Ernst Grundmann zei:
Punt 2.
Hoewel het beter is om ze geladen weg te leggen mag je NiCad cellen ongeladen wegleggen maar kortsluiten met een draad of weerstand MOET JE NOOIT DOEN. Het is echt een fabeltje dat je daar een langere ontlaadtijd mee krijgt of dat het beter is voor de cellen. Mensen die dat "constateren" moeten goed bedenken dat de wens de vader van de gedachte is. Met het ontladen naar 0V mol je absoluut je accu's en de voordelen zijn zeer twijfelachtig om niet te zeggen niet aanwezig.
Ik wil heel even reageren of het twijfelachtig is om
NiCad accu's te ontladen naar 0 volt.
Ik ben een kleine 5 jaar geleden begonnen met deze hobby en heb in het begin altijd mijn
NiCad accu's nooit ontladen tot 0 volt weggelegd, ik vond het altijd normaal dat mijn auto heel snel begon en steeds langzamer begon te rijden en dat op een gegeven moment helemaal stil stond.
Toen ik op een site las dat je het beste een
NiCad accu na het rijden aan een weerstand kon hangen waardoor je de onlaad karakterstiek (ik weet niet of ik het goed omschrijf) kon beinvloeden.
Nu ik dit doe met mijn
NiCad accu's rijd ik met mijn auto en heb ik volle power tot aan het eind van de lading van mijn
NiCad accu, als ik merk dat de power wat minder word haal ik pits echt niet meer en moet ik mijn auto op de baan gaan halen.
Mijn eerste Sanyo 2400 accu van 4 jaar geleden heb ik nog steeds en ik doe dit nu zo'n 3,5 jaar waarbij ze ook langere tijd (een keer 5 maanden) aan weerstanden hebben gelegen.
Dus ik denk dat dat het ontladen van NiCad accu's tot 0 volt wel degelijk nut heeft.
John