accu opgeblazen !!??

• Topicstarter Topicstarter chokie
  • Startdatum Startdatum
De term 'ompolen' is op twee manieren gebruikt:
1- verkeerd om aansluiten, verwisselen van plus en min, bv. op acculader.
2- Ompolen van een cel in een pack. De zwakste broeder in een pack is leeg maar de andere cellen blijven stroom door het systeem sturen, dus ook door de lege cel, in de verkeerde richting.

Voor 'restauratie' van omgepoolde cellen moet ik je verwijzen naar anderen, ik dacht een paar keer laden op 0,1C maar weet het niet zeker. Het zal zeker niet keer op keer mogelijk zijn.

Je accu moet dan öpgefrist"worden. en dat wil zeggen dat je hem een kwartiertje laad op een laadstroom van bijv. 500mah. sommige laders hebben daar een programmaatje voor maar je kunt het ook zelf doen met een simpel ladertje. Probleem is dat de lader geen accu herkent.

bedankt !
Nu weet ik dat er nog hoop is ! Ik ben niet thuis in accu's en door al die nieuwe types die er zijn ben ik de weg helemaal kwijt. Maar 'opfrissen' van een Nicad , daar heb ik wat voor, dat ga ik doen.

Gerben

Nicad , the continuing story.

Ik heb de boel naar binnen gehaald(20 grd C), laders en twee power packs. Na acclimatisatie de twee packs aangesloten. Resultaat : geen probleem op mijn denkende lader, wel een probleem op de snellader. Hier kwam een foutmelding.

Het laadgedrag was conform de theorie : op 0.251A starten, daarna 0.5A en een korte tijd op 1 A. Daarna afbouwen tot 0.5 A.

Mijn conclusie moet nu zijn dat de snellader niet in orde is. Dus geen probleem met ompolen van cellen!

Toch een vraag aan het forum: speelt de omgevingstemperatuur een rol ?

Hallo allemaal;

Ik heb ondertussen een nieuw pakketje samengesteld en werk nu volgens de mij aanbevolen methode.
Het werkt uitstekend.
Het pakket gaat 's avonds aan de lader (normaal laden) en 's morgens zit het pakketje vol.
De temperatuur is dan nog net niet handwarm, dus mijns inziens gaat het dan goed.

De rijtijden zijn natuurlijk afhankelijk van hoevaak ik het startsysteem moet aanspreken, maar aangezien ik meer ervaring opdoe met de afstelling van de moeilijke TRX 2.5 R zal dit op de lange termijn alleen maar minder worden.
Het startsysteem werkt vlekkeloos, als je dat van je eigen knutselwerk mag zeggen.
Als er nog mensen zijn die willen weten hoe dat allemaal werkt, dan moeten ze zich maar melden.
Weet wel dat het allemaal in een monstertruck schaal 1:10 zit gefrommeld, dus weinig ruimte. (Traxxas Revo)

Dus iedereen die heeft geadviseerd op wat voor manier dan ook, hartelijk bedankt ! :worship:

Groeten chokie :wink:

Back