accu laden maar hoe

ik laad mijn accu met een carson expert pro evo
ik vind hem wel fijn maar ik laad mijn 1500 mah
op 1500 mah is dit goed of moet tie op 2a of wat anders
wat zeggen julie

Een 1.5Ah accu laden op 1.5A is meer dan zat naar mijn mening, dan is ie met een uur vol. De accu is gemaakt voor 1500mA, meer stroom er doorheen jagen lijkt me onverstandig en beschadigt mogelijk je accu.

Laatst bewerkt:
Als de accu geschikt is voor snelladen wordt de stroomsterkte voor een accu van 3600 mAh (let op het juiste gebruik van hoofd- en kleine letters) ingesteld op 3.6 A (geen mAh dit is een capaciteitsaanduiding, een accu wordt geladen door een stroom van een bepaalde waarde, uitgedrukt in Ampere).

Als je (nog) weinig weet van accu's laden, lees dan de FAQ eens door.

even kort hierover...
LiPo's laad je (meestal) best niet sneller dan 1C (dus 1600mAh => 1,6A). dan is je batterij (in theorie) op 1u vol geladen. Met de laadverliezen mag je tellen om 1u15.
Voor NiMH's heb ik nog nooit problemen gehad met 2C laden (dus dubbel). dat wil dan zeggen dat je batterij op een dik half uurtje vol is.
NORMAAL laden is echter altijd aan 0,1C en duurt een 12 a 14tal uurtjes meestal.

hoe sneller je laadt, hoe sneller je batterij verslijt (in het algemeen). Overladen is altijd slecht
en last but not least: als je snellaadt, hou dan de temperatuur van je batterijen in het oog!!! (bij het laden van mijn NiMH's aan 2C hoor je zelfs "gesis"... dit kan geen kwaad, zolang het niet TE erg wordt en je je batterijen niet opstookt).

maar dus: het hangt allemaal een beetje af van je batterijen

(er bestaan bijvoorbeeld lipo's die je aan 4C mag laden etc...)

Sommige laders kun je inderdaad de de capaciteit ingeven in mAh ( bijv. 3600 of 5000 )
Los daar van kun je de laadstroom opgeven, soms zelfs met hoeveel C je deze mag laden en houd je lader daar rekening mee.

Sommige laders kun je inderdaad de de capaciteit ingeven in mAh ( bijv. 3600 of 5000 )
Los daar van kun je de laadstroom opgeven, soms zelfs met hoeveel C je deze mag laden en houd je lader daar rekening mee.
de mijne kan dat niet ik kan aleen de mah maar de laad stroom weet ik niet

Die capaciteit zorgt bij LiPo vaak voor de 1C laadstroom maar bij NiMh en NiCad is het een afslagbeveiliging tegen overladen, ik zet die altijd 10% hoger omdat sommige accu's vaak net iets meer opmnemen.

de mijne kan dat niet ik kan aleen de mah maar de laad stroom weet ik niet

Je praat eerst over een laadstroom van 1.5 of 2A en dan nu dat je het niet weet.
Maar een Nicad kan met gemak op 2C geladen worden, dat is 2x de capaciteit ofel jouw 1500mAh accu kan op 3A geladen worden.

Ik heb besloten eens proberen een deftige uitleg te starten over alles over batterijen, wat wat betekent, wat het verschil is tussne A en Ah en mAh en C en V enzovoorts... want mensen halen blijkbaar alles graag door elkaar om het zo totaal onbegrijpelijk te maken.

Ik probeer zo snel mogelijk. Het zal in (natuutlijk) het batterij en accu gedeelte komen daar dit niets te maken heeft met auto's

Ik heb besloten eens proberen een deftige uitleg te starten over alles over batterijen, wat wat betekent, wat het verschil is tussne A en Ah en mAh en C en V enzovoorts... want mensen halen blijkbaar alles graag door elkaar om het zo totaal onbegrijpelijk te maken.

Ik probeer zo snel mogelijk. Het zal in (natuutlijk) het batterij en accu gedeelte komen daar dit niets te maken heeft met auto's

Is niet nodig Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl

Als ook veel terug te vinden is in het accu en laadgedeelte, men moet alleen even de tijd nemen om het op te zoeken en te lezen.

roelof: tnx voor de link... ik had deze zelf nog niet gevonden/gezocht. maar dit lijkt mij het geschikte antwoord op de vraag, dus ik denk, voordat het uit de hand loopt, hier een slotje op mag... lees de FAQ's!

Back