accu laden

Hoi daar was ik weer:)

Ik heb van mijn oom een lader geleent die denk ik snel kan laden

Aangezien ik vrij nieuw ben dacht jullie om hulp te vragen

Ik heb een robbe duo power 8s eq bid lader van me oom
Ik kan van alles instellen en doen maare hoe moet dat
Ik heb bij de lader ook geen stekkerrje of verloopjes (wel de originele stekker natuurlijk)
Ik heb een rode en zwarte "tulp" ingangen.
En een voltage sensor Ingang met 8 pennentjes:confused: en een bid ingang
Kortom ingangen genoeg:help:

Voor de gene die mijn vorige forum niet hebben gelezen ik heb een traxxas stampede xl5 met standaard accu (3000 mah 8.4 volt)

Kunnen jullie mij helpen???

M.v.g.

Koen

Helpen waarmee - wat is je vraag?

Mijn eerste reactie was: RTFM! - maar die blijkt online niet zo snel te vinden - wel van de Power Peak C8 Eq-bid. Ik zou die toch ff nalezen, want het laad- en instelproces zal aardig overeen komen.

Zie ook dit draadje

Met dank aan Roelof voor linkje naar de manual

Je hebt een 3000 mah 8.4 volt accu (blijkbaar 7 cell NiMh).
* ik zet altijd eerst de lader aan en maak de instellingen
* Instellen (zie p. 32)
- battery type: dit is wel de belangrijkste parameter! NiMh / 7 cellen
- laadstroom: bij een nieuwe accu begin ik meestal met 1/10-1/5C (in jouw geval 300 tot 600mA). Een lege accu laden kost je dan wel een halve dag - heb je haast dan is 1 tot 2C ook mogelijk (3-6A). Alles tussen die range is in principe safe.
- ontlaadstroom: heb je enkel nodig om een accu te testen of om een LiPo op storage te zetten.
* Aansluiten op de lader is heel simpel: plus en min vd accu met banaanstekkers (al of niet via verloopkabel) op de 2 aansluitingen links vóór op de lader (zie p. 28 ). Overige verbindingen zijn bedoeld voor LiPo accus (bvb. balancer aka voltage sensor/equalizer). Ik heb op mijn accus 4 mm goudcontacten van Graupner (maanetje/vrouwtje in 1 plastic huls). Die zijn niet alleen beveiligd tegen ompolen, maar bieden ook een betere bescherming tegen onverhoopt kortsluiten vd accu. Bij mij gaat dus eerst de verloopkabel in de lader en dan pas de accu ad verloopkabel.

Klaar en nu maar laden (Mode button) :thumbsup:.
Hou ff in de gaten of de eindspanning in de buurt van de 10.5V komt en de gerapporteerde capaciteit overeenstemt met je accu (dit laatste hangt er natuurlijk vanaf hoe leeg je de accu gereden hebt). Ik blijf tijdens het laden van accus meestal in de buurt.

PS: technisch is (gezien door de lader) de aansluiting van de accu een uitgang en enkel de LiPo balanceraansluiting een ingang

Back