accu ontploft

Hallo,
Ik blijf problemen houden met mijn accu‘s. Vanmorgen haalde ik de accu uit mijn rustler en dar gekke ding ontplofte gewoon. De accu had ik leeg gereden,was niet heet en ik maakte ook geen kortsluiting. Hoe kan dat nou?:confused:.

Een accu onploft noooiiiitttt zomaar :!: :!: :!: Daar gaat een vorm van fout handelen aan vooraf....

Verkeerd laden , verkeerd/te zwaar gebruik of kortsluiting zijn de meest voor de hand liggende opties.

Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5

Ik had de accu geladen met de originele lader van traxxas. En ik weet 100% zeker dat ik geen kortsluiting heb gemaakt.

Traxxas heeft twee snelladers zo te zien, een 3 en een 5 A versie. Laden met 1C is voor NiMH het maximum, en wordt eigenlijk al niet aangeraden. Voor de 3 Ah accus dus nooit boven de 3 A zetten, liefst wat lager. Hoe laad je ze gewoonlijk, en zijn ze na het laden erg warm?

Soms kunnen er problemen optreden met te snel laden (sterk oplopende temperatuur en drukverhoging door waterstof gas bij slecht werkende ventielen), maar dan verwacht je schade aan het einde van het laden. Of die problemen dan ook nog na leegrijden kunnen optreden weet ik niet.

Groet,

Ad Bakker

Ik gebruik de lader die bij de levering zitten. Dit is geen snellader. Er zit ook geen brussles motor gemonteerd. Ik heb wel eens geprobeert om met een snellader de laden. En dat met 1C. Maar dan komen de accu`s niet vol. Want naar ongeveer een kwartier slaat de lader af.
Is het echt zo dat de traxxas accu`s bagger zijn?. En zo ja, wat is dan een goede voor mijn rustler non vxl.

Ik vond ze niks (revo 1/8 brushless). Op een brushed set zou dit niet mogen gebeuren eigenlijk. Heb je al eens contact opgenomen met het bedrijf waar je die auto van heb gekocht? Misschien kunnen hun ze je een andere accu (evt lipo) onder garantie aanbieden?

Misschien moet ik dat morgen maar eens proberen. Hoewel ik weinig vertrlouwen heb in het feit dat ze me een accu aanbieden onder garantie.

waarschijnlijk trek je iets teveel vermogen uit het pakket.
Een lipo heeft hier minder snel last van omdat die meestal meer kunnen leveren en als je er dan toch teveel uit trekt bij een lipo dan stottert de motor omdat het voltage telkens inkakt.
Maar een lipo zal er niet zomaar door ploffen, nimh wel.

Lipo is vooral oppassen met overbelading, door niet balanceren of onjuist programma.

Nieuwe NiMH cellen eerste paar keer met 0,1C laden om de accu te formeren (formatteren doe je de harde schijf).

'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid:

Back