoals laptop fabrikanten waarschuwen juist dat niet te doen.
Het "probleem" is dat een ongeladen NiMH cell makkelijker waterstof kwijtraakt waardoor de capaciteit duidelijk verminderd. Gekoeld bewaren verminderd dit wel enigszins. Een bijkomend effect van het ongeladen opslaan is dat het duidelijk meer tijd en laad/ontlaad cylussen kost om een dergelijke accu weer "op gang" te krijgen.
Het grootste nadeel van NiMH is dat de zelfontlading duidelijk groter is dan van NiCad. Een NiMH cel raakt 90% van z'n lading kwijt in ongeveer 3 maanden. Wanneer je de cellen koelt kunnen ze 90% van de lading vast houden in diezelfde 3 maanden. Desondankt wordt aangeraden om een NiMH accu ook als hij gekoeld bewaard wordt toch eens per half jaar te ontladen en dan weer op te laden.
 
Kan het niet meer als bevestigen dat de zelfontlading minimaal is. Ik heb voor de Rebell :? ook 6 pack gp330sch gekocht en deze 5 maanden geleden geladen weg gelegt. Was niet de bedoeling maar door omstandigheden en tijdgebrek is de rebell nog steeds niet af.
Door dit draadje werd ik wakker geschud en heb de cellen ontladen omdat ik nieuwsschierig was. Hier komt hij dan;

gemmideld laad ik er met een Simprop intellicharge3 er 3400 mAh in (met 3 amp) en nu 5 maanden later haal ik er nog 2000 uit (3A ontladen). Het geen betekend dat er dus nog 70 % in zit. In theorie duurd het dus 18 maanden voor hij echt leeg is.

Een paar maandjes vol weg leggen is dus geen probleem.

Maar je kan in de winter ook gewoon rijden hoor. Wij vliegen ook gewoon door :wink:

gr Remco
 
Er zijn inderdaad sites/mensen/fabrikanten die adviseren om Gp3300 kortgesloten weg te leggen. (Alleen de nieuwe types, niet de oude)
Het voltage wat je ermee wint verspeel je op runtime (niet belangrijk voor stock, voltage wel) echter de effecten op de lange termin zeggen ze er niet bij.

Zoals met zoveel dingen kun je 10 mensen vragen hoe ze accu's weg leggen en je zal waarschijnlijk 10 verschillende methode's te horen krijgen.
Bij mij worden ze ontladen op 30A tot 5.4 en gaan dan op een Robitronics traytje, daarna gaan ze de kast in voor max. een maand.
 
Ernst Grundmann zei:
Punt 2.
Hoewel het beter is om ze geladen weg te leggen mag je NiCad cellen ongeladen wegleggen maar kortsluiten met een draad of weerstand MOET JE NOOIT DOEN. Het is echt een fabeltje dat je daar een langere ontlaadtijd mee krijgt of dat het beter is voor de cellen. Mensen die dat "constateren" moeten goed bedenken dat de wens de vader van de gedachte is. Met het ontladen naar 0V mol je absoluut je accu's en de voordelen zijn zeer twijfelachtig om niet te zeggen niet aanwezig.

Ik wil heel even reageren of het twijfelachtig is om NiCad accu's te ontladen naar 0 volt.
Ik ben een kleine 5 jaar geleden begonnen met deze hobby en heb in het begin altijd mijn NiCad accu's nooit ontladen tot 0 volt weggelegd, ik vond het altijd normaal dat mijn auto heel snel begon en steeds langzamer begon te rijden en dat op een gegeven moment helemaal stil stond.
Toen ik op een site las dat je het beste een NiCad accu na het rijden aan een weerstand kon hangen waardoor je de onlaad karakterstiek (ik weet niet of ik het goed omschrijf) kon beinvloeden.
Nu ik dit doe met mijn NiCad accu's rijd ik met mijn auto en heb ik volle power tot aan het eind van de lading van mijn NiCad accu, als ik merk dat de power wat minder word haal ik pits echt niet meer en moet ik mijn auto op de baan gaan halen.
Mijn eerste Sanyo 2400 accu van 4 jaar geleden heb ik nog steeds en ik doe dit nu zo'n 3,5 jaar waarbij ze ook langere tijd (een keer 5 maanden) aan weerstanden hebben gelegen.
Dus ik denk dat dat het ontladen van NiCad accu's tot 0 volt wel degelijk nut heeft.

John
 
John,
Wat je feitelijk aan het doen bent is jezelf voor de gek houden :wink: maar daar kan je in sommige gevallen voordeel van hebben. Door je accu tot 0 te ontladen wordt echt de levensduur duidelijk negatief beinvloed. In plaats van minstens 500 keer opladen kan dat terug lopen tot minder dan 100 keer! De accu kan ook minder energie opnemen en dus ook afgeven.
Het voordeel is dat de ontlaad karakterestiek (je had het goede woord :lol: ) vlakker wordt. Je merkt dat doordat tot vrijwel het einde toe de motor vrij snel blijft draaien. Dat einde komt wel sneller. Als je eerst 10 minuten kon rijden is dat nu terug gelopen naar 7 of 8 minuten. Als een wedstrijd minder dan die 8 minuten duurt heb je voordeel van deze truc anders niet.
Het gekke is dat je in de professionele literatuur NIETS terug kan vinden waarom dit effect optreed. Ook uit het oogpunt van de chemie intern in de accu is dit niet te verklaren. Er gaan wel verhalen in het rond maar die worden nergens door lab proeven onderbouwd. Het effect valt echter niet te ontkennen want ook jij hebt het ondervonden.
Het grootste probleem is dat vele niet racers ook hun cellen kortgesloten gaan opbergen. Helaas komen zij tot de conclusie dat de beloofde voordelen er niet zijn en dat hun accu er alleen maar van te lijden heeft gehad.
We moeten dus een goed onderscheid maken tussen de toepassingen van de accu's. Hoge belastingen bijvoorbeeld bij races, dan is het voordeel van het "mishandelen" van je accu mogelijk groter dan het nadeel. Zijn de belastingen niet zo groot en is de levensduur en de capaciteid belangrijker dan moet je dit dus niet doen! Het feit dat het niet goed is voor je accu's blijft staan maar daar kan je dus voor kiezen.
 
Even een rekenkundig voorbeeldje uit de praktijk met 2400 Sanyo's.

Van de 21.000 geteste cellen neem ik 2 bakken van 30 cellen waarvan het bakgemiddelde precies gelijk is aan het overall testgemiddelde van de 21.000 cellen. Alle cellen waren tijdens het cyclen geladen met 4A en ontladen tot 0,85V met constant 24A. tussen de eerste 5 cycles zijn de cellen steeds per cel met een 5 Ohm weerstand gedurende 23 uur diepontladen geweest. Na 3 cycles bleken de cellen stabiele prestaties te leveren. (Minder dan 1% variatie per cycle.)

De controle bak wordt weer op de zelfde manier na diepontladen getest en komt gemiddeld tot de volgende spec's.
Ontlaadtijd: 360 sec. gemiddelde spanning: 1,10V. Capaciteit: 9504 Joules
(2400mAh)

De vergelijkbare bak wordt na de 5e cycle niet diepontladen en presteerd nu als volgt:
Ontlaadtijd: 370 sec. gemiddelde spanning: 0,97V. Capaciteit: 8613 Joules
(2466mAh)

Wat kunnen we hier zien?
(1) Ondanks de kortere ontlaadtijd heeft de diepontladen cel meer energie geleverd. (+891 Joules)

In de praktijk zal dat verschil nog veel groter zijn daar de lagere spanning tot een lager stroomgebruik zal leiden, zodat de hoeveelheid energie tot het eind van de race veel kleiiner is.

(2) mAh's als maatstaf voor energie nemen is een feitelijk onjuiste en verkeerde maatstaf.

Over de levensduur kunnen we het volgende zeggen: Voor de diepontladen cellen is de door Ernst aangehaalde 100 cycles inderdaad haalbaar. Omdat je deze cellen voor optimale prestaties slechts 1 keer per dag kan gebruiken (Minimaal 20 uur aan de 5 Ohm weerstand.) kun je er dan 50 race weekenden mee vooruit. De kans dat er tegen die tijd al weer veel betere cellen zijn is zo groot dat de levensduur geen rol speelt.

De levensduur van de niet diep ontladen cellen is onbelangerijk daar een gemiddelde ontlaadspanning van minder dan 1V bij 24 Amp vergelijkbaar is aan een overleden diep ontladen cel.

Ben je niet op zoek naar optimale prestaties, dan kun je bovenstaand verhaal meteen vergeten en gewoon laden en lol hebben.
 
Back
Top